advies welke wielen na 8 spaakbreuken
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 9770
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou met het budget van de TS zeker voor een handgespaakt setje gaan.
Het aerodymische nadeel schat ik zeer klein. k denk dat je haar korter laten knippen bij de kapper meer helpt, tenzij je hoge velg neemt.
Gewoon DA of ultegra naven 32 spaakjes en een mooi velgje. Allemaal leuk 20 spaken maar je voelt het toch dat het minder stijf is, en dat geklooi als je dan eens wat hebt ik het buitenland of bijna nog erger twee dagen voor je vakantie. Niet heel veel winkels hebben mavic/fulcrum spaken op voorraad.
stel je wilt na twee jaar een wat luxere velg of spaak, kan je gewoon je naafjes nog gebruiken.
Het aerodymische nadeel schat ik zeer klein. k denk dat je haar korter laten knippen bij de kapper meer helpt, tenzij je hoge velg neemt.
Gewoon DA of ultegra naven 32 spaakjes en een mooi velgje. Allemaal leuk 20 spaken maar je voelt het toch dat het minder stijf is, en dat geklooi als je dan eens wat hebt ik het buitenland of bijna nog erger twee dagen voor je vakantie. Niet heel veel winkels hebben mavic/fulcrum spaken op voorraad.
stel je wilt na twee jaar een wat luxere velg of spaak, kan je gewoon je naafjes nog gebruiken.
En hier is er weer 1 !
http://forum.tour-magazin.de/showthread ... 901&page=3
http://www.geduldig-kahlenborn.de/Chris ... _SL_02.jpg
http://www.geduldig-kahlenborn.de/Chris ... _SL_04.jpg
Wederom een bewijs waarom hoge spaakspanning i.c.m. een lichte velg een niet goed idee is....
http://forum.tour-magazin.de/showthread ... 901&page=3
http://www.geduldig-kahlenborn.de/Chris ... _SL_02.jpg
http://www.geduldig-kahlenborn.de/Chris ... _SL_04.jpg
Wederom een bewijs waarom hoge spaakspanning i.c.m. een lichte velg een niet goed idee is....
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 32480
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Weer Mavic.....
Die dingen is echt iets mis mee
Die dingen is echt iets mis mee

People listen to reply, not to understand
Diogenes schreef:En hier is er weer 1 !
http://www.geduldig-kahlenborn.de/Chris ... _SL_04.jpg
Wederom een bewijs waarom hoge spaakspanning i.c.m. een lichte velg een niet goed idee is....
Gebuste velgen zijn sowieso fout omdat de bussen uit velg kunnen breken/corroderen en bussen zijn gewicht !!!
Je moet ook V-vormige velgen hebben omdat die ZONDER bussen kunnen want in de top van de V-zit 3mm dik alu, zo stevig dus dat je geen bussen meer nodig hebt. Het mooie is dat dat 3mm dikke alu stevigheid(2-voudige functie) aan de velg geeft, bussen(enkelvoudige functie) doen dat niet.
Ook blz 2 van dit topic lezende zou je je af kunnen vragen waarom mensen uberhaupt nog platte lichtgewicht velgen rijden: gebrek aan kennis.
Waarom ik aan deze draad bijdraag heeft twee redenen:
1- TRIEST:
Veel mensen laten zich gek maken door vrienden met dure lichte wielsets, denken sportief te zijn door hier aan mee te doen en maken hierdoor onnodige hoge kosten.
2- LEUK:
Met een (beetje aero-)setje 105/DP18 ben je (ietsje) sneller dan iemand met dure (klassieke) klimwielen, wetenschappelijk bewezen !
Roadster
Jij maakt je druk over het gewicht van gebuste velgen en dan ga je DP18 aanraden? Overigens heb je verder wel gelijk dat aerodynamica bijna altijd meer winst oplevert dan gewicht, maar dit is wel errug inconsequent! 

-
- Forum-lid
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
wasbeer2006 schreef: k denk dat je haar korter laten knippen bij de kapper meer helpt, tenzij je hoge velg neemt.
En zo rukken we alles uit het verband.

Doe alles wat je doet met hart en ziel.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 32480
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ja, en zo kwam het dat we straks allemaal weer op een stalen Champion Mondial rijden met een wielsetje van 2100gr want die is meer aero.Roadster schreef:
1- TRIEST:
Veel mensen laten zich gek maken door vrienden met dure lichte wielsets, denken sportief te zijn door hier aan mee te doen en maken hierdoor onnodige hoge kosten.
2- LEUK:
Met een (beetje aero-)setje 105/DP18 ben je (ietsje) sneller dan iemand met dure (klassieke) klimwielen, wetenschappelijk bewezen !
Je kunt het ook in het overdreven trekken hoor. Een lichter wielsetje voel je gewoon, punt uit. Of het het geld waard is mag ieder voor zich beslissen.
Waar fiets je zelf mee?
People listen to reply, not to understand
Weightweenies: zelfde sets als ik hier heb:
Shimano Dura-Ace 7700, DT Revolution 2.0/1.5, Velocity Aerohead 1616 g
Shimano Ultegra 6500, DT Revolution 2.0/1.5, Mavic Open Pro 1682 g
Campagnolo Record, Mavic Open CD, DT Competition 2.0/1.8, Al nipples 1638 g
En dat voor relatief weinig geld.
Shimano Dura-Ace 7700, DT Revolution 2.0/1.5, Velocity Aerohead 1616 g
Shimano Ultegra 6500, DT Revolution 2.0/1.5, Mavic Open Pro 1682 g
Campagnolo Record, Mavic Open CD, DT Competition 2.0/1.8, Al nipples 1638 g
En dat voor relatief weinig geld.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Van mijn (alledag)achterwiel moet nu de velg vervangen worden (opgeremd en eerste haarscheurtjes bij de spaken), het is een Rigida DPX 36 gats en ik wil hem zelf gaan vervangen, ik denk dat ik maar precies dezelfde velg neem, dan kan ik de spaken ook weer opnieuw gebruiken (weet niet welke spaken dat zijn, niet verjongd).
Of is er nog een andere aan te bevelen velg die even hoog bouwt zodat de spaken hergebruikt kunnen worden?
Het is ook vooral een projectje om eens zelf aan de slag te gaan met wieltje spaken, ben zowiezo een liefhebber van handgepaakte klassieke setjes.
O ja, DA naaf en 36 spaken.
Of is er nog een andere aan te bevelen velg die even hoog bouwt zodat de spaken hergebruikt kunnen worden?
Het is ook vooral een projectje om eens zelf aan de slag te gaan met wieltje spaken, ben zowiezo een liefhebber van handgepaakte klassieke setjes.
O ja, DA naaf en 36 spaken.
Dan moet je zoeken naar en velg met dezelfde ERD en evenveel spaakgaten.
Hier staat : 589,2
http://tiny.cc/BLIx6
Hier staat : 589,2
http://tiny.cc/BLIx6
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Met CXP33 kan je weinig verkeerd doen....
Kijk even op weightweenies:
http://weightweenies.starbike.com/listi ... ?type=rims
Open Pro is lichter, maar ik ben niet gek op die velg.
Zelf gebruik ik nu vaak Velocity Aerohead velgen, maar die laat ik uit de VS komen. Ik ken niemand die ze hier verkoopt.
Kijk even op weightweenies:
http://weightweenies.starbike.com/listi ... ?type=rims
Open Pro is lichter, maar ik ben niet gek op die velg.
Zelf gebruik ik nu vaak Velocity Aerohead velgen, maar die laat ik uit de VS komen. Ik ken niemand die ze hier verkoopt.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido