Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Beschadigde crankstel

Vincetheprince
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 apr 2019 21:36

Vincetheprince 26 jan 2020 18:39

Beste,

Tijdens het poetsen van mijn fiets vandaag, merkte ik op dat er krassen waren in mijn crankstel.

Ik heb mijn schoen ingeklikt en er is inderdaad lichte wrijving van de schoen tegenover het crankstel.

Mijn schoenplaat aan de rechtervoet staat afgesteld op 13 graden naar binnen (zo afgemeten geweest). De plaatjes staan ook zoveel mogelijk naar de binnenkant van de schoen, zodat de schoen verder af het crankstel komt.

Om ergere wrijving te voorkomen had ik graag geweten welke mogelijkheden er zijn om dit op te lossen?

Ik las online al iets over een pedaalverlenger? Ik beschik over Shimano PD-R550 SPD-SL Race Pedalen Zwart.

Zijn er ook oplossingen om de lichte schade aan te pakken?

Ik ben nogal net en perfectionistisch als het aankomt op mijn fiets.

Merci!
Bijlagen
beschadigde crank.jpg

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 26 jan 2020 18:42

Misschien een rare vraag, maar wat is de reden dat je zoveel graden je hak naar binnen hebt staan?

Indien het nodig is om de stand zo te laten staan zou je ervoor kunnen kiezen een stuk doorzichtig folie op de crank te plakken en dit regelmatig te vernieuwen.

Vincetheprince
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 apr 2019 21:36

Vincetheprince 27 jan 2020 09:16

Het is zo afgemeten geweest door energy lab, dus schoenplaatjes zijn ook zo geplaatst geweest.

Totaal geen last hierdoor aan de knie, maar zit wel met het haperen aan crankstel.

Is natuurlijk jammer als je mooi crankstel hierdoor beschadigt wordt.

Hiervoor moeten toch oplossingen bestaan? Om beschadiging bij te werken en toekomstige hapering te voorkomen?

Graag jullie mening

Alvast bedankt!

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 27 jan 2020 09:50

Er bestaan pedalen van Shimano, de PD-R8000E1, die een 4mm langere as hebben.
Je verandert dan ook wel de Q-faktor, maar je schoen zal wel minder snel de crank raken.

Het wordt natuurlijk wel moeilijk om de crank niet te raken als de plaatjes zo zijn afgesteld dat je hak fel naar binnen komt.


Ik weet niet welke schoenplaatjes je hebt. Er bestaan gele, blauwe en rode.
De gele geven standaard al 6° speling. Misschien mag het plaatje dan toch wel iets rechter staan ?

De afstelling zou toch zo moeten zijn dat je hak de crank niet kan raken, lijkt me.
Maar misschien draag je wel dikke overschoenen en heb je nu net iets te weinig ruimte ?

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 27 jan 2020 09:56

Edit, beginpost niet goed gelezen :oops: Zie dat je de schoenplaatjes al helemaal naar binnen hebt staan. Dan heb je 2 keuzes, of pedalen met 4mm langere as zoals hierboven al vermeld, of de schoenplaatjes iets verdraaien en kijken of dit geen problemen geeft verder.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 27 jan 2020 10:11

Doe er een stukje transparante framebescherming op.
prj

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 27 jan 2020 12:09

Dit komt helaas vaker voor, vooral als je dikke overschoenen aantrekt waar ook nog zand op blijft kleven bij slecht weer.

Helicoptertape werkt goed om krasjes te voorkomen, maar daarmee ben je meestal te laat, of het zit net op de verkeerde plek.
Dunnere schoenen zou kunnen helpen als je nu schoenen met een wat dikker materiaal hebt. Mits je natuurlijk niets aan de afstelling van je plaatjes wilt wijzigen, als je je voet iets naar buiten draait is het ook opgelost.

Vincetheprince
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 apr 2019 21:36

Vincetheprince 27 jan 2020 12:25

Ik rij zelf rond met de blauwe schoenplaatjes van Shimano.

Hierop zit maar 2° graden spelling.

Ik rij rond met halve overschoenen, enkel voorkant op mijn tenen. Geen volledige dus. Hieraan ligt het ook niet, het is effectief me achterkant van de schoen die hapert aan het crankstel.

Als je voet nu meer naar binnen draait is het toch niet verstandig om uw schoenplaatjes meer naar buiten te draaien, gewoon om crank niet te raken?

Kan toch niet dat hierover bij Shimano niet aan gedacht is? Ik ben natuurlijk niet de enigste met een voet die iets naar binnen draait.

Gebruikersavatar
lubbe162
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 jun 2017 10:27
Locatie: Almere
Contact

Gebruikersavatar lubbe162 27 jan 2020 12:37

Is het alléén de voet die iets naar binnen draait ? of is het meer het gevolg van het met de knieën veel te ver naar buiten rijden ? Als de hiel zó ver naar binnen staat dan kan dat haast niet anders, en moet je het veel meer zoeken in de totale houding op de fiets.
Sensa Romagna Comp Shiny 2017 + Garmin Edge 830 + Strava Summit

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 27 jan 2020 12:42

Nee, jij bent zeker niet de enige. Zoek op marktplaats naar tweedehands cranks en de slijtplekken zijn duidelijk zichtbaar.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 27 jan 2020 14:06

Vincetheprince schreef: 27 jan 2020 12:25

Als je voet nu meer naar binnen draait is het toch niet verstandig om uw schoenplaatjes meer naar buiten te draaien, gewoon om crank niet te raken?
Momenteel kan je hiel blijkbaar ook niet zo ver naar binnen draaien als hij eigenlijk zou willen, want hij komt tegen je crank. Draai je je plaatje iets verder naar binnen, zodat je 1mm meer speling hebt, dan is het maar een klein verschil, alleen is dan je schoenplaatje in plaats van je crank de grens.
Een ander alternatief is misschien een andere crank die net een andere vorm heeft, shimano cranks zijn naar mijn idee best bol in het midden.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 jan 2020 14:23

Dit is geen schade, maar gebruikssporen. Iedereen die met winterschoenen rijdt, heeft dit soort sporen op zijn crankstel staan.

Plaats reactie