Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

petervelits
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 apr 2010 18:58

petervelits 09 feb 2020 20:09

Met Bluetooth ging het de eerste weken wel goed. Weet niet zeker of het fout gaat sinds hetzelfde moment als de switch van Bluetooth naar ANT. Toen ik laatst tijdens de sessie overschakelde van ANT naar Bluetooth kon ik er vrijwel geen beweging in te krijgen, dus ERG leek zijn werk daar wel te doen....

Met welke optie zet je ERG aan/uit?

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 10 feb 2020 18:49

Ik gebruik de Companion app van Zwift. Als ik een free ride doe of een workout heb ik in het scherm van m’n telefoon gewoon een knop met ERG on/off waarmee ik het aan of uit zet.

jbams
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 11 feb 2020 06:50

petervelits schreef: 09 feb 2020 18:03 In het najaar heb ik een Elite Direto aangeschaft en ben ik gestart met Zwift. Aanvankelijk via Bluetooth, maar daarna via ANT+ omdat ik ook mijn hartslagmeter wilde koppelen. Sinds enkele weken heb ik echter problemen met de weerstand. Aanvankelijk dacht ik dat het te maken had met een slecht Wifi-bereik, maar dat is ondertussen ondervangen met een netwerkkabel.

De voornaamste symptomen waar ik tegenaan loop:
-In een trainingsprogramma (bijv. FTP builder) lijkt de weerstand helemaal niet te worden aangepast. Wanneer ik bijv. van 195w naar 2 minuten à 270w cadence 95 moet, komt het wattage nooit in de buurt van de 270w terwijl ik wel constant een cadence van tussen 94-97 heb.
-In een race rijd ik op het vlakke bij +/- 40km/h vrijwel continu op het zwaarste verzet. Dit lijkt me op zich logisch, aangezien ik een crossfiets gebruik met een relatief klein voorblad. Wanneer het bergop gaat blijft de weerstand echter min of meer gelijk en kan ik mijn kracht niet kwijt. Op een stuk van 10% word ik dan met een cadence van 120 uit het wiel gereden.

Heb zelf al geprobeerd aan wat knoppen te draaien, maar dit geeft nog niet het gewenste resultaat. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Apart. Ik ken het probleem niet. Er is een facebookgroup met elite direto gebruikers, daar zou je je vraag kunnen posten. En elite zelf contacten, die zijn doorgaans snel en behulpzaam. Al is een 'vage' klacht als deze altijd lastig.

Critic
Forum-lid
Berichten: 918
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 13 feb 2020 08:56

Hoe calibreren jullie je smarttrainer eigenlijk als je gaat zwiften? Want moet eigenlijk na 10 minuten warm-up.. Maar als ik al in zwift zit en mijn kickr core dus verbonden is met laptop of mobiel, kan ik geen spin-doen meer doen.. Hoe doen jullie dat?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 feb 2020 09:13

Critic schreef: 13 feb 2020 08:56 Hoe calibreren jullie je smarttrainer eigenlijk als je gaat zwiften? Want moet eigenlijk na 10 minuten warm-up.. Maar als ik al in zwift zit en mijn kickr core dus verbonden is met laptop of mobiel, kan ik geen spin-doen meer doen.. Hoe doen jullie dat?
Ik ga tijdens het fietsen naar menu en dan naar die pair pagina. Dan kan ik de trainer vanuit Zwift caliberen zonder dat ik de rit hoef af te sluiten.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 13 feb 2020 16:59

petervelits schreef: 09 feb 2020 18:03 In het najaar heb ik een Elite Direto aangeschaft en ben ik gestart met Zwift. Aanvankelijk via Bluetooth, maar daarna via ANT+ omdat ik ook mijn hartslagmeter wilde koppelen. Sinds enkele weken heb ik echter problemen met de weerstand. Aanvankelijk dacht ik dat het te maken had met een slecht Wifi-bereik, maar dat is ondertussen ondervangen met een netwerkkabel.

De voornaamste symptomen waar ik tegenaan loop:
-In een trainingsprogramma (bijv. FTP builder) lijkt de weerstand helemaal niet te worden aangepast. Wanneer ik bijv. van 195w naar 2 minuten à 270w cadence 95 moet, komt het wattage nooit in de buurt van de 270w terwijl ik wel constant een cadence van tussen 94-97 heb.
-In een race rijd ik op het vlakke bij +/- 40km/h vrijwel continu op het zwaarste verzet. Dit lijkt me op zich logisch, aangezien ik een crossfiets gebruik met een relatief klein voorblad. Wanneer het bergop gaat blijft de weerstand echter min of meer gelijk en kan ik mijn kracht niet kwijt. Op een stuk van 10% word ik dan met een cadence van 120 uit het wiel gereden.

Heb zelf al geprobeerd aan wat knoppen te draaien, maar dit geeft nog niet het gewenste resultaat. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Mogelijk is je direto automatisch ge"paired" als powermeter, en niet als controllable powermeter, dit kun je zien in het pairing scherm als je zwift net opstart. Je zou even kunnen kijken wat er allemaal tevoorschijnkomt als je bij het hokje rechtsonder (uit mijn hoofd) op search klikt....

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 14 feb 2020 22:18

Gisteren heb ik eens een vergelijkende test gedaan tussen mijn 4iiii en Kickr. Ik had al wel door dat mijn Kickr even nodig had om warm te worden (te hoge waardes in het begin) maar het verschil was toch veel groter als verwacht. Ik deed blokken van 3 minuten aan 330 w.
15% verschil bij blok 1, 12% bij blok 2 en zo bleef het percentage dalen. Na 45 minuten zat ik op 4% verschil en tijdens mijn laatste blok na 1u15 was het nog 2% verschil. Eigenlijk bleef de Kickr dus gedurende heel de training het wattage bijstellen, en de Kickr wordt toch gezien als een accuraat toestel.

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 16 feb 2020 11:52

Indien je een powermeter hebt en een smarttrainer met vermogensmeting, met welk vermogen houdt Zwift dan rekening?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 16 feb 2020 11:55

Vizionary schreef: 16 feb 2020 11:52 Indien je een powermeter hebt en een smarttrainer met vermogensmeting, met welk vermogen houdt Zwift dan rekening?
Dat kan je zelf bepalen; in het opstartscherm koppel je de vermogensmeter van je keuze.
Afbeelding

petervelits
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 apr 2010 18:58

petervelits 17 feb 2020 21:54

vermeulen schreef: 13 feb 2020 16:59
petervelits schreef: 09 feb 2020 18:03 In het najaar heb ik een Elite Direto aangeschaft en ben ik gestart met Zwift. Aanvankelijk via Bluetooth, maar daarna via ANT+ omdat ik ook mijn hartslagmeter wilde koppelen. Sinds enkele weken heb ik echter problemen met de weerstand. Aanvankelijk dacht ik dat het te maken had met een slecht Wifi-bereik, maar dat is ondertussen ondervangen met een netwerkkabel.

De voornaamste symptomen waar ik tegenaan loop:
-In een trainingsprogramma (bijv. FTP builder) lijkt de weerstand helemaal niet te worden aangepast. Wanneer ik bijv. van 195w naar 2 minuten à 270w cadence 95 moet, komt het wattage nooit in de buurt van de 270w terwijl ik wel constant een cadence van tussen 94-97 heb.
-In een race rijd ik op het vlakke bij +/- 40km/h vrijwel continu op het zwaarste verzet. Dit lijkt me op zich logisch, aangezien ik een crossfiets gebruik met een relatief klein voorblad. Wanneer het bergop gaat blijft de weerstand echter min of meer gelijk en kan ik mijn kracht niet kwijt. Op een stuk van 10% word ik dan met een cadence van 120 uit het wiel gereden.

Heb zelf al geprobeerd aan wat knoppen te draaien, maar dit geeft nog niet het gewenste resultaat. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Mogelijk is je direto automatisch ge"paired" als powermeter, en niet als controllable powermeter, dit kun je zien in het pairing scherm als je zwift net opstart. Je zou even kunnen kijken wat er allemaal tevoorschijnkomt als je bij het hokje rechtsonder (uit mijn hoofd) op search klikt....
Kan bij controllable kiezen uit:
1. ANT Elite PWR 727
2. ANT Elite FE-C 727
3. Bluetooth Direto X 197

Heb ze allemaal meermaals geprobeerd en niets leek te werken. Bij de 3e optie leek er zelfs helemaal geen verbinding te zijn en gaf Zwift een wattage van 0 aan. Nadat ik de hoop eigenlijk al had opgegeven werkte de 3e optie plots wel en was ook de weerstand weer op orde in de trainingsomgeving. Direct nadat ik de training heb afgerond heb ik met dezelfde instellingen deelgenomen aan een race. Hierbij deed het andere probleem met de weerstand die niet toeneemt zodra de weg omhoog loopt, zich opnieuw voor.

Kan iemand mij vertellen wat de 3 opties precies inhouden? Optie 1 moet ik selecteren als powermeter lijkt me, maar waarvoor is de FE-C dan? Moet daarmee ERG ook niet gewoon werken?

Het kalibreren is me overigens enkel vorige maand een keer gelukt. Alle andere keren
krijg ik een foutmelding, ongeacht de controllable die ik kies.

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 18 feb 2020 17:37

Ik kan maar niet kiezen tussen Zwift/trainerroad/ The sufferfest. Alle platformen hebben hun sterktes en zwaktes. Zwift spreekt me qua entertainment het meest aan, alleen vind ik dat de workouts wat magertjes zijn. Trainerroad vind ik daarin weer heel sterk, ook omdat je je workouts outdoor kan doen. The sufferfest is ongeveer gelijk, alleen zie ik hier geen outdoor workout functie?
Heb al gelezen dat je je TR workouts ook op zwift kan rijden, maar dan betaal je 2x voor trainer-software, is me wat teveel van het goede...

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 feb 2020 20:49

Vizionary schreef: 18 feb 2020 17:37 Ik kan maar niet kiezen tussen Zwift/trainerroad/ The sufferfest. Alle platformen hebben hun sterktes en zwaktes. Zwift spreekt me qua entertainment het meest aan, alleen vind ik dat de workouts wat magertjes zijn. Trainerroad vind ik daarin weer heel sterk, ook omdat je je workouts outdoor kan doen. The sufferfest is ongeveer gelijk, alleen zie ik hier geen outdoor workout functie?
Heb al gelezen dat je je TR workouts ook op zwift kan rijden, maar dan betaal je 2x voor trainer-software, is me wat teveel van het goede...
Voor mij blijft zwift het best. Er zitten workouts in, maar ik zie mezelf geen 2u blokjes rijden op trainer road. Als het eens slecht weer is en ik wil eens een 3 tal uur rijden dan gaat de tijd echt snel voorbij tijdens zo een group ride op zwift.

Dat vind ik het grote voordeel. De laatste 3 weken heb ik nog niet buiten kunnen fietsen door het slechte weer en de zondag dan een 3tal uur zwiften in groepsritje is dan wel leuk als duurtraining.

Plaats reactie