Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn onderrug bij klimmen

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 21 aug 2011 15:06

just checking: je hebt geen rugtas op je rug bij het klimmen, toch?

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 30 aug 2011 19:25

Even los van de afstelling van je racefiets..., core stability training helpt zeer goed en is prima thuis te doen (met zo'n grote blauwe fitness bal) !

Daarnaast KAN het liggen aan verkorte hamstrings (spieren achterkant bovenbenen) die bij klimmen extra belast worden gezien je waarschijnlijk ook meer trekt aan je pedalen. Rekken dus ! Baat het niet schaadt het niet in dit geval... :)

korneeldebruyn
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17

korneeldebruyn 15 apr 2020 16:25

Ik vrees dat ik hetzelfde probleem heb. Als ik ga fietsen krijg ik bij het klimmen of wanneer ik tegen de wind in moet beuken al snel last van mijn onderrug. Het lijkt precies alsof ik te veel mijn krachten vanuit de onderrug gebruik in plaats van mijn benen.

Ik heb toen besloten om ook een bikefitting te laten doen. De man zei me dat een kortere stuurpen (90 mm) het probleem zou verhelpen. Helaas niet.

Na wat te lezen op het forum hier zei iemand dat je zadel een stuk naar achter schuiven het probleem kan verhelpen. Heb mijn zadel nu al 1 cm naar achter geschoven en de pijn blijft precies iets langer weg maar vandaag voelde ik toch weer een pijnlijke onderrug vanaf 60 km.

Kan ik mijn zadel nog naar achter schuiven? Want er staat "stop" op de zadelrails maar moet ik dat interpreteren als in dat die "stop" tot in de groene zone mag komen (zie foto) of tot de rode lijn? Want als het maar tot de rode lijn mag komen zit ik al op het maximum...
Setback zadel.jpg
Overigens, dit is wat er uit de bikefitting gekomen is. Ik lees nu wel tegenstrijdige dingen, want om deze pijn te verhelpen zou ik net een langere stuurpen ipv een kortere moeten hebben? Ik kwam van een stuurpen van 105 mm. Ook zie ik dat uit de bikefitting is gebleken dat de cranklengte 170 mm zou moeten zijn maar die van mijn fiets is 172.5: zou dat ook deels het probleem kunnen veroorzaken? Daar heeft de bikefitter echter wel niets over gezegd...
93661289_2706147869614302_7178458933802041344_n.jpg

korneeldebruyn
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17

korneeldebruyn 15 apr 2020 16:27

Ik ben trouwens 22 jaar en vrij sportief...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 apr 2020 19:01

Je zadel mag niet nog meer naar achter.
I know myself like no one else
Nothing to defend

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 15 apr 2020 19:41

Het probleem hoeft niet noodzakelijk in de afstelling te zitten.
Getraindheid, gewenning aan de specifieke fietspositie, sterkte van onderrug, soepelheid van hamstrings kan ook wel een rol spelen...

korneeldebruyn
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17

korneeldebruyn 15 apr 2020 20:39

Maar ik zit nu al inmiddels aan meer dan 2000 km met deze fiets. Mijn lichaam zou er nu toch al ‘gewoon’ aan moeten zijn dan?

Zal in ieder geval ook wat van die oefeningen gaan doen... Maar niemand die een idee heeft waaraan het zou kunnen liggen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 apr 2020 20:43

Die oefeningen zouden goed kunnen helpen. En tijdens het fietsen de buikspieren licht aanspannen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 apr 2020 21:52

Jans schreef: 15 apr 2020 20:43 Die oefeningen zouden goed kunnen helpen. En tijdens het fietsen de buikspieren licht aanspannen.
Inderdaad, Daar zou ik mee starten. Core oefeningen, rustig opbouwen en bij een wat hogere inspanning buikspieren licht aanspannen.

Een kortere stuurpen vind ik een bijna bizar advies, of je moet veel te lang hebben gezeten. Vaak is te kort zitten een mede oorzaak van lage rugpijn.
.
Hoe hoog staat je zadel en wat is je BBL?
Iets lager dan gemiddeld geeft vaak meer stabiliteit, hielp bij mij best goed.

Ik heb net een zware verhuizing/verbouwing achter de "rug" en 0 last van mijn rug bij fietsen nu ondanks dat ie behoorlijk belast is, maar je wordt er sterker van en train je core hier extreem goed mee.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 apr 2020 23:15

Er zijn geen garanties dat aanpassen van je lichaam aan de fiets binnen 2k moet lukken.
Afgezien van de woorden van wasbeer kan het ook nog aan een te zwaar verzet liggen. Trap lichter en vergeet snelheid maar even

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 17 apr 2020 23:36

^ Wat Nee-Nee zegt.

Destijds geleerd van mijn coach - er van uitgaande dat je fiets goed is afgesteld; als je pijn in je rug krijgt dan trap je te zwaar. Als je langdurig een te zwaar verzet trapt ga je vanuit je rugspieren werken om de pedalen rond te krijgen. En dat veroorzaakt de rugpijn.

Deze diagnose past bij wat je beschrijft - klimmen of 'tegen de wind in beuken'.

Dus de remedie is ofwel harder trainen ;) ofwel een lichter verzet schakelen. Nogmaals dit er van uit gaand dat je op de juiste maat fiets zit en je zadel en stuur juist zijn afgesteld.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 apr 2020 10:11

Ervaar hetzelfde bij klimmen en dan als ik geen kransjes meer over heb. Dan trap ik in een lage cadans, wat zwaarder trappen betekent. Uitgaande van een goede fiets afstelling, of lichtere kransjes of een sterkere rug/benen nemen. Kies maar 😁

Wat ook een BEETJE helpt is een zadel met een meer opstaande rand achterop. Dat geeft wat meer steun bij het trappen met meer kracht (omhoog of tegen de wind in) en hoef je minder, onbewust, aan je stuur te trekken.

Maar een sterke rug/buik/romp is eigenlijk de oplossing.

Plaats reactie