Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 feb 2020 08:26

Absoluut met je eens Daniel.

Een Tesla rijdt echt goed (vind ik, al verschillende keren in de auto's van collega's (mee)gereden) maar dat interieur is toch echt minimalistisch om het vriendelijk te zeggen (vooral de 3).
Wij hebben geregeld 500km-dagen en dan is het toch altijd miserie met de range (zeker bij ons in België, in Nederland is het iets beter) en daarbovenop heb ik geen oprit om het ding op te laden (en enkel 230V bij ons in de straat, dus met normale snelheid opladen zal ook niet voor morgen zijn bij ons)

Ik vind het wel jammer want een Audi E-tron zou ik zeker zien zitten :D
(voor mijn gebruik zou een waterstof-auto nog het beste zijn, denk ik, alle voordelen van elektrisch zonder het lompe gewicht en range anxiety )
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 03 feb 2020 09:29

Ik denk er wat genuanceerder over ;)

Trekhaak heb ik nooit gehad en zal ik nooit nodig hebben (heb niet de behoefte om een huisje achter de auto te hangen, fietsen horen in of op de wagen, er niet achter....).

We hebben een BMW 320i touring gehad. Zou ik nu moeten kiezen tussen een 320i en een model 3 (waarbij bijtelling gelijk zou zijn), zou ik volledig gaan voor de Tesla. Die rijdt gewoonweg veel beter dan de BMW deed en de bediening (je weet wel dat minimalistische) functioneert ook beter. En ik draag bij aan minder rotzooi in de lucht.
Waar blijft BMW overigens met hun elektrische voertuigen?

4x25min extra kwijt vanwege wachtenden bij de snellaadpaal? Ik heb het nog nooit meegemaakt, en ook nog nooit gehoord van iemand die daadwerkelijk een EV rijdt. Het zal best wel een keer gebeuren dat het druk is, en je een keer 5 min moet wachten. Maar dat gebeurt anderen bij het broodje afrekenen bij de benzinepomp ook.

Dagen dat je meer dan 500km in de auto zit? Dan zit je meer dan 5 uur in een auto. Zijn er geen efficiëntere methodes om te werken? Overigens lijkt mij 10 min laden bij een superchargers om thuis te komen ook geen issue.

En als ik die ellende hoor die bij elektrisch rijden hoort, dan is het misschien ook maar goed dat ik van de NL overheid minder belasting hoef te betalen voor al die ontberingen :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 feb 2020 09:40

Ik schreef laaddrukte tijdens hoogseizoen vakantie. Niet in alle landen ligt al zo’n electra infra als in NL.

Dat ‘de grote 3’ hopeloos achter lopen is gewoon helaas een feit. Hadden het veel te druk met sjoemelsoftware ipv innovatie.

Maar je bent het toch wel met ons eens dat 80% van de Teslas om financiele redenen is besteld?
Less is bore

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 03 feb 2020 10:12

daniel1975 schreef: 03 feb 2020 07:40 En ik zie nog wel wat uitdagingen bij de vakantierit in het hoogseizoen. Er zijn nog 4 wachtenden voor uit bij de stekkerpomp; das dan 4x25min wachten.
Voor normaal gebruik in NL voldoet een Model 3 uiteraard prima.
Koud watervrees. Leeft overigens ook (sterk) onder de (nieuwe) Model 3 rijders.

Ik rij een Tesla, Groter dan een Model 3 en met een 75 kw batterij. Ik ben vorig jaar gedurende 2 zwarte zaterdagen naar Oostenrijk gereden. Ik heb een keer even moeten wachten voordat ik kon laden. En nee, zeker geen 25 minuten. Dat is immers een worst-case scenario. En interresant genoeg was dat op een terugweg vlakbij en NL-DE grens ter hoogte van Enschede (Emsburen).

Ik heb vakanties gehouden op campings. Nooit een probleem gehad met laden. Er is vrijwel altijd een Destination Charger in de buurt of krachtstroom.

Ik ben verschillende keren met een benzine auto op vakantie geweest. En daarmee heb ik ook vaak genoeg moeten wachten voor een plekje aan de pomp.

Voor mij geen 320i. Ook niet als deze hetzelfde kost als een Model 3.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 03 feb 2020 10:33

daniel1975 schreef: 03 feb 2020 09:40 Ik schreef laaddrukte tijdens hoogseizoen vakantie. Niet in alle landen ligt al zo’n electra infra als in NL.

Dat ‘de grote 3’ hopeloos achter lopen is gewoon helaas een feit. Hadden het veel te druk met sjoemelsoftware ipv innovatie.

Maar je bent het toch wel met ons eens dat 80% van de Teslas om financiele redenen is besteld?
Financiele overwegingen spelen zeker een rol: vanwege de lage bijtelling rijdt er een aantal in een auto die ze anders budgetair niet hadden kunnen/willen leasen. En als je geld kan besparen, dan zal geen Nederlander dat laten. Milieu zal ook meespelen, alsmede het hoge gadget gehalte. Maar, het succes valt alleen te verklaren vanwege de auto (Tesla) zelf. Geen enkele bijtellingstopper uit het verleden (hybride of spaardiesel) in zo'n grote aantallen verkocht, terwijl die auto's in gebruik gelijk zijn aan hetgeen men kent en derhalve ook niet spannend is.

Laaddrukte in hoogseizoen? Ik ga het snel merken met de krokus, maar vooralsnog verwacht ik geen problemen. In het hoogseizoen rijd ik op de vrijdag voor een zwarte zaterdag en op een zwarte zaterdag terug. Als ik mij druk zou maken, dan is het om files bij tolpoorten ed, en niet bij superchargers.

Grappig fenomeen bij supercharger: je komt constant dezelfde Tesla's tegen. Mocht je moeten wachten bij een supercharger op een ander, dan is die ander bij een volgende supercharger net klaar als jij komt aanrijden.....
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 feb 2020 12:02

Iedereen die zegt: "Voor hetzelfde geld, terug een Tesla", dat geloof ik binnen 3 jaar wanneer jullie lease is afgelopen en het tijd is voor een nieuwe :D

Ik heb juist nog een nadeel bedacht: ik kom veel in Duitsland voor het werk en dan moet het vooruit gaan (200+, omdat het kan) dat gaat ook niet leuk zijn met een elektrische (al lijkt de Porsche Taycan, met versnellingsbak, dit wel beter voor elkaar te hebben) Met mijn diesel kom in zonder tanken tot in Erlangen (meestal de bestemming als ik naar Duitsland moet), dat gaat echt niet lukken elektrisch

Ondanks de nadelen, sta ik wel positief tegenover elektrisch rijden, het rijdt echt comfortabel, stil, trillingsvrij.
Misschien dat de volgende een PHEV is waarmee je ook een stuk elektrisch kan (een Superb iV of zo), dan wegen de nadelen niet (voor mijn gebruik)

Die 500km per dag kan jammer genoeg niet anders, als ik in de provincie Luxemburg moet zijn, moet ik daar zijn met de auto en al het nodige werkmateriaal en dan is het 500km, niets aan te doen (al gaan daar ook wel laadpunten komen, maar zelden op de afgelegen plaatsen waar ik kom)

Dus ja, het is de toekomst (waarschijnlijk) maar momenteel nog niet voor mij.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 feb 2020 12:10

Haha; oostelijk Wallonië en oplaadplaatsen. Dat is net zoiets als O-Wallonië en GSM ontvangst, een speld in een hooiberg
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 feb 2020 12:14

3de-wereldland eigenlijk :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 feb 2020 12:20

Nee hoor! in 3e wereldlanden zijn de wegen veel beter :lol:
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 feb 2020 12:37

:lol: :lol: :lol:
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 03 feb 2020 13:45

TL@ schreef: 03 feb 2020 12:02 Iedereen die zegt: "Voor hetzelfde geld, terug een Tesla", dat geloof ik binnen 3 jaar wanneer jullie lease is afgelopen en het tijd is voor een nieuwe :D

Ik heb juist nog een nadeel bedacht: ik kom veel in Duitsland voor het werk en dan moet het vooruit gaan (200+, omdat het kan) dat gaat ook niet leuk zijn met een elektrische (al lijkt de Porsche Taycan, met versnellingsbak, dit wel beter voor elkaar te hebben) Met mijn diesel kom in zonder tanken tot in Erlangen (meestal de bestemming als ik naar Duitsland moet), dat gaat echt niet lukken elektrisch

Dus ja, het is de toekomst (waarschijnlijk) maar momenteel nog niet voor mij.
Ik kan niets beloven..... Ik ben niet zo merkentrouw (alleen Campagnolo, en ook daar ben ik een keertje vreemd gegaan :oops: ). Over 3 jaar kijken we weer wat er dan voor aanbod is. De oude merken beloven al jaren dat ze snel op Tesla gaan inlopen, dus we gaan het zien.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat je geen Taycan nodig hebt (al is dat wel een gave bak) om 200+ op de autobahn te rijden. Onze Tesla doet dat makkelijk, alleen kan het bijna nooit (baustelle, snelheidslimieten, drukte). Ik sprak overigens een eigenaar van een Audi RS6 recent. Beetje knallen op de Autobahn en hij stond na 250km weer aan de pomp.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 feb 2020 14:35

Het grappige is dat ik totaal niks tegen Tesla’s heb. Tesla is het enige merk wat gewoon mooie auto’s maakt en die een fatsoenlijk werkend touchscreen/display heeft. Veel beter dan het Atari-resolutie scherm in mijn 4-ringenduitser.
De bestaande grote “premium” merken zouden zich de ballen uit hun broek moeten schamen dat ze zo ver achter lopen.
Alleen ben ik nog niet om; beschikbaarheid van brandstof heb je door heel europa overal. Laadpunten nog lang niet.
Less is bore

Plaats reactie