Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 25 mar 2020 16:19

We zijn met elkaar ook wel drama queens aan het worden hoor.
- Scholen zijn een week dicht en iedereen moet er niet aan denken dat het veel langer gaat duren.Misschien is iedereen het vergeten, maar de scholen zijn iedere zomer minimaal 6 weken dicht. En hele generaties ook hier op het forum, zaten "vroeger" dan ook gewoon 6 weken thuis, aangezien er geen kinderopvang bestond..

- Na drie dagen thuiswerken is men al bang voor een babyboom over 9 maanden, of een echtscheidingsgolf.
Jaarlijks zijn hele volksstammen drie weken met vakantie, dan ontstaat toch ook geen babyboom? Waarom nu dan wel?
Toegegeven, vakantie en feestdagenperiode laten vaak wel een (lichte) toename van echtscheidingen zien.

-Na drie dagen thuiswerken komen de muren al op iedereen af, als je de berichten mag geloven. Hoe doen die mensen dat dan met het paasweekend, pinksterweekend, Hemelvaart, laat staan wanneer kerst op maandag en dinsdag valt. Men kan zich toch wel een paar dagen vermaken zonder dat de gehele entertainment industrie en de meubelboulevards open zijn???
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mar 2020 16:28

Ik ben het zeker met je laatste stuk eens. Kinderen gaan na 3 maanden naar de opvang en zijn alleen nog maar tijdens de vakantie thuis (waarschijnlijk niet thuis, maar op reis). Ouders zijn, naar mijn idee, niet gewend om ze thuis te hebben. En ik denk dat de kinderen vaak zich zelf niet meer kunnen vermaken.
Dit is geen verwijt naar de ouders, het is zoals het leven tegenwoordig in elkaar zit.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 25 mar 2020 16:28

Tracing_NL schreef: 25 mar 2020 10:59 is altijd lastig om door de "expert bomen" het bos te zien. De mevrouw van gisteravond kwam wel heel deskundig en duidelijk over. Ook over bv de getallen mbt besmettingsgevaar etc.
De beste mevrouw was da eerste die ik hoorde die er niet zo panisch over deed.
Ps
RIVM word alom geprezen, maar als ze daar zo slim zijn, waarom hebben ze niet 8 weken geleden aan de bel getrokken voor het inslaan van mondkapjes en beademing machines?.....

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 25 mar 2020 16:57

uninvitedguest schreef: 25 mar 2020 16:19 We zijn met elkaar ook wel drama queens aan het worden hoor.
- Scholen zijn een week dicht en iedereen moet er niet aan denken dat het veel langer gaat duren.Misschien is iedereen het vergeten, maar de scholen zijn iedere zomer minimaal 6 weken dicht. En hele generaties ook hier op het forum, zaten "vroeger" dan ook gewoon 6 weken thuis, aangezien er geen kinderopvang bestond..
Die lange zomervakantie heeft ook aantoonbaar invloed op de ontwikkeling van veel kinderen (en treft, zoals de meeste dingen en ook deze schoolsluiting, de minder kansrijken natuurlijk onevenredig hard). Verder is “vroeger was het ook zo” een kul-argument.
- Na drie dagen thuiswerken is men al bang voor een babyboom over 9 maanden, of een echtscheidingsgolf.
Jaarlijks zijn hele volksstammen drie weken met vakantie, dan ontstaat toch ook geen babyboom? Waarom nu dan wel?
Omdat ook de horeca dicht is? Mensen zitten echt een pak meer op elkaars lip dan gebruikelijk, hoor.
-Na drie dagen thuiswerken komen de muren al op iedereen af, als je de berichten mag geloven. Hoe doen die mensen dat dan met het paasweekend, pinksterweekend, Hemelvaart, laat staan wanneer kerst op maandag en dinsdag valt. Men kan zich toch wel een paar dagen vermaken zonder dat de gehele entertainment industrie en de meubelboulevards open zijn???
Wat je bij elk van je betogen lijkt te vergeten, is dat dit allemaal niet in plaats van, maar bovenóp de reguliere zaken komt.

Je gaf al toe dat vakantieperiodes en feestdagenperiodes stijgingen in het aantal echtscheidingen laten zien. Nu even nadenken waaróm dat dan zo is. Zou het kunnen zijn omdat mensen dan (min of meer gedwongen) meer met elkaar te maken hebben dan wanneer ze dagelijks naar het werk gaan?

De politie heeft in ieder geval al een significante stijging in het aantal meldingen van huiselijk geweld en (buren)overlast gemeld.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 25 mar 2020 17:33

mao schreef: 25 mar 2020 16:28 RIVM word alom geprezen, maar als ze daar zo slim zijn, waarom hebben ze niet 8 weken geleden aan de bel getrokken voor het inslaan van mondkapjes en beademing machines?.....
Deze zomer werden we nog eens gewaarschuwd door NatGeo met de op feiten gebasseerde docudrama "The Hot Zone".
Begin januari , een van de vele tekenen aan de wand.
Amerika waarschuwt reizigers voor mysterieuze longkwaal in China"
Zo begonnen de berichten over Ebola, MERS, SARS etc indertijd ook.

Kijk, luister en huiver, de aflevering van Tegenlicht van zondag 22 maart.
"Virus van morgen".

Een nu al historische reactie van Michael Ryan van de WHO op de vraag,"Wat zijn de belangrijke lessen die de wereld heeft kunnen leren van de Ebola uitbraak in Congo". spoel door naar 30:20
En misschien beantwoordt deze link je vraag over het RIVM? RIVM twitters

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2020 18:29

Jans schreef: 25 mar 2020 16:28 Ik ben het zeker met je laatste stuk eens. Kinderen gaan na 3 maanden naar de opvang en zijn alleen nog maar tijdens de vakantie thuis (waarschijnlijk niet thuis, maar op reis). Ouders zijn, naar mijn idee, niet gewend om ze thuis te hebben. En ik denk dat de kinderen vaak zich zelf niet meer kunnen vermaken.
Dit is geen verwijt naar de ouders, het is zoals het leven tegenwoordig in elkaar zit.
Probleem is niet om kinderen thuis te hebben, probleem is dat je werkgever ook verwacht dat je wat werk uitvoert. Dáár zit de oorzaak van veel stress.
En je kunt geen leuke aanvullende dingen doen als speeltuin of zwembad.
Yara zegt sinds twee, drie dagen elke dag “ik wil niet alleen met jullie spelen, ik wil met kindjes/mijn vriendjes spelen”.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mar 2020 19:26

Ik begrijp het prima hoor, maar toen ik gewoon met de kinderen thuis was, ging ik ook niet iedere dag van alles doen. Ik moet wel zeggen dat we wel iedere week bijv. gingen zwemmen.
Ja, en zo je zegt, je werkgever vraagt ook aandacht.
Hopen dat het niet zo lang duurt. En dat wij ook weer normaal kunnen fietsen..

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 25 mar 2020 19:28

Jans schreef: 25 mar 2020 19:26[…] gewoon […]
Denk dat dáár de schoen wringt.
Vorsprung durch Pedantik

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 25 mar 2020 20:41

daniel1975 schreef: 25 mar 2020 18:29 En je kunt geen leuke aanvullende dingen doen als speeltuin of zwembad.
Yara zegt sinds twee, drie dagen elke dag “ik wil niet alleen met jullie spelen, ik wil met kindjes/mijn vriendjes spelen”.
Eens! Ik laat mijn kinderen nu bv ook niet alleen naar de supermarkt gaan, dat mogen ze normaal wel. Bieb, ijssalon, winkel, terras... alles is dicht dus als je je kinderen niet de hele dag achter tv, tablet of weet ik veel wat voor scherm wilt hebben dan ben je er naast hulp bij het huiswerk flink druk mee.

Mijn kinderen mogen ook gewoon in de straat spelen met de buurkinderen. Vanaf het begin af aan, volgens werd er ook officieel aangegeven dat dit toegestaan is.

Ik heb het eerder genoemd hier, onzinnig dat de basisscholen dicht zijn. Juist nu, kan het basis onderwijs laten zien dat ze wat extras toevoegen, verlengstuk van de maatschappij. Maar nee, de stakende juffrouw en meesters die zo belangrijk waren in de opvoeding, opvang, begeleiding van onze kinderen en veel te weinig salaris kregen weten niet hoe snel ze moeten roepen dat de scholen dicht moeten. Gemiste kans....

hayes

hayes 25 mar 2020 21:11

Ik werk ook van thuis uit, mijn vrouw moet af en toe fysiek op het werk zijn. Mijn twee tienerdochters zijn thuis waarvan één het mentaal (los van corona) het heel lastig heeft, mijn ouders zijn zwaar hulpbehoevend en sinds vanmorgen ligt mijn pa op intensieve zorgen(ook niet corona gerelateerd).

F*ck ja, het is zwaar.
Zorgen dat je kinderen online schoolwerk doen, intussen zelf tientallen concerten en voorstellingen afhandelen die geannuleerd zijn, zorgen dat mijn ouders niet verhongeren en dat alles praktische sh*t geregeld is en intussen ook zelf af en toe nadenken over de dagelijks evoluerende situatie. En nu mogen we dus niet op bezoek bij mijn pa die cru gezegd misschien alleen zal moeten sterven.

En op de één of andere manier zorg je dat het lukt.
Maar onderschat dus niet hoe lastig deze hele zooi voor veel mensen is ;)

Criterion
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 feb 2014 20:26
Locatie: Groningen

Criterion 25 mar 2020 21:30

Maar nee, de stakende juffrouw en meesters die zo belangrijk waren in de opvoeding, opvang, begeleiding van onze kinderen en veel te weinig salaris kregen weten niet hoe snel ze moeten roepen dat de scholen dicht moeten. Gemiste kans....


Lucht het op dat lekker generaliserend wegzetten van een hele beroepsgroep ? :dislike:
Trek Domane ; Orbea Terra

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 25 mar 2020 21:50

@NicoNB
Toch wel tenenkrommend hoe het rivm ( als “deskundige” ) achter de feiten aan reageerde.

Gesloten