Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Goedkope carbon wielset

Misterd30
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:04

Misterd30 02 apr 2020 12:37

Jullie hebben gelijk. Geen goede optie, maar wel een mooie aanbieding. Twijfel nog tussen Farsports, CarboTim omdat ik de lokale wielbouwers wel wil overwegen en DtSwiss Cr 1400 heb ik ook goede aanbiedingen gezien. CarboTim ging tot 115 kg dus ook geen probleem.

Misterd30
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:04

Misterd30 02 apr 2020 12:37

De wielen komen trouwens op een Giant Revolt advanced 2.

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 02 apr 2020 13:33

SqueeZer schreef: 02 apr 2020 11:46 Tjah,

Maximaal rijdersgewicht 109 kg . voor een persoon die dicht tegen de 100 kg zit + al makkelijk 9 kg aan materiaal en fietsgewicht mag meerekenen .. lijkt het mij niet slim?
Los van het feit dat de wielen niet echt gravel wielen zijn en je ging ze op een gravel fiets gooien? Ik zou in elk geval liever wat bredere velgjes hebben die wat meer hufterproof zijn dan een lekker blits ogend setje dat mogelijk na een 5 tal ritjes al enkele leuke slagen in het achterwiel heeft.

Just my 2 cents en ik heb het ook op de harde (en dure) manier zelf moeten leren :mrgreen:
Heb de indruk dat de TS inderdaad niet echt luistert . Heb zelf al een paar keer vermeld dat ik zelf Farsports heb maar ze toch niet zou aanraden aan mensen rond 100 kg en zoals jij zegt dat hij beter voor een paar extra spaken zou gaan ( verstandige keuze)
Nu post hij hierboven dat hij toch twijfelt voor de Farsports ... Al doende leert men zeker ? :D

Misterd30
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:04

Misterd30 02 apr 2020 13:40

Ik lees daarover verschillende meningen die ik natuurlijk niet allemaal kan volgen. Sommige raden dit wel aan. Dit betekent toch niet dat ik niet luister. :o
Volgens Farsports tot 125kg.
Is dat niet wat een forum is? Verschillende meningen waaruit ik dan moet distillleren?

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 02 apr 2020 15:48

Misterd30 schreef: 02 apr 2020 13:40 Ik lees daarover verschillende meningen die ik natuurlijk niet allemaal kan volgen. Sommige raden dit wel aan. Dit betekent toch niet dat ik niet luister. :o
Volgens Farsports tot 125kg.
Is dat niet wat een forum is? Verschillende meningen waaruit ik dan moet distillleren?
Ok heb express het topic nog eens herlezen , iedereen stelt hier vragen bij de 130 kg van farsports... Het feit dat carbotim ook maar garantie geeft tot 100 kg zegt genoeg, hij haalt zijn spul ook uit dezelfde vijver :) De meeste mensen proberen je alleen maar te behoeden om een dure les te leren . Meer spaken voor zwaardere mensen zijn geen overbodige luxe... Succes

Ik ben zeer tevreden over mijn farsports maar ik weeg 74 kg

Misterd30
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:04

Misterd30 02 apr 2020 16:44

Ok, goede reactie. Ik denk dat ik een voorzichtige rijder ben want heb de laatste jaren nog op de mountainbike nog met Notubes Crest velgen gereden (86kg max rijdersgewicht, ja mijn gewicht is de laatste jaren met 20kg gestegen). Ben nu net overgeschakeld naar een Arch velg daar het wiel door een serieuze valpartij was vernield. Maar ik houd je advies zeker in beraad bij mijn beslissing. Ik zal straks eens in de alu velgen duiken. Bedankt!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 apr 2020 20:59

Hoge velgen zijn sterker meende ik ooit eens gelezen te hebben? Meer materiaal, grotere constructie etc. of zeg ik nou iets geks?

Hoe dan ook zou ik met zo'n gewicht ook kiezen voor functie boven vorm. Het spul moet in eerste instantie gewoon werken. Het kleine beetje genieten van mooie spullen kan allemaal in 1x teniet gedaan worden als het een keer niet deugd wanneer je het nodig bent. Nu laat ik mijn plezier daar niet door vergallen maar dat komt omdat er nog 2 andere fietsen staan.

Mijn handgespaakte vakantiewielen zijn Rigida of Ryde Sputnik velgen met 36/36 105 naven. Kosten iets van €200-300 maar die krijg je niet kapot. Ze wegen alleen wel 2-2.5kg. Iets lichter redt je het waarschijnlijk ook wel mee, maar ik zou inderdaad naar een samengestelde set kijken (bijv. Rose of er zijn nog een paar andere Duitse groothandelaren).

sensawielerfan
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:18

sensawielerfan 05 apr 2020 11:35

Misterd30 schreef: 02 apr 2020 13:40 Ik lees daarover verschillende meningen die ik natuurlijk niet allemaal kan volgen. Sommige raden dit wel aan. Dit betekent toch niet dat ik niet luister. :o
Volgens Farsports tot 125kg.
Is dat niet wat een forum is? Verschillende meningen waaruit ik dan moet distillleren?
Waarom niet gewoon Giant carbon wielen. Zitten DT Swiss naven in. En er zijn een aantal shops die ze voor €850 verkopen nieuw en op marktplaats kom je ze vaak ook wel tegen.
Bij Scholten cycling slr0 met DT 240 voor 699

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 06 apr 2020 10:50

ypuh schreef: 02 apr 2020 20:59 Hoge velgen zijn sterker meende ik ooit eens gelezen te hebben? Meer materiaal, grotere constructie etc. of zeg ik nou iets geks?
Zeker niet iets geks. Zit zeker een kern van waarheid in.

Het is allemaal niet zo simpel als zwaardere rijder = meer spaken.

Spaken breken niet doordat ze te zwaar belast worden. Spaken breken door metaalmoeheid. Kortom, het continue belasten/ontlasten van de spaken waardoor er op den duur een spaak kan knappen.

Deze wisselende belasting vind plaatst door vervorming van de velg tijdens het rijden. Dit zie je misschien niet, maar vind constant plaats. De mate waarin dit gebeurd, is wél afhankelijk van de belasting van het wiel (gewicht rijder, gebruik, kwaliteit wegdek, kracht van de rijder, snelheid etc...). Hoe beperkter je deze vervorming kunt houden, hoe beperkter de schommelingen in spaakspanning tijdens het rijden.

Die vervorming van de velg, kun je op een aantal manieren voorkomen.

Meer spaken is de meest gehoorde optie. Meer spaken ondersteunen de velg als het ware, beperkt de vervorming van de velg en voorkomt het vroegtijdig breken van spaken door metaalmoeheid. Traditioneel gezien is dit wat men adviseert voor zwaardere rijders.

Een tweede optie is het gebruiken van sterkere/stijvere velgen. Gelukkig is het inmiddels 2020 en willen we inmiddels allemaal velgen die van carbon gemaakt zijn, hoger zijn en breder zijn dan ooit tevoren. Gelukkig allemaal zaken die velgen tegelijkertijd stijver maken! Een beetje carbon velg van fatsoenlijke kwaliteit (Farsports, LightBicycle) van >45mm hoog en 28mm breed met 28 (of zelfs 24) spaken, doet echt niet onder voor het traditionele setje Mavic cxp33 met 36 spaken!

Deze trend zorgt ervoor dat wielbouwers nu maximum gewichten kunnen opgeven die te zot voor woorden lijken. 130kg voor een setje DT-Swiss met 24/20 spaken is geen uitzondering meer.

Voor de zwaardere rijders is er nog wel een ander nadeel aan carbon velgen. Remmen! Velgremmen op carbon produceren nu eenmaal meer hitte. Bij zwaardere rijders kan dit problemen geven (denk aan afdalingen). Hebben we het over schijfremmen, dan is dit niet meer aan de orde.

Het allerbelangrijkste echter, is toch wel de kwaliteiten van de wielbouwer. Sinds ik zelf wielen heb leren bouwen en dus mijn eigen wielen bouw, heb ik (lang, breed, zwaar, sterk, lomp, ramp voor wielen) geen spaak meer gebroken. Ik wil dan niet gelijk beweren dat ik een hele goede bouwer ben :mrgreen: , maar de aandacht en tijd die ik geef aan het bouwen van een wiel, krijgt een fabriekswiel in ieder geval niet...

salsa
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:14

salsa 22 apr 2020 17:46

Misterd30 schreef: 02 apr 2020 12:37 Jullie hebben gelijk. Geen goede optie, maar wel een mooie aanbieding. Twijfel nog tussen Farsports, CarboTim omdat ik de lokale wielbouwers wel wil overwegen en DtSwiss Cr 1400 heb ik ook goede aanbiedingen gezien. CarboTim ging tot 115 kg dus ook geen probleem.
IK heb een set CarboTim 55 clinchers.Prijs kwaliteit super in orde.

Plaats reactie