Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 25 mar 2020 22:12

mao schreef: 25 mar 2020 21:50 @NicoNB
Toch wel tenenkrommend hoe het rivm ( als “deskundige” ) achter de feiten aan reageerde.
Achteraf oordelen is natuurlijk altijd makkelijk. Het rivm zal heus fouten gemaakt hebben, maar in het begin was er ook nog heel veel onduidelijk en is het virus onderschat. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor het RIVM, maar voor heel de wereld.

En wat betreft de mondkapjes/beademingsmachines, het RIVM is natuurlijk niet verantwoordelijk voor het inkoopbeleid van de ziekenhuis en op die dingen is nu een wereldwijde run. Wij zijn nou niet bepaald de enige die last hebben van Corona..

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 25 mar 2020 22:41

hindsight bias...

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 25 mar 2020 22:52

Achteraf is zeker makkelijk oordelen, maar met mijn maatstaven ( drie maal een acht is een onvoldoende) hebben een dikke onvoldoende geschoord.
Ze hadden natuurlijk de ziekenhuizen weken geleden moeten inlichten om voor volgende middelen op voorraad te hebben.
Sorry maar het komt wel erg amateuristisch over ...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mar 2020 22:58

Jammer dat je er zo over oordeelt. Iets van beste stuurlui?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 25 mar 2020 23:12

Ik heb het eerder genoemd hier, onzinnig dat de basisscholen dicht zijn. Juist nu, kan het basis onderwijs laten zien dat ze wat extras toevoegen, verlengstuk van de maatschappij. Maar nee, de stakende juffrouw en meesters die zo belangrijk waren in de opvoeding, opvang, begeleiding van onze kinderen en veel te weinig salaris kregen weten niet hoe snel ze moeten roepen dat de scholen dicht moeten. Gemiste kans....
[/quote]



Ik ben sinds gisteren noodgedwongen thuis, en moet dus proberen om mijn klas van afstand te begeleiden. Ik voel mij nogal aangesproken, maar zal proberen het van mijn kant uit toe te lichten.

-Zolang er geen duidelijkheid is over de rol van kinderen in het verspreiden van het virus, is het onverstandig ze dagelijks bijeen te brengen in een klein lokaal, waarna ze allemaal weer naar huis gaan.

-Als leerkracht sta je, ook als je in de risicogroep valt, dagelijks bloot aan kinderen die wellicht besmet zijn, maar daar weinig symptomen van laten zien. Ikzelf bijvoorbeeld sukkel mijn hele leven al met astmatische bronchitis. Ik hoop dat je snapt dat anderhalve meter a&stand houden lastig is, en dat ik mijn werk niet kan doen in een compleet beschermende outfit.

-Ik doe sinds gisteren vanuit mijn huis mijn best om mijn leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.

-tenslotte vind ik het ronduit schofferend om een beroepsgroep die vrijwel nooit gestaakt heeft, en die net als ieder andere beroepsgroep eisen mag stellen aan hun cao, in deze crisistijd aan te rekenen dat we niet doen wat we volgens jou zouden moeten doen.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 25 mar 2020 23:37

Jans schreef: 25 mar 2020 22:58 Jammer dat je er zo over oordeelt. Iets van beste stuurlui?
Wij worden geen vrienden hé Jans ; -)
28 februari meld ik al in het draadje 2020 dat we met Corona mee moeten leren leven...
En ik zal het je nog sterker vertellen, eind februari zit ik ( als zelfstandige ondernemer) te praktiseren hoe ik met kan indekken voor eventuele inkomsten verlies mocht het uit de hand lopen.
Put opties gekocht voor het geval dat.... ik heb ze ondertussen verkocht zodat ik me voor het rest van jaar geen zorgen meer hoeft te maken.
Had ik ze nu nog gehad dan kon ik stoppen met werken, mijn fout :D
Als ik dat met boerenverstand kan verzinnen, dan kunnen ze eind februari toch wel bij het RIVM aan mondkapjes denken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mar 2020 07:08

Politiek doet weer een klassieke truc uit: Slob roept gisteren in een bijzin dat de scholen ‘hoogstwaarschijnlijk’ niet snel open gaan, en de politiek gaat er pas dinsdag iets over zeggen.

Alle tijd dus om te kijken hoe dit valt en op basis daarvan een beslissing te nemen.

i-mac

i-mac 26 mar 2020 08:01

Ach, er zijn jobs die steevast met de vinger worden gewezen. Het onderwijs (ze zijn eigenwijs, veel vakantie), de politie, ambtenaren, enzovoort.

Iedereen denkt het beter te weten hoe die mensen hun job is, of zou moeten ingevuld worden. En altijd is dat omdat ze de mooie kanten van de job zien. Maar voor de rest zijn ze stekeblind.

In mijn job is dat ook hoor. Hoeveel keren ik de vraag al niet kreeg "ben jij weeral thuis?". Als ik dan antwoord dat ik én weekends en feestdagen werk, én nachten werk, of onregelmatige uren in het algemeen, dan wordt het wel wat stiller.

Er moet gewoon wat meer respect komen voor elkaar. En misschien zouden al die jobs eens meer moeten in de kijker komen te staan, met alle positieve, maar ook negatieve zaken.

Wij staan nu onder zeer zware druk op het werk, maar ik prijs me nog steeds gelukkig dat ik aan de "andere" kant mag staan van een ziekenhuisbed. Als ik dan hier lees voor welke hete vuren sommigen hier staan, heb ik geen enkele reden om te klagen.

Hou jullie allemaal goed en veilig!!!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 mar 2020 08:53

Over kinderen en thuis werken..,
Wij werken normaal beiden 4 dagen per week.., dus 32u (34 volgens mijn contract, maar dat compenseer ik met vakantieuren). Kinderen (1 en 3) gaan 2 dagen per week naar de opvang. Dan blijft er nog 1 weekdag over waar opa/oma of tantes oppassen.

Nu werken we beiden 5 dagen per week, 6u per dag.., en dan komen we dus al uren te kort. Dus komt de zaterdagochtend om de hoek kijken.
Die 6u werken we niet tegelijkertijd, want als de 1 werkt, moet de ander op de kinderen passen, behalve als ze per ongeluk tegelijk een middag slaap hebben.
Dan hebben we wel nog afgesproken als gezin te lunchen en avondeten (ontbijt niet, dan zit 1 van ons al te werken).
Reken dan uit dat er weinig tijd over blijft op je dag... ;)
Reistijd scheelt in ons geval een 30 minuten per dag... waarin vaak het boodschappen verwerkt zit, wat nu iets minder frequent, maar wel apart gebeuren moet.

Uiteraard kan je ook beredeneren dat we nu veel meer quality time met de kinderen hebben. Dat is zeker waar, en dat is ook prima, wij gaan ook niet van full time opvang naar full time thuis. Mijn vrouw spreek ik overigens momenteel minder vaak.., gezien ons estaffette schema... die vooral rond de verscheidene online meetings met collega's gepland worden.

Dat is de impact.., en daar moeten we maar even mee dealen.
Hebben verder ook niets te klagen, allebei een stabiele werkgever die dit wel gaan overleven. Geen mantelzorg die we nu niet zouden kunnen doen. En dat sporten wat er nu bij inschiet, gaan we aan werken om in te vullen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2020 09:41

havana schreef: 26 mar 2020 07:08 Politiek doet weer een klassieke truc uit: Slob roept gisteren in een bijzin dat de scholen ‘hoogstwaarschijnlijk’ niet snel open gaan, en de politiek gaat er pas dinsdag iets over zeggen.

Alle tijd dus om te kijken hoe dit valt en op basis daarvan een beslissing te nemen.
Je bedoelt dat ze nu al voldoende info hebben om te beslissen?
Edit: of dat ze volgens jou helemaal geen rekening moeten houden met bevolking?

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 26 mar 2020 10:02

robbebopper schreef: 25 mar 2020 23:12
-Zolang er geen duidelijkheid is over de rol van kinderen in het verspreiden van het virus, is het onverstandig ze dagelijks bijeen te brengen in een klein lokaal, waarna ze allemaal weer naar huis gaan.
Precies!

Dat er weinig kinderen zijn met zware klachten, betekent niet dat ze geen rol spelen in de transmissie.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 mar 2020 10:20

walter- schreef: 26 mar 2020 09:41
havana schreef: 26 mar 2020 07:08 Politiek doet weer een klassieke truc uit: Slob roept gisteren in een bijzin dat de scholen ‘hoogstwaarschijnlijk’ niet snel open gaan, en de politiek gaat er pas dinsdag iets over zeggen.

Alle tijd dus om te kijken hoe dit valt en op basis daarvan een beslissing te nemen.
Je bedoelt dat ze nu al voldoende info hebben om te beslissen?
Edit: of dat ze volgens jou helemaal geen rekening moeten houden met bevolking?
Juist wel rekening houden met het volk.., cq de publieke opinie.

Slob geeft nu de voorzet. Er is niet besloten, en hij heeft niets beloofd.
Het geeft wel voer voor discussie, want hier gaat iedereen weer wat van vinden. Ouders, leraren, schoolbesturen, RIVM, bekende nederlanders.., etc.

Dan kunnen ze volgende week dinsdag daar mooi een besluit op nemen dat goed gaat werken (vanuit experts), en al dan niet aansluit bij de publieke opinie of anders met argumenten onderbouwd waarom het besluit toch genomen is op dat moment.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gesloten