Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 02 apr 2020 10:40

Tiens, ik zag hier al wat artikels passeren van uiteenlopende strekkingen, maar dit blijkbaar nog niet; is wel al van meer dan een week geleden, maar nog altijd lezenswaardig: https://www.ft.com/content/19d90308-685 ... e6fedcca75
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 apr 2020 10:52

havana schreef: 02 apr 2020 09:00 Voor mensen die Trouw lezen, ik sta erin vandaag. 3x zelfs :D

Afbeelding

Afbeelding

Artikel: https://easyupload.io/jtbm3o
Ook hier een vrouw in een vitaal beroep (voedingsindustrie) dus ik mag het gros van de schooltaken voor mijn rekening nemen. @Havana, voor de foto je normale kloffie aangetrokken? Ik neem de lestaken namelijk waar in camping-suit :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 apr 2020 11:02

Ik ben het eens met de "posters" hierboven om het geen NL-Belgie strijd te laten worden. Op andere BE-NL fora zie ik dat ook gebeuren. Het heeft helemaal geen zin: ieder land kiest momenteel voor eigen beleid. Deels ook omdat het in alle landen anders geregeld is en men er anders over denkt. Of het het beste beleid is voor dat land, weten we pas na de crisis of gaan we ook nooit te weten komen. We kunnen er alleen maar vanuit gaan dat onze beleidsmakers goed naar experts en adviseurs luisteren.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben met het NL beleid waarmee we wat extra bewegingsruimte hebben. Dat verzacht de situatie deels en het leeuwendeel van de bevolking lijkt zich er goed aan te houden.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 apr 2020 11:03

Ramon73 schreef: 02 apr 2020 08:52Als ik het goed begrepen heb, dan is de incubatietijd 3 tot max 14 dagen (NHG). Dus dan komt die piek er uiterlijk dit weekend aan. Echter zitten we al op ruim 10 dagen en vlakt het aantal nieuwe besmettingen gemiddeld genomen alleen af. Dus na het weekend weten we meer.
Maar als ik hoor dat het virus alleen in druppelvorm(hoesten/niezen) overgedragen kan worden en door direct contact (handen schudden, deurklinken etc) dan vermoed ik dat die massale recreatie niet heel veel gewicht in de schaal gaat leggen voor het aantal besmettingen. Mensen hielden toch wel IETS van afstand en gingen geen direct contact opzoeken, van wat ik zo op tv kon zien.
De rekensom is.
Incubatietijd ligt tussen 2 en 12 dagen en voor de zekerheid wordt 14 dagen aangehouden.
Bij de meeste mensen openbaren de verschijnselen zich na 7 dagen.

Corona blijkt 2 fasen te hebben
Fase 1 duurt 7 dagen als je afweer systeem niet op tijd in kan grijpen.
Fase 1 treft het bovenste deel van je luchtwegen.
Aan het eind van fase 1 komt er iets verlichting waardoor mensen de indruk hebben beter te worden.
Fase 2 treed in als je afweersysteem nog niet voldoende actie tegen Corona heeft kunnen nemen. Corona bereikt in fase 2 ook je longen.
Deze fase gaat sneller, na enkele dagen wordt het voor de patiënt steeds moeilijker om te ademen omdat de longblaasjes ontstoken raken en waardoor de zuurstofopname van je longen achteruit holt.

Als je dat bij elkaar optelt dan is het beeld:
Incubatietijd: 7 dagen
Fase 1: 7 dagen
Fase 2: opname na enkele dagen

Bij elkaar opgeteld dus 16-17 dagen voor die patiënten voor wie hun afweersysteem nog geen antwoord heeft op Corona.
Uitgaande van besmetting op 21 maart kom je dan gemiddeld uit op maandag 6 april.
Echter zullen er voor die tijd al mensen zijn die ook in dat weekend besmet zijn en een kortere incubatietijd hebben gehad.
Als het aantal opnames melding vandaag omhoog gaat dan zijn dat de mensen met een korte incubatietijd die besmet zijn geraakt tijdens het weekend van 21-22 maart.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 apr 2020 11:10

raven14 schreef: 02 apr 2020 10:10
...het is toch al te bizar dat het Universitair Ziekenhuis Gasthuisberg typisch gezien als een fabriek op volle toeren draait, en nu gewoon stil lijkt te liggen.
..
Wat is daar bizar aan? Alle niet dringende ingrepen (wat niet wil zeggen "niet nodig"), zijn uitgesteld om plaats te maken voor corona slachtoffers. Ik denk dat ieder geschoolde mens een lange lijst van ingrepen kan bedenken die niet dringend zijn maar nodig. Ik heb bv op mijn 18de ergens een operatie aan de neus had die een ademhalingsprobleem kon oplossen. Maar of dat nu een paar maanden later gebeurde maakte natuurlijk niets uit.

En de mensen die ik ken die er werken hebben in ieder geval werk genoeg. Stil liggen doet het niet.

Dus wat is er bizar?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 02 apr 2020 11:48

@walter niet dringend en wel nodig: dat is slechts 1 element. Er zijn ook veel niet nodige (controle- en andere) consulten, screenings... het lijkt soms wel bezigheidstherapie voor (dikwijls) ouderen om naar het UZ of AZ te gaan voor een ditje en een datje.

Er zijn studies genoeg die uitwijzen dat er zeer grote regionale verschillen zijn in de statistieken over uitvoering van bepaalde onderzoeken en ook operaties in ziekenhuizen. Hoe zou dat komen? Het voorhanden zijn van de apparatuur is dikwijls al genoeg aanleiding om die apparatuur dan ook maar zo veel mogelijk in te zetten.

Ik heb het live meegemaakt dat we in een overlegorgaan probeerden ziekenhuizen regionaal te laten samenwerken om maar 1x een investering in een bepaalde scanner te moeten doen, over een aantal instellingen heen. Wat gebeurt er? Iedereen wil die scanner want dat betekent business. En die wordt dan maar besteld door meerdere ziekenhuizen, en er is dus een overaanbod van die scanners in een bepaalde regio. Eens die er is, moet die natuurlijk renderen... denk je nu echt dat elk van die scans noodzakelijk is?
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2020 11:49

Wat mij opvalt: waarom horen we zo weinig over Duitsland?
Less is bore

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 02 apr 2020 11:57

Wellicht omdat de belangstelling voor het buitenland van de meeste nieuwsmedia steeds meer is vernauwd tot nieuws dat dramatisch of sensationeel is. En in dat opzicht hebben Italië en Spanje dus de twijfelachtige eer nieuwswaardiger te zijn...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 apr 2020 12:06

Ramon73 schreef: 02 apr 2020 08:52 ...................................
Ben voor het eerst in 46 jaar nu wel klaar met België en zijn veel van zijn inwoners. De gezondheidszorg is al jaren failliet waardoor het virus wat meer vrij baan heeft en de schuld daarvan moet nu even bij de Nederlanders gelegd worden die komen tanken(vrij naar Raf Terwingen). ........................................................
Alles kan beter en in elk land, maar beweren dat de Belgische gezondheidszorg failliet is, is niet correct.
Het is niet zomaar dat er zoiets bestaat in Belgie als medisch toerisme; vooral uit de buurlanden (Nederland, Frankrijk, Duitsland). Het gaat om meer dan 50 000 ingrepen per jaar.

Wat het aantal besmettingen betreft, daar bestaan gewoon geen cijfers over die je kan vergelijken, er worden immers in elk land verschillende hoeveelheden tests uitgevoerd. Virologen schatten het werkelijk besmette aantal 10 maal zo hoog als uit de testen blijkt. Vermoedelijk is dat nog een onderschatting.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 02 apr 2020 12:09

daniel1975 schreef: 02 apr 2020 11:49 Wat mij opvalt: waarom horen we zo weinig over Duitsland?
Ik ben zelf erg benieuwd naar Zweden. Die hebben veel minder maatregelen (horeca nog open) dan wij. Daarnaast hebben ze gemiddeld even veel IC bedden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 apr 2020 12:09

@lugosi, om niet echt verder te verzanden in die discussie. Dat medische toerisme is van alle tijd en alle landen. Misschien de ene kant op wat meer dan de andere, maar het gaat echt over vele landsgrenzen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 02 apr 2020 12:20

Gastheerg schreef: 02 apr 2020 12:09
daniel1975 schreef: 02 apr 2020 11:49 Wat mij opvalt: waarom horen we zo weinig over Duitsland?
Ik ben zelf erg benieuwd naar Zweden. Die hebben veel minder maatregelen (horeca nog open) dan wij. Daarnaast hebben ze gemiddeld even veel IC bedden.
Inderdaad. Nu is daar wat meer ruimte per inwoner maar toch, met die maatregelen zou je verwachten dat de grote steden quasi broeihaarden worden...
Afbeelding

Gesloten