Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

SRM Batterijen vervangen

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5956
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 21 mar 2020 19:22

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn : Ik heb afgelopen week 2 stuks nieuwe batterijen in mijn SRM Campagnolo crank gesoldeerd en daarna getest op de TACX.

Ivm een stabiele maar iets afwijkende waarde heb ik me verdiept in een calibratie en slope afstelling van de SRM. Tevens heb ik een Excel file gemaakt waarin enkel de variabelen ingevuld moeten worden ( Calibratie 0 waarde - Calibratie waarde met een vast gewicht en de crank lengte ) Daarna worden de gegevens berekend voor de nieuw in te voeren slope waarde voor de SRM.

Ook de afwijking in raw value en de afwijking in % is te zien in de berekening tov de ingevoerde waarde van de laatste keer ( Of bij SRM wat er op de sticker staat ).

Voor de 0 waarde heb ik gekozen voor een gemiddelde van 2 metingen - voor de gewicht metingen met in het voorbeeld 20 Kg heb ik gekozen voor een gemiddelde van 3 metingen.

Zie hier de Excel sheet:

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 mar 2020 00:05

Wat had je aan afwijkende metingen tussen de SRM en de tacx?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5956
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 mar 2020 01:31

Ik heb getest met 100 W op de Tacx en dat gaf 92 W op de SRM en 140 W op de Tacx gaf 128 W op de SRM. De wattage op de SRM was wel erg constant en zag er prima uit op het SRMX programma.

Ter info : Tacx is geen direct drive maar een ouderwetse met een Tacx band :shock:

Ik probeer dus deze week even een calibratie uit te voeren zoals in mijn Excel file, nog even een perfect 20 of 15 Kg gewicht scoren om de calibratie uit te voeren.
Laatst gewijzigd door rene op 23 mar 2020 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 mar 2020 13:31

Zo'n non-DD Tacx is volgens mij heel erg onbetrouwbaar, heeft het dan überhaupt wel zin?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5956
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 mar 2020 15:53

havana schreef: 22 mar 2020 13:31 Zo'n non-DD Tacx is volgens mij heel erg onbetrouwbaar, heeft het dan überhaupt wel zin?
Heeft sowieso zin , omdat de zero read out voorheen op 505-524 is geweest ( sinds maart 2018 - en nu na batterij vervangen zeer stabiel op 493. Daarom wil ik zeker even een calibratie doen met een zekere massa ( zeg 20 Kg of zo )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 mar 2020 17:38

In ieder geval zou ik die tacx niet vertrouwen;-).
Als de tacx het goed doet zou hij idd 5a10 watt minder moeten meten wegens verliezen in de aandrijving.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5956
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 mar 2020 18:23

walter- schreef: 23 mar 2020 17:38 In ieder geval zou ik die tacx niet vertrouwen;-).
Als de tacx het goed doet zou hij idd 5a10 watt minder moeten meten wegens verliezen in de aandrijving.
Klopt , maar Tacx geeft meer aan ( 10 - 12 W ).

Vandaag de calibratie gedaan met een 10 kg gewicht. Ik kwam er ook achter dat 1 soldering niet geheel goed was. Daarom opnieuw gesoldeerd en gekalibreerd. Afwijking was 0,02 Hz/Nm wat overeenkomt met 0,1% en daarom erg tevreden met het resultaat en de Excel file die dus goed is.

Wel heb ik netjes de Zero meting 2x gedaan en de Last meting 3x uitgevoerd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 mar 2020 18:42

Dit is echt een voorbeeld van "garbage in garbage out"

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 mar 2020 19:51

Ik had idd verkeerd gelezen dat de SRM meer mat.

Maar de tacx zijn meting hoe nauwkeurig is die? Ergens tussen 10 en 30% - welke tacx is het? En consistent dezelfde fout?

Walter

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5956
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 mar 2020 23:54

walter- schreef: 23 mar 2020 19:51 Ik had idd verkeerd gelezen dat de SRM meer mat.

Maar de tacx zijn meting hoe nauwkeurig is die? Ergens tussen 10 en 30% - welke tacx is het? En consistent dezelfde fout?

Walter
Constant dezelfde fout inderdaad en ik heb even mijn eerdere bericht aangepast - rond n.l. een fout in qua wattages Tacx en SRM. SRM geeft inderdaad minder aan. Tacx is een Bushido non direct drive.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 mar 2020 08:55

NuitKor schreef: 23 mar 2020 18:42 Dit is echt een voorbeeld van "garbage in garbage out"
TS vroeg mij via DM om uitleg:

https://www.dfbonline.nl/begrip/7075/garbage-in-out

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5956
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 mar 2020 09:28

NuitKor schreef: 24 mar 2020 08:55
NuitKor schreef: 23 mar 2020 18:42 Dit is echt een voorbeeld van "garbage in garbage out"
TS vroeg mij via DM om uitleg:

https://www.dfbonline.nl/begrip/7075/garbage-in-out
Daarom heb ik ook een calibratie gedaan met een werkelijk geijkt gewicht van 10,05 kg. Met deze gegevens kan ik dus kijken of de Slope ingevoerd vanuit fabriek erg verloopt of nagenoeg hetzelfde is.

En ik neem aan dat de mensen van SRM het werk goed gedaan hebben. :like:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie