Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag of duurvermogen trainen

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 aug 2015 16:34

kevin32 schreef:ik heb ok altijd de neiging om hard te gaan eerst 50 a 60 km vlam ik tegen 30 gem daarna zie ik mijn gem gewoon bijna 1 .5 dalen in 30 kilometers en verzuren van benen kuiten en bovenbenen en gem hartslag van 154
Dat is toch 1 geheel, benen kuiten bovenbenen ;)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 23 aug 2015 09:48

Hoe vaak kan je wekelijks een duurtrainingen doen, bijvoorbeeld 1 a 2 keer per week een rondje van 2 - 3 uur en de rest van de dagen een uurtje.
Is dit vol te houden in de extensieve duurtraining?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 aug 2015 10:22

Dat ligt aan jouw belastbaarheid. Hoeveel werk je in de week? Is het fysiek zwaar werk of zit je rondjes te draaien om een bureaustoel? Wat moet je thuis allemaal doen? En dan bovenal hoeveel slaap je per nacht. Iedere nacht een half uur te kort slapen en je kan echt veel minder trainingsarbeid aan.

Voor mij persoonlijk is in de winter 3 lange duurtrainingen (dus op z'n minst 4 uur) echt geen probleem. Daar kunnen dan nog wel wat andere trainingen tussen door. Maar op dit moment zit het er niet in ivm werk en verbouwen. Dankzij mijn basis haal ik overigens nog een heel aardig niveau op dit moment met een zeer beperkt aantal trainingsuren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 23 aug 2015 11:17

amclassic-fan schreef:Dat ligt aan jouw belastbaarheid. Hoeveel werk je in de week? Is het fysiek zwaar werk of zit je rondjes te draaien om een bureaustoel? Wat moet je thuis allemaal doen? En dan bovenal hoeveel slaap je per nacht. Iedere nacht een half uur te kort slapen en je kan echt veel minder trainingsarbeid aan.

Voor mij persoonlijk is in de winter 3 lange duurtrainingen (dus op z'n minst 4 uur) echt geen probleem. Daar kunnen dan nog wel wat andere trainingen tussen door. Maar op dit moment zit het er niet in ivm werk en verbouwen. Dankzij mijn basis haal ik overigens nog een heel aardig niveau op dit moment met een zeer beperkt aantal trainingsuren.
Thanks!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Zino
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2016 15:34

Zino 02 feb 2016 16:37

interessant topic dit. Ik ga binnen 2 maanden de RvV cyclo (240km) rijden. Ik denk dat ik redelijk verkeerd bezig ben als ik dit allemaal lees. Ik rijd meestal rond zo met het gevoel dat ik de inspanning lang kan volhouden al kom ik dan meestal de laatste 20-30km in de problemen (riten van 120-150km). Ik zit dus net tegen de limiet aan te fietsen van in het rood gaan. Ik voel ook dat ik nauwelijks progressie maak. Ik ga het dus anders doen vanaf nu. Alleen zit ik in de RvV met die steile klimmetjes waar ik ook wat wil verbeteren. Ik ga mijn duurtrainingen nu dus op een lagere hartslag afwerken om beter te worden en de afstand nog wat te vergroten van men ritten. Alleen is de vraag of ik tijdens mijn duurtrainingen ook eens zo'n heuvel mag oprijden waarbij men hartslag onheroepelijk de hoogte ingaat of vermijd ik dat best?
Hoe rapper je traag kan rijden, hoe beter je bent...

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 feb 2016 18:52

Zino schreef:interessant topic dit. Ik ga binnen 2 maanden de RvV cyclo (240km) rijden. Ik denk dat ik redelijk verkeerd bezig ben als ik dit allemaal lees. Ik rijd meestal rond zo met het gevoel dat ik de inspanning lang kan volhouden al kom ik dan meestal de laatste 20-30km in de problemen (riten van 120-150km). Ik zit dus net tegen de limiet aan te fietsen van in het rood gaan. Ik voel ook dat ik nauwelijks progressie maak. Ik ga het dus anders doen vanaf nu. Alleen zit ik in de RvV met die steile klimmetjes waar ik ook wat wil verbeteren. Ik ga mijn duurtrainingen nu dus op een lagere hartslag afwerken om beter te worden en de afstand nog wat te vergroten van men ritten. Alleen is de vraag of ik tijdens mijn duurtrainingen ook eens zo'n heuvel mag oprijden waarbij men hartslag onheroepelijk de hoogte ingaat of vermijd ik dat best?
Ja moet je zeker doen even een flinke prikkel geven.
Suc6 met je RVV 240km lang en doe de kasseien de groeten van me ;)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Enthousiasteling
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2020 14:38

Enthousiasteling 12 apr 2020 15:14

Ik heb ook een vraag over het trainen van duurvermogen.
Ik heb al een 5-tal jaar een racefiets waarmee ik ongeveer 1000 km/jaar fiets. Tot en met vorig jaar waren de ritten gewoonlijk 80 km met vrienden aan een gemiddelde van +-28 km/u. Ik kwam dan moe maar voldaan thuis. Dit tempo is eigenlijk te rap voor mij, maar het doel was om een inspanning te doen en niet zozeer om conditie te verbeteren. Nu ben ik van gedacht veranderd en wil ik een basis aanleggen en ook vet verbranden (ben 1.91 m en 104 kg).

Dit jaar heb ik al enkele rustigere ritten achter de rug. Ik had op verschillende plaatsen dat ik meer voordeel haal uit een bredere basis. Mijn maximale hartslag is 200 bpm en hartslag in rust is 60 bpm. Ik kwam dus uit op een omslagpunt van (200-60)*0.8+60 = 172 bpm. De rustige ritten die ik nu doe variëren tussen 30 en 65 km en heb ik een gemiddelde hartslag van 158-160.

Toen ik hier las van Alan Smeets om te trainen aan een hartslag van 135 bpm heb ik dit gisteren ook geprobeerd tijdens een rit van 60 km. M'n hartslag bleef de eerste 35 km (1u30min licht wind mee) bleef gemiddeld op 135 bpm. Daarna (stuk zijwind) ging de hartslag richting 145 en de laatste 20 km (1u wind tegen) gemiddeld aan 155 bpm. Op het einde had ik ook lichter geschakeld en trager gereden (21 km/u voor wat het waard is).

Trager rijden op het einde was niet echt een optie omdat ik een cadans van 90+ probeer aan te houden en op zo'n licht verzet het anders lijkt of ik doortrap. Dan komt nu de vraag. Kan het kwaad om de laatste 25 km in D2 en D3 (voor zover die zones kloppen bij m'n waarden) te rijden? Zal het hierdoor langer duren om een goede basis te leggen (die basis leggen vind ik nu toch belangrijk)?

Indien het beter is om in D1 te blijven, zie ik slechts 2 manieren om dit te bereiken:
1. Ritten inkorten tot 1u30 min en geleidelijker opbouwen
2. Naar het einde toe trager rijden (met bijhorende trage cadans, maar dit voelde onnatuurlijk).

Ik zou het jammer vinden om max 1u30 te rijden, want ik vind langere tochten ook aangenaam, maar als het trainingstechnisch niet verantwoord is om langere tochten te doen, zal ik me er toch aan houden.

Indien het van nut zou zijn, ik zou graag opbouwen tot ritten van ongeveer 4u.

Alvast bedankt voor toekomstige antwoorden.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 12 apr 2020 15:40

Je gemiddelde hartslag is nog steeds vrij hoog. Ik zou beginnen met vooral rustig aan te doen zoals je in de laatste rit hebt geprobeerd. Dat betekent (zeker in het begin) behoorlijk langzamer fietsen. Een basis leggen doe je ook niet in 3 weken. Reken daar maar gerust een paar maanden tot een jaar voor (of langer) En gewoon afwisselen met wat korte, intensieve ritjes. Lage cadans kun je opvangen door kleiner te schakelen, al vind ik het nooit zo erg om de stukken wind tegen wat groter te trappen.

In het begin is het gewoon lastig om zo langzaam te fietsen, dat moet je leren. Nu lukt het de laatste 25 km nog niet,maar hoe langer je het doet, hoe beter dat lukt met die lagere hartslag is mijn ervaring. Geduld en discipline zijn belangrijk.

Disclaimer: Alan heeft er uiteraard veel meer verstand van dan ik, Ik pruts uiteindelijk ook maar wat aan.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 apr 2020 15:48

En Alan is hier al jaren niet meer gezien. Hij heeft volgens mij nog wel een site. Dus misschien kan hij jou daar wel helpen.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 12 apr 2020 15:54

Met 1000km per jaar zou ik me niet zo druk maken om trainingsschema’s. Gewoon lekker fietsen en doen wat je leuk vindt. Als vetverbranding je doel is, is het vooral verstandig om zoveel mogelijk te fietsen. En dan is plezier in het fietsen het belangrijkst.
o'7o

Enthousiasteling
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2020 14:38

Enthousiasteling 12 apr 2020 16:53

Bedankt voor de snelle antwoorden.
el_loco schreef: 12 apr 2020 15:40 Een basis leggen doe je ook niet in 3 weken. Reken daar maar gerust een paar maanden tot een jaar voor (of langer)
Tijd heb ik. Ik wil gewoon op een duurzame manier te werk gaan. Er is zeker geen haast bij.

el_loco schreef: 12 apr 2020 15:40 Lage cadans kun je opvangen door kleiner te schakelen, al vind ik het nooit zo erg om de stukken wind tegen wat groter te trappen.
Ik bedoelde dat ik bij zo'n lage snelheid dezelfde cadans wilde aanhouden. Maar dit was nogal onnatuurlijk omdat de weerstand bij het trappen zo laag was. Ik zal dan maar voor een lagere cadans gaan.
Douglas schreef: 12 apr 2020 15:54 Met 1000km per jaar zou ik me niet zo druk maken om trainingsschema’s. Gewoon lekker fietsen en doen wat je leuk vindt. Als vetverbranding je doel is, is het vooral verstandig om zoveel mogelijk te fietsen. En dan is plezier in het fietsen het belangrijkst.
Als de kilometers het belangrijkste zijn, zal ik de ritten niet inkorten, maar hopen dat bij dezelfde aanpak ik langer in D1 zal kunnen blijven rijden.

Nog een kleine extra vraag. Ik heb vorige week om mezelf eens te testen een tijdritje gereden om mezelf te testen. Ik had daar gedurende 55 minuten een hartslag van gemiddeld 180 bpm. Betekent het feit dat ik 180 bpm gedurende zo'n tijd aankan dat m'n anaerobe drempel eerder in die richting gaat dan de eerder vermelde 172?

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 13 apr 2020 22:19

Vond de 172 als drempel al laag als je max HR 200bpm is. Dus ja, drempel ligt hoger.

En ik zou eerder van 135 naar 140-142 bpm gaan in duurtraining.
Dan heb je net even wat meer snelheid.
135 zal waarschijnlijk de onderkant van je D1 zone zijn als je eerder vermelde waardes kloppen.

Plaats reactie