Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?

JensH
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 28 jan 2020 17:03

.
Laatst gewijzigd door JensH op 29 jan 2020 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jan 2020 17:29

Aangeschaft nog wel...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 jan 2020 17:38

JensH schreef: 28 jan 2020 17:03 Een coach aangeschaft. Probleem opgelost.
Dat moet je nog maar afwachten....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

JensH
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 28 jan 2020 17:42

Keezx schreef: 28 jan 2020 17:38
JensH schreef: 28 jan 2020 17:03 Een coach aangeschaft. Probleem opgelost.
Dat moet je nog maar afwachten....
😂 Komt wel goed. Nu voel ik me verplicht om elke week 8u duur te trainen in het weekend en de blokken in de week op de trainer.

JensH
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 28 jan 2020 17:44

Voorheen liep ik wat verloren met wat hoe en wanneer, teveel en fout getraind wat tot een chronische patella onsteking als resultaat. Nu staat alles mooi op punt

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 feb 2020 18:48

Hoe pacen jullie tijdens een lange cyclo (in de Ardennen) op vermogen?

Tot dusver heb ik me zonder vermogen altijd op de kop gereden in het laatste 1/3e deel. Meestal ben ik iets te enthousiast op de korte steile hellingkjes en kan ik de cyclo nog wel 'normaal' uitrijden maar is de punch weg in het laatste deel en verlies daardoor relatief veel tijd.

Train nu ongeveer een half jaar op vermogen en heb wel een redelijk beeld van wat ik aankan.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 feb 2020 22:08

ypuh schreef: 14 feb 2020 18:48 Hoe pacen jullie tijdens een lange cyclo (in de Ardennen) op vermogen?

Tot dusver heb ik me zonder vermogen altijd op de kop gereden in het laatste 1/3e deel. Meestal ben ik iets te enthousiast op de korte steile hellingkjes en kan ik de cyclo nog wel 'normaal' uitrijden maar is de punch weg in het laatste deel en verlies daardoor relatief veel tijd.

Train nu ongeveer een half jaar op vermogen en heb wel een redelijk beeld van wat ik aankan.
Als je je waardes weet dan dan zijn er een aantal schakels in de ketting.

Gevoel van de dag.
Weersomstandigheden.
Lengte en zwaarte van de rit.
Je conditie leeftijd etc.
Goed blijven eten en drinken.
Als je relatief veel tijd verliest op het laatste gedeelte dan heb je dus teveel gedaan lees te hoge wattages en te hoge hartslag gereden.
Blijf onder je omslagpunt (80%)gedurende de rit.,er eventjes overheen is niet erg maar niet te veel en te lang.In het begin voelt het niet fijn als de rest even op je uitloopt maar je komt er vanzelf weer bij zonder te pieken om bij ze te blijven.
Laatste 40 min kan je richting omslagpunt gaan en redelijk fris je rit uitrijden ipv een gevecht tegen jezelf.
Dit is mijn beleving op lange stevige ritten.
Maar er zal vast wel een andere interpretatie volgen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 feb 2020 17:20

Als je in de Ardennen onder je omslagpunt (qua vermogen) de klimmen op gaat rijden in een cyclo dan ga je niet in een optimale groep terecht komen.

Als je parcourskennis hebt en jezelf goed kent, dan kan je aan het begin van de klim direct een tempo gaan rijden dat je de hele klim netjes vol kunt houden. Te hard beginnen en dan voor de top vol in de verzuring terecht komen hakt er hard in en dat moet je proberen te voorkomen. Bijvoorbeeld als je weet dat je all time high over 5 minuten 400 Watt is, dan ga je niet op een klim die >5 minuten is beginnen met meer dan 400 Watt. De meeste beginnen veel te hard aan een klim, dan gaat het nog zo makkelijk, om dat richting de top vervolgens te bekopen.

Als je na 160 km in de Ardennen nog redelijk fris bent, dan heb je gewoon niet hard genoeg gereden, althans als je doel is om het maximale eruit te halen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 feb 2020 18:07

De uitleg van amcassic-fan sluit inderdaad wat beter aan bij mijn vraag. Het rijden op 80% van mijn omslagpunt maakt het meer een tourtocht waar ik weinig moeite mee heb, maar dan ben je ook ruim 2 uur langer onderweg. Bij de Velomediane zal het de hele rit op of boven het omslagpunt zijn om de aansluiting niet te verliezen en binnen de 6u te kunnen finishen.

Ik rij regelmatig lange ritten (6-8u) en doordeweek intensievere kortere ritten (1-1.5u), maar de combinatie niet zo vaak. Daarnaast zijn de Ardennen qua afstand en hoogtemeters (Velomediane is 165km/3.300hm) het probleem niet zo, maar die hoogtemeters zitten verdeeld over zo'n 35 klimmetjes die vrijwel allemaal richting de 10-20% gaan. Op zich kom ik goed boven, maar toch zakt het altijd in in het laatste deel.

Naast de opgedane parcourskennis ben ik benieuwd hoe ik de vermogensmeter wat beter in kan zetten mijn enthousiasme tegen te gaan. De 5 minuten waardes aanhouden lijkt me al een goede tip.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 feb 2020 22:34

ypuh schreef: 15 feb 2020 18:07 De uitleg van amcassic-fan sluit inderdaad wat beter aan bij mijn vraag. Het rijden op 80% van mijn omslagpunt maakt het meer een tourtocht waar ik weinig moeite mee heb, maar dan ben je ook ruim 2 uur langer onderweg. Bij de Velomediane zal het de hele rit op of boven het omslagpunt zijn om de aansluiting niet te verliezen en binnen de 6u te kunnen finishen.

Ik rij regelmatig lange ritten (6-8u) en doordeweek intensievere kortere ritten (1-1.5u), maar de combinatie niet zo vaak. Daarnaast zijn de Ardennen qua afstand en hoogtemeters (Velomediane is 165km/3.300hm) het probleem niet zo, maar die hoogtemeters zitten verdeeld over zo'n 35 klimmetjes die vrijwel allemaal richting de 10-20% gaan. Op zich kom ik goed boven, maar toch zakt het altijd in in het laatste deel.

Naast de opgedane parcourskennis ben ik benieuwd hoe ik de vermogensmeter wat beter in kan zetten mijn enthousiasme tegen te gaan. De 5 minuten waardes aanhouden lijkt me al een goede tip.
6 uur lang boven of op het omslagpunt rijden de hele rit?
Beste prestatie als je dat kan volhouden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 16 feb 2020 08:51

Hoe staan jullie tov het gebruik van dergelijke sites als Trainerroad/Trainingpeaks/sufferfest etc?
Ik heb sinds kort een powermeter, en zou dus ook graag gerichter gaan trainen. Ik weet enkel niet meer waar te beginnen. Mijn workouts vinden enkel buiten plaats aangezien ik geen fietstrainer meer heb. Ik heb al eens op TR gekeken, maar vind dat daar voornamelijk veel intervaltrainingen gedaan worden en weinig tot geen duurtraining, klopt dat? Is het makkelijker om aan de hand van een boek/internet met je FTP zelf een schema op te stellen? Ik ben van plan gewoon in het algemeen beter te worden, en hier en daar misschien wat races/mtb xc wedstrijden mee te pikken doorheen het seizoen.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 16 feb 2020 09:16

Zelf heb ik veel gehad aan dit boek: https://www.bol.com/nl/f/training-and-r ... 036038140/ . Je leert een beetje de achtergronden kennen van waarom een bepaald type training. Vervolgens kun je zelf wel een schema maken, zeker als je al wat jaren fietst en je weet hoe je lichaam reageert op trainingsprikkels.
Dit is meer een kant en klaar boekje: https://www.bol.com/nl/f/trainen-op-ver ... 049148008/, maar zeker interessant.
Succes.

Plaats reactie