Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Elfstedentocht fietsen

Hehwj638
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2020 10:37

Hehwj638 04 mar 2020 12:03

Hallo allemaal,
Ik ben van plan om de Elfstedentocht te fietsen. Hoeveel zou ik moeten trainen om dit te halen.
Ik train 3 keer in de week voetbal waarvan een conditietraining is. En dan zaterdag nog wedstrijd.
Ben 18
Is 240km

Graag wat advies ben beginned wielrenner.
Heb wel 2 jaar elke dag 20 km gefietst naar school.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 mar 2020 14:12

De Elfstedentocht is niet heel lastig. De ambience van het evenement zal je waarschijnlijk al wel voldoende conditie geven om hem uit te rijden en verder is het natuurlijk zo vlak als een dubbeltje en rij je grote delen in het peleton uit de wind.

Als ik je een paar tips mag geven:
- Zorg dat je 4+ uur enigszins comfortabel op een zadel kunt zitten (dan lukt die 9u tijdens de Elfstedentocht ook wel)
- Rij een paar keer in een (grote) groep voordat je je tussen de massa begeeft. Zo leer je ook uit de wind rijden
- Maak voor die tijd een (het liefst meerdere) solo rit van 100km. Als je dit pijnloos kunt, dan is de stap naar 200km in een groep niet zo groot meer
- Onnodig om te zeggen, maar maak zoveel mogelijk kilometers (zonder hier een specifiek getal aan te hangen, de een kan toe met <1.000km, de ander 3.000km)

Mocht je klachten hebben (zadelpijn, nekpijn, handen, armen etc.) dan komen deze binnen die 100km ook wel naar voren en moet je ze oplossen/wennen.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 04 mar 2020 15:33

Als ik zie wat voor jeugd er elk jaar rondrijdt, moet het met de jouw basisconditie haalbaar zijn. :winkthumb:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 mar 2020 15:58

Hoe fris wil je 2 juni zijn?
Als je 2 juni vrij hebt zou ik mij niet zo druk maken. Jaarlijks fietsen duizenden nagenoeg ongetrainde mensen deze tocht.
Alleen ik heb wel heel wat keren collega's moeten missen op de dinsdag na Pinksteren :mrgreen:

FlinkenFugel
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 feb 2019 07:42

FlinkenFugel 04 mar 2020 16:05

Een verloren weddenschap bracht mij op de fiets een aantal jaar terug.......de verloren weddenschap betekende de 11-stedentocht fietsen. Voor mij gevoel als een prof naar toe getraind....dat was te overdreven. Bovenstaande advies is precies goed --> zorg dat je zelf comfortabel een 4 tot 6 uur lekker kan rijden zonder echt vervelende pijntjes en klachten, dan kom je er wel!

De tijden op de stempelkaarten voorkomen dat je overal door kan vliegen. Met alle goede wil komen wij nu elk jaar niet boven de 23 / 24 gemiddeld uit, dus staar je niet te veel blind op gemiddelde snelheden.

Vorig jaar startte ik naast 2 jonge gasten op een tandem met een pothelm en genoeg pils om een weekend door te komen.....of ze er geraakt zijn weet ik niet.....

Als ik dan toch mensen zie sneuvelen is het vanwege gebrek aan ervaring aan fietsen in een grotere groep en het innemen van voldoende brandstof. Vooral als het warm is is eten en drinken van enorm belang. Veel plezier met de voorbereiding en geniet van de tocht!

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 06 mar 2020 00:39

Solo of in een groep zal ook wel wat schelen.

Plaats reactie