rd6870 (di2) wil niet in hoogste versnelling)
Ik ben er van de week met het finetunen via etube achtergekomen dat de achterderailleur niet in de hoogste versnelling kan komen. Zowel de cassette als de ketting zijn een aantal maanden geleden vervangen, EWellicht speelt het probleem al langer want ik rijd nooit op de hoogste versnelling
Hoe ver ik de limietschroef ook uitdraai dat heeft geen effect. Ook op e-tube valt te lezen dat er een mismatch is tussen welke versnelling de achterderailleur staat en volgens etube. Als de derailleur op 10 staat geeft etube 11 aan. De derailleur kan dan feitelijk nog een stap maken maar die heb ik met de limietschroef afgeknepen.
schakelen gaat top. op de overige versnelling de ketting loopt goed
Ik ben het even kwijt. Ik heb wel een afspraak gemaakt met de lbs maar die staat pas voor 8 mei gepland (eerder is er geen ruimte).
Iemand een idee wat het kan zijn. (de pad is ook goed)?
Hoe ver ik de limietschroef ook uitdraai dat heeft geen effect. Ook op e-tube valt te lezen dat er een mismatch is tussen welke versnelling de achterderailleur staat en volgens etube. Als de derailleur op 10 staat geeft etube 11 aan. De derailleur kan dan feitelijk nog een stap maken maar die heb ik met de limietschroef afgeknepen.
schakelen gaat top. op de overige versnelling de ketting loopt goed
Ik ben het even kwijt. Ik heb wel een afspraak gemaakt met de lbs maar die staat pas voor 8 mei gepland (eerder is er geen ruimte).
Iemand een idee wat het kan zijn. (de pad is ook goed)?
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2
Wilde gok. Heb dit ook wel eens gehad met een mechanische derailleur. Tot de conclusie gekomen dat de hele korte achtervork i.c.m. een cassette die fractioneel wat verder naar buiten kwam. Het houdt gewoon heel nauw allemaal tegenwoordig. Toen ergens gevonden dat shimano een achtervork van, zeg het nu uit mijn hoofd, minimaal 40,7 lang adviseerde. Weet niet of dat nu nog zo is overigens kan het nergens vinden. Veel achtervorken zijn korter en dan functioneert het toch. Maar dit zou een reden kunnen zijn. Eventueel in combinatie met bijvoorbeeld iets verbogen achterpad, niet 100% in het midden gespaakte naaf etc.
.
.
En als de derailleur op op 9 staat geeft e-tube 10 enz...?arnold schreef: ↑21 mar 2020 11:18 . Als de derailleur op 10 staat geeft etube 11 aan. De derailleur kan dan feitelijk nog een stap maken maar die heb ik met de limietschroef afgeknepen.
schakelen gaat top. op de overige versnelling de ketting loopt goed
Ik ben het even kwijt. Ik heb wel een afspraak gemaakt met de lbs maar die staat pas voor 8 mei gepland (eerder is er geen ruimte).
...
Zit je niet gewoon 1 versnelling fout ?
Walter
Ja, dat zou ik ook als eerste proberen.
Als je je fiets aan de computer hangt en dan in e-tube naar de achterderailleur micro-adjustment instellingen gaat, op welk getal staat 'ie dan?
'Customize', 'Rear derailleur adjustment setting' en dan de waarde achter 'setting value':
https://imgur.com/a/jT7PPoL
Als die waarde op b.v. +12 dan is je achterderailleur maximaal richting the kleine kransjes afgesteld. M.b.v. de down / up knoppen kan je dat veranderen.
(kan ook zonder computer, maar goed )
De procedure zoals Shimano 'm noemt in de Dealer Manuals (p. 129):
- Schakel naar 5e kransje achter en kleine blad voor
- Terwijl je de crank rond draait, druk op de 'down (-)' knop totdat je hoort dat de ketting tegen het 4e kransje aankomt (en dus geluid maakt)
- Doe nu 4 stapjes terug de andere kant op (met 'up (+)')
- Nu zou 't in elke versnelling goed moeten werken. Is dat niet zo pas dan subtiel dingen aan met +/-
Misschien Semi Synchroshift?
52-36 en 50-34 aan voorzijde laten de schakeling naar laatste 2 tandwielen niet toe.
53-39 kan wel.
Dus alleen mogelijk via manual stand om de 52-36 en 50-34 te laten werken
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Ik had wel in het verleden getrimd maar dan zonder etube, dus wist niet (meer) welke stand de trim stond. Etube aangezet en toen kon ik zien dat de trim op +10 stond. gewijzigd naar -8.
Achteraf dus een logische verklaring
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2