Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Paar kilo eraf

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2144
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 apr 2020 09:55

Ik zou graag een beetje lichter willen zijn. Wat er niet aan zit hoeft ook niet mee naar boven :lol:
Mijn stats: 46, 1m96, 83kg. Niet te dik of te zwaar, maar als er 3-5 kilo af kan, dan is dat meegenomen.
Fietsen: altijd 1 dag in het weekend 85-120km, aangevuld met woon-werk ritjes van 27-29km enkel. Dat zijn ritten waarop álles gericht is op snelheid, heen niet zo zeer (ik moet de hele dag nog vooruit) maar terug wil ik in 45 minuten kunnen doen. Ik woon in Maastricht, werk in Heerlen dus heel wat heuveltjes te overwinnen. De hoeveelheid w-w ritjes verschilt, ben vaak bij klanten en dan is er niks te fietsen. Per jaar ga ik zo'n 30x met de fiets naar werk.

Eten:
- Normale dagen: 5 sneden brood door de dag incl ontbijt, 2-4 stuks fruit, avondeten.
- Fietsdagen naar werk: 8 sneden brood, bakje skyr bij aankomst, 2-4x fruit, avondeten (meestal pasta op die dagen)

Drinken:
- Water op de fiets
- Kantoor/thuis: koffie met beetje suiker of cappucino zonder suiker
- Avond: 1 glas cola/fanta (soms) of 2 flesjes Jupiler (25cl) of 1-2 whisky (single malt Islay meestal, ben de vraag voor ;) ). Ik drink niet elke avond alcohol, gemiddeld 2-4 keer in de week.

Snoepen doe ik weinig, in de avond een kop koffie met mijn vrouw met 1-2 koekjes. Overdag soms een stukje chocolade, af en toe dropje of pepermuntje. Fishermans Friend iets meer, 1 pakje/maand maar dat is suikervrij. Sportrepen en sportdrank gebruik ik niet.

Wat kan ik nog doen om lichter te worden? Echt veel vet heb ik niet, hooguit op mijn buik een dun laagje. Bij lange na geen sixpack, verre van....
Dogma F

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8544
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 apr 2020 10:23

Ik vermoed als je lichter wil worden dat je spierkracht gaat afnemen,Gaat het alleen maar om binnen de 45 min te blijven?
Wij weten niet hoe jij die 45 min indeelt qua intensiteit maar in principe moet je toch wel rond je omslagpunt kunnen blijven rijden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 21 apr 2020 10:25

Als je niet naar de sportschool gaat zul je van het fietsen geen sixpack krijgen ook, google maar op "skinny rasmussen"; Hij was een heel eng skeletje, maar had nog steeds geen sixpack.

Om er ook zo uit te gaan zien kun je denk ik het beste D1 ritten doen. 3-4 uur lang (of nog langer, als je dat kunt opbrengen) met een redelijk lage hartslag peddelen. Dan is je vetverbrandingssysteem een grotere proportie van de energie aan het leveren.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 21 apr 2020 10:26

Ga eens een calorieënbalans bijhouden; je zult versteld van wat je naar binnen propt. En helaas is het calorieënverbuik van sporten niet zo hoog als velen, onder wie mijzelf, zouden willen. En 30 keer per jaar w-w is minder dan een keer per week! Je kunt van de terugweg ook een detour maken afhankelijk van tijd, weer en zin.
Ik vind dat je behoorlijk wat eet; en wat zit er op die bammetjes en hoe dik?
Probeer ook eens de lege calorieën te verminderen: frisdrank, suiker in de koffie, koekjes.

Tsja: en over whisky en bier: je fietst immers om een lekker biertje te drinken: dus geen Jupiler maar een Belgisch biertje of een IPA; en Islay malt vindt ik erg lekker maar inmiddels veel te duur om er van te genieten.

Martin (probeert wo-we Puth-Heerlen te fietsen, ca. 150 keer per jaar; nu met thuiswerken helaas niet.)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 21 apr 2020 10:28

Je bent al niet zwaar. Eerder te mager voor je lengte.

Je lichaammassa bestaat globaal uit.

-botten
-spieren
-vet
-vocht

Botten is een vaststaand gegeven
Vocht is ook een vaststaand gegeven met schommelingen van 1 tot 2 kilo per dag in de min of plus afhankelijk van de inspanningen.
Overtollig vet heb je niet.

De enige manier om lichter te worden is inboeten op spiermassa = weinig zinvol.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 apr 2020 11:04

Benieuwd hoe jij uit deze beschrijving de verhouding vet-spieren haalt?

Mijn ervaring is om onder je steady state (die langzaam omhoog kruipt met de jaren) te komen en te blijven er 2 opties zijn. Significant meer gaan bewegen of accepteren dat je regelmatig honger hebt en dan niet gaan snacken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2144
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 apr 2020 11:12

nijkie schreef: 21 apr 2020 10:23 Ik vermoed als je lichter wil worden dat je spierkracht gaat afnemen,Gaat het alleen maar om binnen de 45 min te blijven?
Wij weten niet hoe jij die 45 min indeelt qua intensiteit maar in principe moet je toch wel rond je omslagpunt kunnen blijven rijden.
Die 45 minuten op de terugweg werk-huis is niet zo geweldig belangrijk, leuk, maar het gaat meer om de langere ritten. Zo'n kort stukje rij ik 80% rond het omslagpunt, stukje rustig aan starten (gaat ook door bebouwde kom) en zodra ik in mijn woonplaats kom zijn er ook paar stukken waar ik moet opletten en niet teveel snelheid kan maken.

Maar bijvoorbeeld op een 80km rit door het Heuvelland raak ik maar met 28 gemiddeld thuis en dan wil ik meer.
Ik fiets 2-3x per jaar met een kennis die een stuk lichter (en kleiner) is dan ik, weegt plm. 60 kilo. Die man vliegt mij voorbij bergop en is weer helemaal fris zodra ik bovenaan weer bij hem kom. Ik weet dat me dát nooit gaat lukken, ik ben 20-25cm langer dan hij dus dat gewicht kan ik nooit compenseren. Maar een beetje eraf zou toch wel leuk zijn.
Dogma F

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 21 apr 2020 11:14

Ik denk dat het vetpercentage echt nog wel wat omlaag kan zonder spieren op te offeren hoor, BMI zit nog ruim boven de 20.

Ik vind trouwens helemaal niet dat je heel veel eet, misschien kun je overstappen op zwarte koffie ipv cappuchino of koffie met suiker, dan schrap je de suikerpieken uit je dagelijkse routine. Overstappen op een hongerdieet zou ik zeker niet doen, want je hebt al een gezond gewicht, dus dat is de moeite niet waard.

En inderdaad wat doe je op een boterham? een dikke laag boter, pindakaas en hageslag, of een plakje magere kaas?

Zelf ben ik overgestapt op een vegetarisch dieet, en daardoor heb ik nu juist meer moeite dan voorheen om op gewicht te blijven. Gewoon omdat je minder calorieen per volume voedsel binnenkrijgt. Maar goed, dan moet je wel een hele hoop lekker eten laten staan.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2144
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 apr 2020 11:29

vermeulen schreef: 21 apr 2020 11:14 Ik vind trouwens helemaal niet dat je heel veel eet, misschien kun je overstappen op zwarte koffie ipv cappuchino of koffie met suiker, dan schrap je de suikerpieken uit je dagelijkse routine. Overstappen op een hongerdieet zou ik zeker niet doen, want je hebt al een gezond gewicht, dus dat is de moeite niet waard.

En inderdaad wat doe je op een boterham? een dikke laag boter, pindakaas en hageslag, of een plakje magere kaas?
Ik drink ook niet véél cappucino of koffie met suiker. Eerste 1-2 koppen op de dag is altijd wel cappucion of koffie met suiker. Door de dag is het wel al zwart.

Grappig dat de een vindt dat ik veel eet en de ander juist niet. 5 boterhammen heb ik echt wel nodig met beetje fruit om tegen de middag niet te willen snacken.
Boterhammen zijn 5 afzonderlijke sneetjes:
- 3 sneetjes met dun margarine en lapje vlees (rosbief/salami/kipfilet)
- 2 sneetjes dun laagje chocopasta
Routine:
- 1 vlees ontbijt
- 1 pasta plm 10:30
- 2 vlees rond 12:30
- 1 pasta plm. 14:30
Dogma F

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 21 apr 2020 11:38

Ramon73 schreef: 21 apr 2020 11:29
vermeulen schreef: 21 apr 2020 11:14 Ik vind trouwens helemaal niet dat je heel veel eet, misschien kun je overstappen op zwarte koffie ipv cappuchino of koffie met suiker, dan schrap je de suikerpieken uit je dagelijkse routine. Overstappen op een hongerdieet zou ik zeker niet doen, want je hebt al een gezond gewicht, dus dat is de moeite niet waard.

En inderdaad wat doe je op een boterham? een dikke laag boter, pindakaas en hageslag, of een plakje magere kaas?
Ik drink ook niet véél cappucino of koffie met suiker. Eerste 1-2 koppen op de dag is altijd wel cappucion of koffie met suiker. Door de dag is het wel al zwart.

Grappig dat de een vindt dat ik veel eet en de ander juist niet. 5 boterhammen heb ik echt wel nodig met beetje fruit om tegen de middag niet te willen snacken.
Boterhammen zijn 5 afzonderlijke sneetjes:
- 3 sneetjes met dun margarine en lapje vlees (rosbief/salami/kipfilet)
- 2 sneetjes dun laagje chocopasta
Routine:
- 1 vlees ontbijt
- 1 pasta plm 10:30
- 2 vlees rond 12:30
- 1 pasta plm. 14:30
Het ligt natuurlijk ook aan je stofwisseling, maar ik eet veel meer dan dat, en ik weeg 65 kilo :lol:

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 21 apr 2020 11:53

Stel geen doelen, maar bak wat nieuwe routines (rituelen, vaste gewoontes, vastigheden, gektes) in: voeg iets toe, maar room niet af. Was dit cryptisch, of niet? Afijn, dan concreet: iedere dag opnieuw, meteen na het opstaan, nog voor het ontbijt en de kop onder de kraan/douche, begin je met
1. wat opdruk-oefeningen (die arme armen worden tijdens het wielrennen amper belast)
2. doe de Reversed Dog: handen plat op de grond, armen gestrekt, benen ook en hou de hielen op de grond - probeer de handen zover mogelijk voor je op de grond te plaatsen. Tel tot 40, voor elke in- en uitademing via de buik.
3. doe nog wat opdruk-oefeningen.
4. sta op. breng je armen gestrekt achter je rug en vouw je handen in een stevige vuist. Adem in en uit voor elke tel, en tel tot 11. Ook weer buikademhaling, Uiteraard

Koop een yoga-matje.

Ga in lotushouding of kleermakerszit zitten. Begroet het universum en het mysterie, of is dat hetzelfde? Mompel iets van "Ong namo guru dev namo." 3X
Doe vervolgens 14 oefeningen om vooral de ruggengraat te ontwaken.
Sluit af met een onbegrijpelijke kreet "Sat nam" met de nadruk op "sat" terwijl je in de beginhouding zit met de handen plat tegen elkaar en de duimen tegen het borstbeen, zet wel een beetje kracht (alles is oefening).

Rol je matje op. En begin aan de dag.

's Avonds vlak voor het tanden poetsen. Zelfde ritueel.

Wonderen bestaan.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2144
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 apr 2020 13:59

Klein_Verzet schreef: 21 apr 2020 11:53 Stel geen doelen, maar bak wat nieuwe routines (rituelen, vaste gewoontes, vastigheden, gektes) in: voeg iets toe, maar room niet af. Was dit cryptisch, of niet? Afijn, dan concreet: iedere dag opnieuw, meteen na het opstaan, nog voor het ontbijt en de kop onder de kraan/douche, begin je met
1. wat opdruk-oefeningen (die arme armen worden tijdens het wielrennen amper belast)
2. doe de Reversed Dog: handen plat op de grond, armen gestrekt, benen ook en hou de hielen op de grond - probeer de handen zover mogelijk voor je op de grond te plaatsen. Tel tot 40, voor elke in- en uitademing via de buik.
3. doe nog wat opdruk-oefeningen.
4. sta op. breng je armen gestrekt achter je rug en vouw je handen in een stevige vuist. Adem in en uit voor elke tel, en tel tot 11. Ook weer buikademhaling, Uiteraard

Koop een yoga-matje.

Ga in lotushouding of kleermakerszit zitten. Begroet het universum en het mysterie, of is dat hetzelfde? Mompel iets van "Ong namo guru dev namo." 3X
Doe vervolgens 14 oefeningen om vooral de ruggengraat te ontwaken.
Sluit af met een onbegrijpelijke kreet "Sat nam" met de nadruk op "sat" terwijl je in de beginhouding zit met de handen plat tegen elkaar en de duimen tegen het borstbeen, zet wel een beetje kracht (alles is oefening).

Rol je matje op. En begin aan de dag.

's Avonds vlak voor het tanden poetsen. Zelfde ritueel.

Wonderen bestaan.
Brrrhh, die Reversed Dog is gevaarlijk! Net even getest, ik moet zowat in 45 graden gaan staan om hielen en handen op de grond te houden. Lenig was ik ooit, 40 jaar geleden.
Dogma F

Plaats reactie