Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Elite Real Turbo Muin Smart B+ aansluiten IMac

Gebruikersavatar
Orpheus
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2014 19:26

Gebruikersavatar Orpheus 15 feb 2020 17:18

Wie o wie kan mij helpen?

Ik heb de Elite Real Turbo Muin Smart B+ van mijn broer overgenomen, maar ik krijg deze helaas niet gekoppeld met mijn IMac, IPad of IPhone. Volgens de documentatie is deze trainer geschikt voor Bluetooth en/of ANT+. Mijn IMac is voorzien van Bluetooth 4.2 en volgens mij dus geschikt.

De bijgeleverde Elite usb-dongle is alleen geschikt voor Windows. Nu lees op de internet pagina van Elite dat er ook een andere ANT+ dongle te verkrijgen is, welke wel geschikt is voor Apple, maar volgens mij heb ik deze dus niet nodig ivm mijn IMac.

Wat zie ik over het hoofd???

Alvast bedankt voor het meedenken !

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 16 feb 2020 10:53

Orpheus schreef: 15 feb 2020 17:18 Wie o wie kan mij helpen?

Ik heb de Elite Real Turbo Muin Smart B+ van mijn broer overgenomen, maar ik krijg deze helaas niet gekoppeld met mijn IMac, IPad of IPhone. Volgens de documentatie is deze trainer geschikt voor Bluetooth en/of ANT+. Mijn IMac is voorzien van Bluetooth 4.2 en volgens mij dus geschikt.

De bijgeleverde Elite usb-dongle is alleen geschikt voor Windows. Nu lees op de internet pagina van Elite dat er ook een andere ANT+ dongle te verkrijgen is, welke wel geschikt is voor Apple, maar volgens mij heb ik deze dus niet nodig ivm mijn IMac.
Ten eerste verwacht ik, ANT dongles kennende, niet dat deze alleen geschikt zou zijn voor Windows. Ik heb zelf toevallig ook een Elite Real Turbo Muin Smart B+ staan, met een Elite dongle (zo'n lange) en dat werkt zonder problemen over ANT+

Wat betreft Bluetooth: Met welke software probeer je te koppelen? Deze trainer ondersteunt op Bluetooth alleen het specifieke Elite protocol, dat bijvoorbeeld weer anders is dan het protocol dat Tacx gebruikt. En dat is dan weer anders dan wat Wahoo doet.

Gebruikersavatar
Orpheus
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2014 19:26

Gebruikersavatar Orpheus 16 feb 2020 21:07

Ik probeer de trainer te koppelen met Elite software (MY E-TRAINING). Bij het configureren kan je dan kiezen tussen ANT+ of Bluetooth.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 16 feb 2020 21:16

Orpheus schreef: 16 feb 2020 21:07 Ik probeer de trainer te koppelen met Elite software (MY E-TRAINING). Bij het configureren kan je dan kiezen tussen ANT+ of Bluetooth.
Met die software heb ik geen ervaring. Ooit wel eens heel kort (2 dagen) een poging gedaan de PC software van Elite te gebruiken, maar die was zo instabiel dat ik daar gauw mee opgehouden ben.

Je zou even kunnen proberen om een ander stuk software te gebruiken. Wellicht dat het daar wel mee lukt.

Gebruikersavatar
Orpheus
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2014 19:26

Gebruikersavatar Orpheus 17 feb 2020 13:25

Oorzaak is gevonden :| Na lang zoeken blijkt het dat de trainer een ander model is dan aanvankelijk aan mij werd doorgegeven. Het betreft namelijk de Elite Real Turbo Muin, dus zonder B+. Dit model kan alleen maar verbinden via ANT+ en een Windows PC. Blijft wel vreemd dat ik de trainer ook niet gekoppeld kreeg met een Windows laptop, maar dat terzijde :roll: :roll:

Nu blijkt wel dat er een extra sensor beschikbaar is (Misuro B+). Echter kan ik nergens op internet vinden hoe dit dan gaat werken en welke beperkingen er eventueel zijn.

Ben nu aan het kijken naar de volgende fietstrainers: Elite Directo X, Tacx Flux 2 smart en de Wahoo Kickr Core. Mijn voorkeur gaat uit naar de Hollandse degelijkheid, maar sta open voor elk advies en suggesties :D

Voorwaarde is wel dat de fietstrainer Apple geschikt is (IOS en macOS).

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 17 feb 2020 17:25

Orpheus schreef: 17 feb 2020 13:25 Oorzaak is gevonden :| Na lang zoeken blijkt het dat de trainer een ander model is dan aanvankelijk aan mij werd doorgegeven. Het betreft namelijk de Elite Real Turbo Muin, dus zonder B+. Dit model kan alleen maar verbinden via ANT+ en een Windows PC. Blijft wel vreemd dat ik de trainer ook niet gekoppeld kreeg met een Windows laptop, maar dat terzijde :roll: :roll:
Technisch gezien is dit ook geen ANT+, maar ANT (zonder plus): De Elite Real Turbo Muin praat geen standaard ANT+, maar een privaat protocol dat dan wel weer ANT gebruikt. Dit wordt door weinig software ondersteund en is in trainer-land ook een beetje een dead end.
Orpheus schreef: 17 feb 2020 13:25 Nu blijkt wel dat er een extra sensor beschikbaar is (Misuro B+). Echter kan ik nergens op internet vinden hoe dit dan gaat werken en welke beperkingen er eventueel zijn.
Met die sensor kun je wel je vermogen ontvangen van de trainer, maar kun je 'm niet aansturen. Als je de smart trainer ervaring wilt dan moet je dit dus niet doen.
Orpheus schreef: 17 feb 2020 13:25 Ben nu aan het kijken naar de volgende fietstrainers: Elite Directo X, Tacx Flux 2 smart en de Wahoo Kickr Core. Mijn voorkeur gaat uit naar de Hollandse degelijkheid, maar sta open voor elk advies en suggesties :D

Voorwaarde is wel dat de fietstrainer Apple geschikt is (IOS en macOS).
Wat software ondersteuning betreft zit je bij alledrie goed. Volgens mij zijn het ook allemaal goede trainers. Ik hoor iets vaker over problemen bij de Tacx, maar dat ligt vermoedelijk meer aan het feit dat er in Nederland ook veel meer van verkocht worden.

Plaats reactie