Voor de mensen die geïnteresseerd zijn : Ik heb afgelopen week 2 stuks nieuwe batterijen in mijn SRM Campagnolo crank gesoldeerd en daarna getest op de TACX.
Ivm een stabiele maar iets afwijkende waarde heb ik me verdiept in een calibratie en slope afstelling van de SRM. Tevens heb ik een Excel file gemaakt waarin enkel de variabelen ingevuld moeten worden ( Calibratie 0 waarde - Calibratie waarde met een vast gewicht en de crank lengte ) Daarna worden de gegevens berekend voor de nieuw in te voeren slope waarde voor de SRM.
Ook de afwijking in raw value en de afwijking in % is te zien in de berekening tov de ingevoerde waarde van de laatste keer ( Of bij SRM wat er op de sticker staat ).
Voor de 0 waarde heb ik gekozen voor een gemiddelde van 2 metingen - voor de gewicht metingen met in het voorbeeld 20 Kg heb ik gekozen voor een gemiddelde van 3 metingen.
Zie hier de Excel sheet:
SRM Batterijen vervangen
Ik heb getest met 100 W op de Tacx en dat gaf 92 W op de SRM en 140 W op de Tacx gaf 128 W op de SRM. De wattage op de SRM was wel erg constant en zag er prima uit op het SRMX programma.
Ter info : Tacx is geen direct drive maar een ouderwetse met een Tacx band
Ik probeer dus deze week even een calibratie uit te voeren zoals in mijn Excel file, nog even een perfect 20 of 15 Kg gewicht scoren om de calibratie uit te voeren.
Ter info : Tacx is geen direct drive maar een ouderwetse met een Tacx band
Ik probeer dus deze week even een calibratie uit te voeren zoals in mijn Excel file, nog even een perfect 20 of 15 Kg gewicht scoren om de calibratie uit te voeren.
Laatst gewijzigd door rene op 23 mar 2020 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Zo'n non-DD Tacx is volgens mij heel erg onbetrouwbaar, heeft het dan überhaupt wel zin?
Heeft sowieso zin , omdat de zero read out voorheen op 505-524 is geweest ( sinds maart 2018 - en nu na batterij vervangen zeer stabiel op 493. Daarom wil ik zeker even een calibratie doen met een zekere massa ( zeg 20 Kg of zo )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Klopt , maar Tacx geeft meer aan ( 10 - 12 W ).
Vandaag de calibratie gedaan met een 10 kg gewicht. Ik kwam er ook achter dat 1 soldering niet geheel goed was. Daarom opnieuw gesoldeerd en gekalibreerd. Afwijking was 0,02 Hz/Nm wat overeenkomt met 0,1% en daarom erg tevreden met het resultaat en de Excel file die dus goed is.
Wel heb ik netjes de Zero meting 2x gedaan en de Last meting 3x uitgevoerd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Constant dezelfde fout inderdaad en ik heb even mijn eerdere bericht aangepast - rond n.l. een fout in qua wattages Tacx en SRM. SRM geeft inderdaad minder aan. Tacx is een Bushido non direct drive.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Daarom heb ik ook een calibratie gedaan met een werkelijk geijkt gewicht van 10,05 kg. Met deze gegevens kan ik dus kijken of de Slope ingevoerd vanuit fabriek erg verloopt of nagenoeg hetzelfde is.NuitKor schreef: ↑24 mar 2020 08:55TS vroeg mij via DM om uitleg:
https://www.dfbonline.nl/begrip/7075/garbage-in-out
En ik neem aan dat de mensen van SRM het werk goed gedaan hebben.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless