Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 24 jan 2020 17:10

NuitKor schreef: 24 jan 2020 07:04
Symen schreef: 24 jan 2020 00:34 Ik vraag me namelijk steeds vaker af hoe effectief die rustige duur trainingen zijn voor iemand die minder dan 10 uur per week traint.
Ik heb namelijk 2 jaar lang veel lange/rustige duur trainingen gedaan, 10 tot 15 uur per week. Dit had voor mijn gevoel maar een minimaal effect. behalve dat mijn sprint vermogen aardig weg was en dat ik veel moeite had om in de hogere hartslagen te rijden,
Nu ben ik sinds 1,5 jaar zo goed als gestopt met de rustige duur trainingen. vooral matige/intensieve duur trainingen gedaan van 1,5/ 2 uur. met veel sweetspot intervallen.
Hier heb ik veel meer progressie mee geboekt in een korte tijd, met 8 a 10 uur training per week. en wat voorral verbeterd was was mijn sprint vermogen van 1200 watt naar 1530 watt zonder daar op te trainen.

Hartslag meter heb ik uiteindelijk overboord gegooid omdat daar geen peil op te trekken was. In december bijvoorbeeld gehad dat na 40 min mijn hartslag pas daalde van 150 naar 125 slagen met een gelijk vermogen. met die gegevens kan je niet echt effectief trainen.
Heb je mijn reactie nog gelezen over 5min all out, of ben je nog steeds van mening dat ik onzin verkoop?

Over je geen duur meer doen is het zo dat je moet afwisselen. Teveel duur is niet goed en lever je intensiteit in. Te weinig ook niet, want dan breek je je basis af. De eerste tijd zal die basis er wel blijven, maar geleidelijk wordt die steeds minder. Als je dan eens minder kunt fietsen door winter/blessure zal je zien dat je niveau sterker afneemt dan voorheen.

Key is dus variëren en alles de nodige aandacht geven.
Ik ken die protocollen van de 20 min test. Als ik 5 min all-out ga dan trap ik die 20 minuten 20% minder vermogen. En dus nog minder vermogen dan dat ik daadwerkelijk over 1 uur kan volhouden.
Daarom heb ik mijn vraagtekens bij dit protocol.
Wat ik regelmatig heb gezien bij profs en ook inspanningsfysiologen dat zei die 5 min rondt hun ftp trappen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 jan 2020 18:27

Symen schreef: 24 jan 2020 17:10
NuitKor schreef: 24 jan 2020 07:04
Symen schreef: 24 jan 2020 00:34 Ik vraag me namelijk steeds vaker af hoe effectief die rustige duur trainingen zijn voor iemand die minder dan 10 uur per week traint.
Ik heb namelijk 2 jaar lang veel lange/rustige duur trainingen gedaan, 10 tot 15 uur per week. Dit had voor mijn gevoel maar een minimaal effect. behalve dat mijn sprint vermogen aardig weg was en dat ik veel moeite had om in de hogere hartslagen te rijden,
Nu ben ik sinds 1,5 jaar zo goed als gestopt met de rustige duur trainingen. vooral matige/intensieve duur trainingen gedaan van 1,5/ 2 uur. met veel sweetspot intervallen.
Hier heb ik veel meer progressie mee geboekt in een korte tijd, met 8 a 10 uur training per week. en wat voorral verbeterd was was mijn sprint vermogen van 1200 watt naar 1530 watt zonder daar op te trainen.

Hartslag meter heb ik uiteindelijk overboord gegooid omdat daar geen peil op te trekken was. In december bijvoorbeeld gehad dat na 40 min mijn hartslag pas daalde van 150 naar 125 slagen met een gelijk vermogen. met die gegevens kan je niet echt effectief trainen.
Heb je mijn reactie nog gelezen over 5min all out, of ben je nog steeds van mening dat ik onzin verkoop?

Over je geen duur meer doen is het zo dat je moet afwisselen. Teveel duur is niet goed en lever je intensiteit in. Te weinig ook niet, want dan breek je je basis af. De eerste tijd zal die basis er wel blijven, maar geleidelijk wordt die steeds minder. Als je dan eens minder kunt fietsen door winter/blessure zal je zien dat je niveau sterker afneemt dan voorheen.

Key is dus variëren en alles de nodige aandacht geven.
Ik ken die protocollen van de 20 min test. Als ik 5 min all-out ga dan trap ik die 20 minuten 20% minder vermogen. En dus nog minder vermogen dan dat ik daadwerkelijk over 1 uur kan volhouden.
Daarom heb ik mijn vraagtekens bij dit protocol.
Wat ik regelmatig heb gezien bij profs en ook inspanningsfysiologen dat zei die 5 min rondt hun ftp trappen.
Ja dat heb ik dus ook als ik ervoor 5min allout ga met 5 hartslagen boven omslagpunt. Maar je FTP is geen doel opzich toch? Volgens mij wordt je FTP overschat als je niet dat 5min blok ervoor doet. Ik haal dan iig een FTP die ik niet daadwerkelijk een uur kan volhouden.

Kan je ook aangeven welke profs en inspanningsfysiologen dat zeggen? Bronnen? Ben namelijk wel beniewd.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 25 jan 2020 00:38

NuitKor schreef: 24 jan 2020 18:27
Symen schreef: 24 jan 2020 17:10
NuitKor schreef: 24 jan 2020 07:04
Heb je mijn reactie nog gelezen over 5min all out, of ben je nog steeds van mening dat ik onzin verkoop?

Over je geen duur meer doen is het zo dat je moet afwisselen. Teveel duur is niet goed en lever je intensiteit in. Te weinig ook niet, want dan breek je je basis af. De eerste tijd zal die basis er wel blijven, maar geleidelijk wordt die steeds minder. Als je dan eens minder kunt fietsen door winter/blessure zal je zien dat je niveau sterker afneemt dan voorheen.

Key is dus variëren en alles de nodige aandacht geven.
Ik ken die protocollen van de 20 min test. Als ik 5 min all-out ga dan trap ik die 20 minuten 20% minder vermogen. En dus nog minder vermogen dan dat ik daadwerkelijk over 1 uur kan volhouden.
Daarom heb ik mijn vraagtekens bij dit protocol.
Wat ik regelmatig heb gezien bij profs en ook inspanningsfysiologen dat zei die 5 min rondt hun ftp trappen.
Ja dat heb ik dus ook als ik ervoor 5min allout ga met 5 hartslagen boven omslagpunt. Maar je FTP is geen doel opzich toch? Volgens mij wordt je FTP overschat als je niet dat 5min blok ervoor doet. Ik haal dan iig een FTP die ik niet daadwerkelijk een uur kan volhouden.

Kan je ook aangeven welke profs en inspanningsfysiologen dat zeggen? Bronnen? Ben namelijk wel beniewd.
De bronnen zijn de strava gegevens van een aantal profs. oa, Alban Lakata (mountainbiker), Thymen Arensman, Nicolas Roche, Enzo Leijnse, Laurens ten Dam, Joris Nieuwenhuis. zo kan ik heel de Sunweb ploeg opnoemen.
Je ziet bij hun nergens in de data dat ze 5 min volle bak gaan voor de 20 min test. deze test hebben ze in januari gedaan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 jan 2020 08:45

Symen schreef: 25 jan 2020 00:38
NuitKor schreef: 24 jan 2020 18:27
Symen schreef: 24 jan 2020 17:10

Ik ken die protocollen van de 20 min test. Als ik 5 min all-out ga dan trap ik die 20 minuten 20% minder vermogen. En dus nog minder vermogen dan dat ik daadwerkelijk over 1 uur kan volhouden.
Daarom heb ik mijn vraagtekens bij dit protocol.
Wat ik regelmatig heb gezien bij profs en ook inspanningsfysiologen dat zei die 5 min rondt hun ftp trappen.
Ja dat heb ik dus ook als ik ervoor 5min allout ga met 5 hartslagen boven omslagpunt. Maar je FTP is geen doel opzich toch? Volgens mij wordt je FTP overschat als je niet dat 5min blok ervoor doet. Ik haal dan iig een FTP die ik niet daadwerkelijk een uur kan volhouden.

Kan je ook aangeven welke profs en inspanningsfysiologen dat zeggen? Bronnen? Ben namelijk wel beniewd.
De bronnen zijn de strava gegevens van een aantal profs. oa, Alban Lakata (mountainbiker), Thymen Arensman, Nicolas Roche, Enzo Leijnse, Laurens ten Dam, Joris Nieuwenhuis. zo kan ik heel de Sunweb ploeg opnoemen.
Je ziet bij hun nergens in de data dat ze 5 min volle bak gaan voor de 20 min test. deze test hebben ze in januari gedaan.
Linksjes naar die activiteiten? Ik vind het namelijk vreemd dat iets wat overal wordt gezegd, dus niet daadwerkelijk all out is..

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 25 jan 2020 12:13


Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 jan 2020 17:14

Bedankt.
Als ik naar de analyse van Thymen (2e link) kijk dan rijdt hij eerst een kort blok (3-4min) op 567w en daarna een FTP test van 20min op 455w. Daar zit dan wel ongeveer 45minuten tussen. Je kan dus wel stellen dat hij dat 1e blok echt all out gaat. De lange rust ertussen is wel opmerkelijk.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 25 jan 2020 18:14

Die 3 min is een 3 min test en niet als voorbereiding op de 20 min. Ik heb dat weleens gelezen of gehoord dat ze dat bij sunweb een 3 min test doen. Bij een van die mannen in zijn beschrijving stond ook 3 min en 20 min test. Die lange periode ertussen zal zijn voor het volledig herstel.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 25 jan 2020 18:33

[/quote]

Bedankt.
Als ik naar de analyse van Thymen (2e link) kijk dan rijdt hij eerst een kort blok (3-4min) op 567w en daarna een FTP test van 20min op 455w. Daar zit dan wel ongeveer 45minuten tussen. Je kan dus wel stellen dat hij dat 1e blok echt all out gaat. De lange rust ertussen is wel opmerkelijk.
[/quote]
455 watt... is dat niet een beetje heel veel , ik zie (Wikipedia) dat hij 68kg zou moeten wegen.
Stel hij weegt 69kg (t’s winter) dan zou dat 6,59 watt/kg zijn
Dat haalde Pantani niet eens.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 jan 2020 19:00

Je moet wel dan wel "maar"95 % (of 93 ?) nemen van de 20 min test om de FTP te bepalen.
Maar dan nog blijft het heel, heel hoog.

Fons de klons
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2020 07:20

Fons de klons 27 jan 2020 07:37

nijkie schreef: 24 jan 2020 07:37 @fons,wat is je doel?
Dan zal er een gerichter advies komen.
Succes.
Doelen zijn een meerdaagse mtb wedstrijd eind mei (5 dagen tussen de 80 en 100km, rond de 5u op de fiets) en dan proberen om terug een piek richting september.
Ik fiets tussen de 10 en 15u per week, training voor het grote deel op de racefiets.

Zaterdag terug een duurtraining gedaan, wel iets korter, maar hartslag lag nu gemiddeld 10 slagen lager bij een zelfde vermogen...
Hartslag ging wel hoger naar het einde van de rit. Eigenlijk net hetzelfde waar deze persoon van spreekt: viewtopic.php?f=25&t=91657

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jan 2020 08:08

Verhouding hartslag/vermogen kan je niet van dag tot dag vergelijken, je kan hooguit naar een trend over weken/maanden kijken. Als ik wil zorgen dat ik op zondag meer vermogen trap bij een bepaalde hartslag, dan is het niet meer dan een kwestie van een stevige training op zaterdag afwerken. Maar dan is het natuurlijk niet zo dat plotseling mijn conditie veel beter is op zondag.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 jan 2020 09:29

amclassic-fan schreef: 27 jan 2020 08:08 Verhouding hartslag/vermogen kan je niet van dag tot dag vergelijken, je kan hooguit naar een trend over weken/maanden kijken. Als ik wil zorgen dat ik op zondag meer vermogen trap bij een bepaalde hartslag, dan is het niet meer dan een kwestie van een stevige training op zaterdag afwerken. Maar dan is het natuurlijk niet zo dat plotseling mijn conditie veel beter is op zondag.
Precies. Ik heb afgelopen week redelijk pittig getraind tov de weken ervoor. Dat merkte ik zaterdag tijdens de duurtraining al door een licht verhoogde hartslag tov vermogen. Zondags ook weer 3.5u en op het einde toen ik nog 10min even stevig doorreed ging mijn hartslag niet meer boven de 144. Terwijl die normaal dan boven de 150 zat. Niet dat mijn conditie toen beter was, maar puur door vermoeidheid.

Plaats reactie