Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

KNWU Fondo

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 22 jan 2020 19:14

Ik vind dit toch wel een mooi initiatief.
Normaal fiets ik maar wat in het rond en nu fiets ik toch wat gerichter door fondo. Ik doe nu het winterprogramma en wil hierna de training om harder te fietsen doen zodat ik een van mijn jaardoelen kan halen. Dat is namelijk een snelheidsdoel.

vanderBurg
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2020 16:02

vanderBurg 09 feb 2020 16:32

Afgelopen week de Fondo app gedownload na een tip van een collega.

Positief:
- Trainingplannen gebaseerd op hartslag.
Veel sites zijn gebaseerd op powermeters, maar als je dat niet hebt wordt het een stuk lastiger. Wel eens met andere gebruikers die trainingen op basis van de powermeter missen. Dat is zoals KNWU Fondo zelf stelt wel de toekomst. Gelet daarop en de bestaande concurrentie op dat vlak vraag ik me af of de app toekomstbestendig is.
- Eenvoud van de app
- Fractie van Trainingspeaks

Wat beter kan:
- Wahoo integratie
Voor zover ik kan nagaan zijn er twee grote spelers qua fietstrainingscomputer en om dan alleen Garmin te ondersteunen is naar mijn mening een misser.
- Export functie
Wat zou helpen is als de trainingen kunnen worden geexporteerd naar bijv. een Wahoo (.plan) of Zwift (.zwo) workout bestand.
- Unieke trainingsnamen
Veel trainingen hebben dezelfde naam, maar alleen uit de kleine letters en na doorklikken zie je dat de training net iets anders is.
- Agenda tips.
Na een zware heb je een aantal dagen nodig om te herstellen. Het zou mooi zijn als de app dat ook suggereert bij de training zelf.
- Inschatting niveau
Je kiest een training op basis van niveau. Niveau 2: "een getrainde fietser die recent nog heeft gefietst". Beetje vaag. Wat helpt is een soort vragenlijst op basis waarvan de app een suggestie doet wat je niveau zou kunnen zijn en ook de trainingen daarop baseert.

Tot slot:
vanaf maart wordt de app een betaalde versie. Mij is niet duidelijk wat ik mag verwachten. Blijft de app zoals nu en dan aangevuld met alleen Garmin integratie?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27457
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 feb 2020 17:14

Exporteren naar .zwo zal niet lukken zo lang het hartslag-only is...

Gebruikersavatar
knwufondo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 dec 2019 09:34
Locatie: Papendal
Contact

Gebruikersavatar knwufondo 09 feb 2020 17:31

vanderBurg schreef: 09 feb 2020 16:32 Afgelopen week de Fondo app gedownload na een tip van een collega.
Dank voor de uitgebreide review en feedback!

Positief:
- Trainingplannen gebaseerd op hartslag.
Veel sites zijn gebaseerd op powermeters, maar als je dat niet hebt wordt het een stuk lastiger. Wel eens met andere gebruikers die trainingen op basis van de powermeter missen. Dat is zoals KNWU Fondo zelf stelt wel de toekomst. Gelet daarop en de bestaande concurrentie op dat vlak vraag ik me af of de app toekomstbestendig is.
- Eenvoud van de app
- Fractie van Trainingspeaks
Leuk om deze positieve punten terug te lezen, dit is in lijn met hoe we Fondo in eerste instantie in de markt hebben willen zetten: toegankelijk voor een grote groep prestatieve fietsers. Daarom is er gekozen voor eenvoud, gebruiksgemak en hartslagmeters.


Wat beter kan:
- Wahoo integratie
Voor zover ik kan nagaan zijn er twee grote spelers qua fietstrainingscomputer en om dan alleen Garmin te ondersteunen is naar mijn mening een misser.
Een misser van…Wahoo! Ook wij zouden graag een koppeling willen aanbieden maar daarvoor biedt Wahoo vooralsnog helaas geen publieke API. Trainingpeaks heeft wel toegang tot een gesloten API, maar die gaat voor ons vooralsnog niet open. Hoe dan ook, dit staat zeker op onze radar.

- Export functie
Wat zou helpen is als de trainingen kunnen worden geexporteerd naar bijv. een Wahoo (.plan) of Zwift (.zwo) workout bestand.
Wellicht iets dat we in de toekomst gaan toevoegen. Zeker als een koppeling met fietscomputers van andere merken (zoals Wahoo e.d.) niet mogelijk blijkt willen we wel een manier bieden om trainingen te kunnen exporteren naar een fietscomputer. Zwift is ook iets wat we op de radar hebben staan en mee in gesprek zijn, maar dat zal pas aan het eind van volgend seizoen meer vorm krijgen. We gaan nu eerst een volledig buitenseizoen draaien met de app.
- Unieke trainingsnamen
- Agenda tips.
- Inschatting niveau
Goede feedback, dank. 👍

Tot slot:
vanaf maart wordt de app een betaalde versie. Mij is niet duidelijk wat ik mag verwachten. Blijft de app zoals nu en dan aangevuld met alleen Garmin integratie?
De app wordt een stuk uitgebreider qua trainingsprogramma’s en trainingen. Zie dit bericht op Strava voor meer informatie over de aanstaande update.
Fiets beter met Fondo, de trainingsapp van de KNWU, in samenwerking met Fiets Magazine.

Gebruikersavatar
knwufondo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 dec 2019 09:34
Locatie: Papendal
Contact

Gebruikersavatar knwufondo 09 feb 2020 17:32

havana schreef: 09 feb 2020 17:14 Exporteren naar .zwo zal niet lukken zo lang het hartslag-only is...
Daar heb je zeker gelijk in! Ondersteuning voor vermogensmeters staat hoog op de lijst maar zal waarschijnlijk geen onderdeel zijn van de eerstvolgende update.
Fiets beter met Fondo, de trainingsapp van de KNWU, in samenwerking met Fiets Magazine.

john65
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 mei 2016 19:14

john65 14 feb 2020 17:43

kan geen account aanmaken app doet niks

Gebruikersavatar
knwufondo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 dec 2019 09:34
Locatie: Papendal
Contact

Gebruikersavatar knwufondo 15 feb 2020 08:56

john65 schreef: 14 feb 2020 17:43 kan geen account aanmaken app doet niks
Wat gaat er precies mis? Kun je wat meer informatie geven? Kan ook via de Whatsapp supportchat hier: https://wa.me/0031612670818
Fiets beter met Fondo, de trainingsapp van de KNWU, in samenwerking met Fiets Magazine.

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 15 feb 2020 13:52

Gister een vraag gesteld via de app over trainingsschema, en al binnen paar minuten geholpen en doorverwezen naar de juiste plek om toch te kunnen oppakken.
Schema dat ik zocht stond er niet meer bij, maar ook dat was binnen paar minuutjes opgelost en toegevoegd..
Complimenten voor de 'helpdesk'!

Timroels
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2020 17:42

Timroels 24 feb 2020 21:42

Ik zit nu in week 8 van de wintertraining niv2.
Vroeger zou ik gewoon maar wat rond gefietst hebben en nu zit er wel meer structuur in. Hierdoor merk ik wel dat ik al veel verder sta met men conditie dan andere jaren.
Mijn hartslag waarden gebruik ik nog van mijn lactaat test van augustus2019. toen is er bij mij wel veel duidelijk geworden en werd me wel duidelijk dat ik eigenlijk toch niet zo goede conditie had dan als ik dacht. Nu ga ik 31 maart terug een lactaat test doen na het schema en ik ben eens benieuwd naar de vorderingen.

16mei ga ik de gran fondo schleck rijden en ik hoop dat er binnekort terug een schema voor grote cyclo 3000hm komt.
Ik heb me trouwens al ingeschreven als betalend lid.

Ik wil nog wel wat feedback geven wat ik wel mis.

- het zou handig zijn om na een zware training zoals de vo2max trainingen te weten dat je hier na best een dag rust neemt of dat jullie in het schema misschien een rustige hersteltraining er inzetten.

- ik vind het ook super hoe jullie zeggen hoeveel drinkenbussen en sportrepen,bananen enz moet meenemen. Ik vroeg me af of het misschien ook slim is voor bv bij zware inspanningen er bij te zetten dat je na die oefening een herstelshake moet drinken of als je bv een schema volgt voor meer kracht dat je dan best die supplementen neemt die er voor zorgen dat je nog sneller vorderingen kunt maken... (kan misschien ook een hint zijn voor een samenwerking met een supplementenmerk) hint hint... 😜

- ik vind het wel spijtig dat ik de andere schema’s nie volledig kan bekijken. Bv als ik eens wil zien hoe het schema er uitziet van doel de klimgeit dan zou ik mijn schema al moeten stopzetten en dan de klimgeit openen en dan ben ik mijn vooruitgang van mijn doel wintertraining kwijt.

Voor de rest ben ik razend benieuwd naar de nieuwe update en ik zou zeggen doe zo verder. Er zullen altijd mensen zijn die het afbreken maar je bent niet verplicht om het te gebruiken.
Voor mij iemand die nooit in een wielerclub begeleid en weet ik veel wat er gebeurt in een club vind ik deze app prima hij is duidelijk geeft me goede inzichten over wat ik moet doen en ik weet nu al dat ik beter de winter ga uitkomen dan eender wie van men vrienden die maar lukraak wat zit te zwiften of eens een blok rond de wijk gaat fietsen.
Bedankt alvast fondo team en knwu

Gebruikersavatar
knwufondo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 dec 2019 09:34
Locatie: Papendal
Contact

Gebruikersavatar knwufondo 02 mar 2020 16:07

Timroels schreef: 24 feb 2020 21:42 Ik zit nu in week 8 van de wintertraining niv2.
Vroeger zou ik gewoon maar wat rond gefietst hebben en nu zit er wel meer structuur in. Hierdoor merk ik wel dat ik al veel verder sta met men conditie dan andere jaren.
Mijn hartslag waarden gebruik ik nog van mijn lactaat test van augustus2019. toen is er bij mij wel veel duidelijk geworden en werd me wel duidelijk dat ik eigenlijk toch niet zo goede conditie had dan als ik dacht. Nu ga ik 31 maart terug een lactaat test doen na het schema en ik ben eens benieuwd naar de vorderingen.

16mei ga ik de gran fondo schleck rijden en ik hoop dat er binnekort terug een schema voor grote cyclo 3000hm komt.
Ik heb me trouwens al ingeschreven als betalend lid.

Ik wil nog wel wat feedback geven wat ik wel mis.

Bedankt voor je uitgebreide feedback Tim, we hebben alles genoteerd. Leuk om te lezen dat het zo goed bevalt. We blijven de komende tijd hard aan het werk om Fondo te verbeteren.
Fiets beter met Fondo, de trainingsapp van de KNWU, in samenwerking met Fiets Magazine.

nilsm
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2017 22:14

nilsm 20 dec 2020 19:59

Al zicht op de Wahoo koppeling? Eerder heeft het geen zin voor mij om een abbo af te sluiten

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 20 dec 2020 20:39

In januari grote update. In ieder geval ook met werken met pm en niet meer enkel hr

Plaats reactie