Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Voorband breder dan achterband?

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 16 mar 2020 15:12

Hallo,

Enkele weken geleden heb ik, nadat ik hem een aantal keer had geleend, de "oude" mtb (Sensa merano TNT) van mijn vader gekregen. Voor hem een goede reden om te upgraden, en ik kan lekker naar hartelust gaan mtb'en. Dat bevalt goed zo ver :)

Nu zit ik mijn fiets eens wat beter te inspecteren en bij te stellen etc, niet omdat het slecht fietst maar meer omdat ik daar hobby aan heb. Nu heeft mijn pa denk ik zonder dat hij het in de gaten had een schwalbe racing ray (29x2,25) op de achtervelg gemonteerd, terwijl deze "gemaakt" is voor het voorwiel. Voor ligt een schwalbe smart sam (29x2,10), waarvan ik geen info kan vinden of deze nu specifiek voor voor- of achterwiel is gemaakt. Hierom dacht ik dat ik misschien de banden wel eens om kon draaien. Mijn vraag: is het vreemd om voor een bredere band te hebben liggen dan achter? Ik lees hier weinig over op het internet. Gaat dit mijn fietsgedrag positief of negatief beïnvloeden? Ik hoor graag jullie mening.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 16 mar 2020 15:20

Ik heb het wel eens gehad. Ik had er voor een 32mm op liggen en toen mijn achterband af was daar een 28mm die ik nog had liggen op gelegd. Andersom lijkt me ook logischer aangezien het meeste gewicht achterop ligt. Bovendien is het ook aerodynamisch logischer.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 mar 2020 15:40

Aerodynamisch lijkt mij hier irrelevant.., mountainbike, lage snelheden en zeker het achterwiel zit al lang en breed in de turbulente luchtstromen.

Qua grip, op een mountainbike, is het voorwiel belangrijker. Daar stuur je mee. Daarom zie je ook wel eens combinaties van een band met meer profiel op de voorband, en minder profiel op achterband.

Breedte van een band en het gewicht dat erop rust, heeft geen relatie met elkaar. Een 21mm racebandje op 10 bar, kan ook heel erg veel kilo's aan. Een 60mm band met 0.8 bar, loopt ook risico's op stootlek bij een bereider met 60kg.

Zie deze hulp van mantel.,. met ook wat combinatiesuggesties: https://www.mantel.com/blog/mtb-banden-koopgids

Ik zou zeggen breder voor dan achter, zeker op een mountainbike, kan prima. Er zal een klein verschil ontstaan, omdat een bredere band ook hoger is (meestal).., en dus je hele zitpositie veranderd een klein beetje (iets meer rechterop/achterover), maar dat zal in dit geval millimeter werk zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 16 mar 2020 15:54

De smart Sam is een goedkope oem draadband. Met het allereerste Racing Ralph profiel.
De Ray is inderdaad meer typisch voor het voorwiel.
Dus zou logischer zijn om ze even om te gooien, en na slijtage van die Sam een Ralph van de huidige generatie erop te leggen.
Dat die sam 4mm smaller is, is in de marge.

Plaats reactie