Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietsbroeken verslijten snel

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 01 feb 2020 16:34

misschien dat dit al eens aan bod geweest is hier maar:

dit gebeurt er de laatste drie jaar met mijn fietsbroeken (Vermarc PR.R). zelfde fietsen, evenveel kilometers, zelfde fietspositie etc. na een paar fietstochten zie je al wat er gaat gebeuren, na enkele maanden is dit het resultaat.

een kennis van me fietst altijd in Assos broeken, die heeft het het laatste jaar ook hetzelfde voor, maar daar gaat het veel sneller bij. na vijf ritten zitten de gaten er al in.

iemand een idee of dit kan vermeden worden (en toch te blijven fietsen :lol: )

Afbeelding

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 01 feb 2020 16:51

Welk zadel? Misschien een foto van je zadel posten.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 01 feb 2020 16:59

prologo kappa evo pas t2.0, heb een zadelmeting laten doen en dat bleek een goed zadel voor me. ik fiets overigens al een jaar of zes met dit model zadel.

Afbeelding

de kennis heeft ook een zadelmeting laten doen en heeft op aanraden daarvan een Fizik zadel gemonteerd.

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 01 feb 2020 17:12

Lijkt of je met de zijkant van het zadel langs de binnenkant schuurt van je broek. Mogelijk is het zadel aan de voorkant te breed waardoor dit ontstaat.
Bij een zadelmeting kijk je hoe breed het zadel aan de achterzijde dient te zijn, hier zie je de schuurplekken van de voorkant van je zadel.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 feb 2020 17:19

Zadelbout die je raakt
Ass Saver die een beetje verschuift
Beschadiging aan de zijkant van het zadel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 01 feb 2020 17:32

Lijkt inderdaad dat je broek de zadelbout raakt.
Braun Beauty SL Dedacciai

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 01 feb 2020 17:48

Lijkt me dat het vermeden kan worden. Ik heb nog broeken van 5+ jaar oud die ik binnen op de Tacx gebruik. Daar is dan de zeem plat geworden en zwart is vaak grijs, maar verder zien ze er prima uit zonder slijtplekken.

Ik rij met Fizik zadels die met wat ze zelf noemen 'wing flex' werken. Misschien dat dat iets uitmaakt.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 feb 2020 18:28

Mijn ervaring is toch wel dat fietsbroeken snel slijten. Neemt niet weg dat idd de zadel bevestigingsbout, gerafelde zijkant van een zadel of zelfs de bevestigingsstrip van een zadeltasje de oorzaak kan zijn van een behoorlijke slijtageplek binnen enkele ritten.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 01 feb 2020 19:40

Ik heb hetzelfde als Ypuh. Oude broeken... die grijs worden en het zeem dunner, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.Ze gaan nooit kapot behalve eens een naadje e.d.


Je ziet ook duidelijk meer slijtplekken over de onderkant van je broek. Niet alleen 2 op het zeem maar ook 1, meer op de zijkant.(onderkant van begin van je been).


Misschien ben je behoorlijk zwaar en is je zeem te licht van kwaliteit of je fiets-zithouding is bewegend/meer heen en weer. (ik roep maar wat hoor). Met hele zware billen zie je dat ook wel eens. 8-)


Je zou eens proef kunnen gaan zitten met je broek aan en vragen of iemand een aftekening(met tape/stift e.d.) op het zadel kan maken, bij de 3 slijtage plekken en het gat.

Vreemd in elk geval.

In de was... kan uiteraard ook een broek beschadigd raken, en er een gat in komen.
(tip>waszakje gebruiken).
en de broek uiteraard niet te warm en te lang wassen(maar dat zul je ongetwijfeld wel weten).

hayes

hayes 01 feb 2020 20:23

Dit zijn duidelijk slijtplekken. Als dit na zo'n korte tijd gebeurt, is er iets mis met het zadel of zitpositie.
Geen idee hoe je er qua fysiek uitziet (ik wil niemand voor het hoofd stoten) maar toen ik zelf een stuk zwaarder was (100kg) sleten mijn gewone broeken ook op die plekken door het tegen elkaar wrijven van m'n dijen.
Kan dit? Dat je brede dijen hebt, die daardoor flink tegen het zadel wrijven?

Voel je op die plekken tijdens het fietsen niet dat er iets serieus wrijft? Kan me bijna niet voorstellen van niet?

Ik heb sinds kort ook een zadel met een veel kortere punt. Laten opmeten en a enkele vragen beantwoorden, kwam dit zadel Spezialized Power er uit als best geschikt. Breed achteraan, flinke opening en korte punt.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 02 feb 2020 08:50

xml schreef: 01 feb 2020 16:34 misschien dat dit al eens aan bod geweest is hier maar:

dit gebeurt er de laatste drie jaar met mijn fietsbroeken (Vermarc PR.R). zelfde fietsen, evenveel kilometers, zelfde fietspositie etc. na een paar fietstochten zie je al wat er gaat gebeuren, na enkele maanden is dit het resultaat.
Ik rij zelf met PR.R en std Vermarc broeken. Ik heb recent een weggegooid (niet PR.R) omdat deze bijna doorzichtig was en een zeem dat te plat was (voor mijn gevoel). Maar dat was na 4-5 jaar en ik gok zo'n 10.000km
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 02 feb 2020 12:35

75 kilogram lichaamsgewicht trouwens.

m'n zadel mag wel eens vervangen worden, dat klopt. het wassen doe ik op lage temperatuur en broek binnenste buiten. wel geen waszakje.

*EDIT*: typfout.
Laatst gewijzigd door xml op 02 feb 2020 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie