Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelbike ook als race bike?

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 01 feb 2020 09:54

Om even terug te komen op de startvraag: ik ben net mijn gravelbike aan het ombouwen tot gebruik endurance racer, naast mijn oudere aluminium Emonda met velgremmen. Het gaat om een titanium Pickenflick (origineel als CX ontworpen) met Sram Rival 22 groep. Het viel me op dat stack en reach en bb-drop vlak bjj elkaar liggen, de Emonda is 7mm langer, maar verder binnen de mm gelijk. Met 28mm banden zijn beide fietsen even hoog en zitpositie vrijwel gelijk te krijgen. Ook het gewichtsverschil valt erg mee. Het gaat om een basis model Emonda met Tiagra en Fulcrum racing 4 wielset van rond 9kg rijklaar incl pedalen. De Pickenflick is welliswaar titanium, maar geen high-end lichtgewicht, en weegt met Rival22, hydrolische schijfremmen en DTSwiss CR 1600 wielset rijklaar rond 9.5 kg (beiden large) ......het "gewone" verschil van 0.5kg tussen disc en velgrem versie.
Wat betreft rij/stuur eigenschappen lijkt de Pickenflick sterk op de Domane (heb ik ook gereden) , stuk minder "speels" als Emonda, maar wel superstabiel op slechte/gladde wegen. Beetje minder "aero" ook, door bredere vork en achterbrug, maar de zitdiepte is gelijk als de Emonda.
Ik ben een echte toerder, dus kan me voorstellen dat je wedstrijdrijder hier niet tevreden mee zal zijn...........maar voor mij doet hij nauwelijks onder voor een endurance racer in vergelijkbare prijsklasse (1500-2250€) op de weg.
Ik ben wel kritisch op het dubbelgebruik als echte offroad gravelracer: met simpelweg een wielset met bredere banden ben je er vlgs mij nog niet. Ik heb offroad op slechte stukken mijn stuur hoger en korter staan ( toch minimaal 1cm) en op echt ruigere afdalingen is een 1x11 aandrijving met "clutch" derrailleur toch wel aan te raden. Beperk je je tot vrij strakke grind en bospaden, dan gaat het natuurlijk uitstekend.
NB Of je lekker rijdt op de weg met een gravelbike ligt ook erg aan de geometrie vd fiets (en je smaak natuurlijk) . Er zijn relatief speels sturende gravelbikes en strak rechtuit sturende versies (meer op offroad gericht). De reden dat ik mijn Pickenflick heb omgebouwd als road-endurance is dat ik er nu een Pinnacle Arkose gravelbike naast heb met veel meer offroad gerichte geo. (lager bb, kortere reach en hogere stack en nog meer bandenruimte). Hiermee heb je offroad met bv 650B wielset en 2.2 mtb-banden vrijwel een starre mtb ......... maar dat voelt met 28mm wegbanden veel meer als toerfiets op de weg. Zo'n model zou ik zeker niet aanraden als je hem ook als racefiets wilt gebruiken.
Proefrijden en geo-tabellen zijn dus erg belangrijk!. Er is erg veel verschil tussen diverse gravelbikes.

gandalf
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 mei 2004 19:21

gandalf 02 feb 2020 22:44

TL@ schreef: 31 jan 2020 18:42 Makkelijkste is een Rotor met 24mm as, heb ik ook gedaan en past in hetzelfde BB.

Ik zou het echter wel jammer vinden om zo'n duur ding op een Gravelbike/crosser te steken. Ik zou dan eerder een Stages/4iiii kopen en genoegen nemen met enkel links vermogen (De Stages 105 kost nog 299€, dan is het toch minder erg als het stuk gaat)

Ik wacht nog steeds op de iQ²-pedalen voor de crosser (duurt nu al hopeloos lang, is ie er volgende winter niet, dan komt er een Stages, de 105 versie past gewoon op mijn Ultegra en ook op jouw GRX)
Dank voor deze (en de andere) reacties. Is idd wel een dure oplossing. Ik ga voor mij werk binnenkort een poos naar het buitenland en dan is het wel praktisch om 1 fiets voor 2 activiteitensoorten te hebben maar hier denk ik nog even over na
It is not a lie if you believe it...

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 04 feb 2020 08:55

Ik heb 2 jaar mij gravelbike als hoofdfiets gebruikt. In heb er veel gravel en onverharde wegen op gereden, maar ook single trails en ander mtb routes. Meestal geen probleem zolang je her en der wat sprongetjes overslaat. Daarnaast ook veel op de weg gebruikt: o.a. LBL en RVV mee gefietst en ook o.a. 3x Ventoux en Stelvio mee gedaan. Ik heb wel 3 wielsetten voor de gravelbike zodat die eigenlijk overal wel inzetbaar is.

Na 1 seizoen dacht ik dacht ik nooit meer wat anders te willen, maar in het tweede seizoen ging het toch knagen. Toen ik weer eens op de oude racer stapte voelde het meteen lichter en sneller. Dus uiteindelijk na 2 jaar maar weer een nieuwe racer gekocht omdat een gravelbike wel leuk is en misschien wel een goed one-quiver keuze is, maar niet optimaal voor de weg, zeker in Nederland niet waar zelfs de slechte wegen eigenlijk nog best goed zijn.

Maar als je 1 fiets mee kan nemen naar het buitenland zou ik wel de gravelbike nemen. Al was het maar dat je eigenlijk overal wel in het element bent er mee.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8521
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 feb 2020 13:25

Er komt nog wel fiets van rond de 7 kilo die multifunctioneel inzetbaar is voor 90% met verschillende wielsets.
Trek Domane is al heel breed inzetbaar maar wel zwaar.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 feb 2020 13:46

Deze is 7.5kg met die zware bandjes:
https://www.youtube.com/watch?v=f4UxAyXFiHY

Spaarvarken openbreken, dat dan weer wel.

... en deze is 6.5kg zwaar:
https://opencycle.com/updates/roadie-u- ... ----part-3
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27542
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 feb 2020 14:29

In België is alles gravel, toch :D

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8521
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 feb 2020 14:56

raven14 schreef: 04 feb 2020 13:46 Deze is 7.5kg met die zware bandjes:
https://www.youtube.com/watch?v=f4UxAyXFiHY

Spaarvarken openbreken, dat dan weer wel.

... en deze is 6.5kg zwaar:
https://opencycle.com/updates/roadie-u- ... ----part-3
Mooie bikes,maar in geen 10 jaar ga ik dat voor 1 fiets uitgeven.
Deze https://opencycle.com/UP is wel heel gaaf.Even naar beneden scrollen bike off the month May
prijs en gewicht geen idee.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 06 feb 2020 14:12

De Trek Domane lijkt me een mooie tussenweg, zeker met 2 wielsets

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 06 feb 2020 14:21

nijkie schreef: 04 feb 2020 14:56

Mooie bikes,maar in geen 10 jaar ga ik dat voor 1 fiets uitgeven.
Deze https://opencycle.com/UP is wel heel gaaf.Even naar beneden scrollen bike off the month May
prijs en gewicht geen idee.
Mijn UP weegt 8.0 kg, met Ultegra 2x11 mechanisch en een alu wielset door Wheel-Tec opgebouwd op basis van Velocity Aileron velgen en Tune naven, 3T stuur en stuurpen, 30mm brede banden van Hutchinson en XTR pedalen.

Het leuke aan de UP (naargelang je voorkeur) is dat de geo vrij agressief is, en je dus echt racy op de fiets kan zitten. Ik zou er wel een wegkoers mee durven rijden maar het gaat toch een tikkeltje moeilijker zijn dan met mijn licht aero fietsje.
Afbeelding

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 10 feb 2020 14:05

Veel gravelbikes hebben al een vrij laag bracket ivm stabiliteit. Gooi daar een set 28ers op en kans op pedal strikes is vrij groot.
Zelf de andere kant op verbouwd: 2020 Domane SL met 40mm en 1x11 GRX. Is gebouwd rond 32 met relatief laag bracket. Gaat super. Lokale mtb rondjes, toertochten en gravelritjes gaan vlotter dan op de vorige allrounder en voelt meer 'at home' dan een checkpoint.
Voor op de weg een 2020 SLR met wat andere geo, maar die gaat het veld maar even niet in 😉

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 10 feb 2020 16:36

De 2020 Domane heeft als endurance bike met 78mm bbdrop in maat 58 minstens net zo'n laag bb als veel moderne gravelbikes, dus dat 28mm niet zou kunnen op een gravelbike ivm pedal strikes klopt echt niet, als je tenminste niet serieus offroad gaat ( maar dat doe je normaal gesproken niet met 28mm )

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 feb 2020 18:47

Dat klopt inderdaad niet. Je moet wel heel schuin gaan voor je met je lage pedaal tegen de grond gaat. Dat is me alleen in een criterium gelukt in van die bochten waar je plat doorheen moet. Meeste bochten neem je door gewichtsverplaatsing, niet door volledig insturen en plat gaan.

Plaats reactie