Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 jan 2020 19:10

Symen schreef: 23 jan 2020 17:58 Ik vindt dat 5 min verhaal van Nuitkor maar vreemd, volgens mij is die inspanning van 5 min (niet all-out) vooral bedoelt als warming-up om je lichaam voor te bereiden op de inspanningen die komen gaan. Als ik 5 min all-out ga dan kan ik zeggen dat ik de komende 30 min niet heel veel waard meer ben en het kotsen me nader staat en me benen op elastiek lijken. niet ideaal voor een 20 min test lijkt me :s.
Dus dan vraag ik me af of dat verhaal van Nuitkor wel klopt.

Ypuh,
Zelf heb ik een vergelijkbaar FTP/omslagpunt en trap ik ongeveer 220w bij 135-140 slagen. Dat kan ik dagen achtereen volhouden. Veel van mijn duurritten zitten daar nog onder (ca. 200w en ~125bpm).

Hoeveel jaar of maanden aan training heb je er over gedaan om 220w te trappen bij die hartslag? ik ben nieuwsgierig naar dat proces.
Om op je eerste deel te reageren: "All out" zal misschien iets overdreven zijn, maar 5 minuten om je lichaam op gang slingeren is geen vreemde gedachte om zo een realistische meting te krijgen. Je FTP is je functional treshold power. Met treshold ligt de nadruk dus ook op wat je in theorie een uur (of langere tijd) vol zou kunnen houden. Daar maken profs ook het verschil. Leuk om te lezen is het artikel van "Tom Dumoulin: De man van 5.9 w/kg bergop". Kort samengevat, Tom trapt in de 3e week van een grote ronde nog steeds zijn FTP, en herhaalt dat trucje 2 maanden later weer en dat 4 jaar op rij.

Ikzelf ben iemand die weer relatief goed is in 20m~ testen, maar kleine kans dat ik dat ook echt een uur of laat staan 5 uur vol ga houden. Vandaar ook de factor x0.95, maar ik denk dat dat nog steeds ruim genomen is. Een type sprinter/tijdrijder zal een hogere FTP scoren dan hij daadwerkelijk in een koers op de mat kan leggen gok ik (is een aanname).

220w klinkt alweer een stuk minder spannend als ik erbij vertel dat ik 80kg weeg en pakweg 85% van mijn tijd doorbreng op die intensiteit. In de afgelopen 4 jaar heb ik 40dkm+ gefietst, daarvoor een stuk minder maar de conditionele basis is goed. Op FTP rijden gaat me opzich ook goed af, maar tempowisselingen daarin zijn funest.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 jan 2020 19:40

Daarom worden niet profs ook aangeraden om 93% te nemen ipv 95.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12462
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jan 2020 20:04

ypuh schreef: 23 jan 2020 19:10
220w klinkt alweer een stuk minder spannend als ik erbij vertel dat ik 80kg weeg en pakweg 85% van mijn tijd doorbreng op die intensiteit. In de afgelopen 4 jaar heb ik 40dkm+ gefietst, daarvoor een stuk minder maar de conditionele basis is goed. Op FTP rijden gaat me opzich ook goed af, maar tempowisselingen daarin zijn funest.
Ga nou gewoon eens anders trainen.

Wielrenners maken het eerst makkelijk en dan gaan ze vervolgens lastige dingen simuleren. Ik ga uitleggen wat ik bedoel.

De eerste 10 jaar van mijn fiets bestaan heb ik mtb gereden veel op de weg ook. Geen weet van verzetten triple 9sp met 11/32 achter.

10 jaar geleden een racer en dan ga je jezelf traag maken. Makkelijk verzetje met 1 tand oplopend, altijd maar je perfecte cadans trappen.

Op mij pekel fiets ook en 12/23 gemonteerd en ik werd ook trager en kon weinig intervallen meer. Vorig jaar weer een 11/32 gemonteerd zodat er minimaal 2 tanden tussen een sprong zitten, dit verplicht je om zeker de helft van de tijd buiten een ideale cadans te rijden en dat werkt al heel goed. Plus gewoon mijn oude profiel banden erop ala racing ralph op 2.5 bar en gaan, ga je ook niet met een beetje gladheid op je plaat en kan je nu buiten ook vol aangaan, dat moet je op de racer niet overal proberen nu.

En draai het eens om rijd je flat/schuur of garage uit en na 500m meteen vol een sprint van of gewoon meteen een half uur voluit en dan bv een uur of twee uur rustiger maar wel na elke bocht vol aanzetten van 60rpm tot 140rpm staand.

denk buiten al die standaard boekjes die zijn geschreven voor mensen die alle tijd en rust hebben en toch veelal van een te ideale situatie uitgaan. Ik rijd tm maart ook zonder hartslag meter, toch geen touw aan vast te knopen in de koud met soms vijf dagen tussen een training. lekker thuislaten dat ding. Je rijd een wedstrijd/parcours toch ook niet volgens dat boekje.

Als ik FTP fiets en ik ga bv bergop net het rood in weet ik dat als ik 80% FTP ga fietsen ik binnen een 20seconde weer redelijk hersteld ben.

En ga oefenen wat je niet kan. ga tempo wisselen sprintje gedaan zitten en na 20 seconde weer ff aanzetten en rijd dan vol door bv en zo kun je nog 1000 dingen simuleren.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 jan 2020 21:59

@Wasbeer2006, ben me er nu ook wel bewust van. Heb het afgelopen jaar 2 vermogensmeters en een Neo gekocht. Buiten zijn nog vooral duurritten, 'spelen' met vrienden of af en toe een mtb toertocht. Binnen heb ik een trainingsprogramma in TR afgewerkt en sinds een aantal weken Zwift races. Was eerst wel even straf, maar inmiddels vol plezier. Met races in Zwift zijn een goede impuls om af en toe een uurtje, klimmetje of finale goed diep te gaan. Ik merk buiten ook dat er ook wel meer kracht op de benen zit, al is dat nog geen vervanging voor de vorm van eind augustus als je weer veel kilometers in de benen hebt.

Ben sowieso wel iemand die van een beetje variatie op de fiets houdt, viaductje hier, ff 20m volle bak tegen de wind in op de dijk, heuveltje daar etc. Aan de andere kant mag ik ook net zo graag met 27 km/u schaapjes tellen of glijden door de modder. Die combinatie is juist wat het fietsen zo leuk maakt. Dat je er fitter van wordt is een bijkomstigheid.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 24 jan 2020 00:34

Ik vraag me namelijk steeds vaker af hoe effectief die rustige duur trainingen zijn voor iemand die minder dan 10 uur per week traint.
Ik heb namelijk 2 jaar lang veel lange/rustige duur trainingen gedaan, 10 tot 15 uur per week. Dit had voor mijn gevoel maar een minimaal effect. behalve dat mijn sprint vermogen aardig weg was en dat ik veel moeite had om in de hogere hartslagen te rijden,
Nu ben ik sinds 1,5 jaar zo goed als gestopt met de rustige duur trainingen. vooral matige/intensieve duur trainingen gedaan van 1,5/ 2 uur. met veel sweetspot intervallen.
Hier heb ik veel meer progressie mee geboekt in een korte tijd, met 8 a 10 uur training per week. en wat voorral verbeterd was was mijn sprint vermogen van 1200 watt naar 1530 watt zonder daar op te trainen.

Hartslag meter heb ik uiteindelijk overboord gegooid omdat daar geen peil op te trekken was. In december bijvoorbeeld gehad dat na 40 min mijn hartslag pas daalde van 150 naar 125 slagen met een gelijk vermogen. met die gegevens kan je niet echt effectief trainen.

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 24 jan 2020 01:05

Precies wat wasbeer zegt, lekker afwisselend trainen ipv al die statische schema's en instructies.
Het moet ook leuk zijn, een ritje lekker spelen is leuker dan continu 1 tempo.
Genoeg variaties met sprints, langere stukken tempo rijden etc.
Ook in een duurrit mag (moet) er wat afgewisseld worden.

En de hartslag in de winter is idd nogal een dingetje.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 jan 2020 07:04

Symen schreef: 24 jan 2020 00:34 Ik vraag me namelijk steeds vaker af hoe effectief die rustige duur trainingen zijn voor iemand die minder dan 10 uur per week traint.
Ik heb namelijk 2 jaar lang veel lange/rustige duur trainingen gedaan, 10 tot 15 uur per week. Dit had voor mijn gevoel maar een minimaal effect. behalve dat mijn sprint vermogen aardig weg was en dat ik veel moeite had om in de hogere hartslagen te rijden,
Nu ben ik sinds 1,5 jaar zo goed als gestopt met de rustige duur trainingen. vooral matige/intensieve duur trainingen gedaan van 1,5/ 2 uur. met veel sweetspot intervallen.
Hier heb ik veel meer progressie mee geboekt in een korte tijd, met 8 a 10 uur training per week. en wat voorral verbeterd was was mijn sprint vermogen van 1200 watt naar 1530 watt zonder daar op te trainen.

Hartslag meter heb ik uiteindelijk overboord gegooid omdat daar geen peil op te trekken was. In december bijvoorbeeld gehad dat na 40 min mijn hartslag pas daalde van 150 naar 125 slagen met een gelijk vermogen. met die gegevens kan je niet echt effectief trainen.
Heb je mijn reactie nog gelezen over 5min all out, of ben je nog steeds van mening dat ik onzin verkoop?

Over je geen duur meer doen is het zo dat je moet afwisselen. Teveel duur is niet goed en lever je intensiteit in. Te weinig ook niet, want dan breek je je basis af. De eerste tijd zal die basis er wel blijven, maar geleidelijk wordt die steeds minder. Als je dan eens minder kunt fietsen door winter/blessure zal je zien dat je niveau sterker afneemt dan voorheen.

Key is dus variëren en alles de nodige aandacht geven.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 24 jan 2020 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 24 jan 2020 07:25

+1 variatie. Lees “ training and racing with powermeter” van Hunter Allen. Dan begrijp je hoe het trainen in elkaar zit en kun je je eigen schema gaan maken.
Verder natuurlijk erg belangrijk waar wil je voor trainen. Tocht van 180 km in de bergen of 1 uur knallen met je vrienden? Kijk naar de veldrijders, gaan even naar Spanje om duurtraining van 8 uur te doen, terwijl ze maar 1 uur hoeven te knallen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 jan 2020 07:37

@fons,wat is je doel?
Dan zal er een gerichter advies komen.
Succes.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12462
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jan 2020 09:14

ypuh schreef: 23 jan 2020 21:59

Ben sowieso wel iemand die van een beetje variatie op de fiets houdt, viaductje hier, ff 20m volle bak tegen de wind in op de dijk, heuveltje daar etc. Aan de andere kant mag ik ook net zo graag met 27 km/u schaapjes tellen of glijden door de modder. Die combinatie is juist wat het fietsen zo leuk maakt. Dat je er fitter van wordt is een bijkomstigheid.
Dat is het belangrijkste, dan gaat het vanzelf wel goed! Doordat ik vroeger gestart ben met MTB, zat de afwisseling er standaard in. Ik heb daar toen nooit bij nagedacht.

Ik heb ook wel met schema,s gereden maar juist als ik zin had om hard te gaan gaf het schema duurtraining aan en andersom. In de tijd met hele jonge kinderen werd het helemaal lastig, het energie niveau is dan niet altijd hoog. Toen ben ik ook helemaal gestopt met schema,s en rijd ik gewoon hoe ik wil.

Symen schreef: 24 jan 2020 00:34 Ik vraag me namelijk steeds vaker af hoe effectief die rustige duur trainingen zijn voor iemand die minder dan 10 uur per week traint.
Ik denk inderdaad niet veel bij 90% van de fietsers. Je moet ook niet altijd maar volle bak gaan en een aan/uit knop zijn. Maar naar die meter kijken en inhouden als die boven de 135 hr komt lijkt me compleet zinloos.

Dat profs dat doen, zal best goed voor ze zijn met al die begeleiding die ze hebben. Maar de meeste profs rijden in twee maanden wat de gemiddelde hier in een jaar doet. Die hebben dus veel minder tijd om te herstellen, na twee a drie dagen ben je echt wel voldoende hersteld over het algemeen. Als je enigszins binnen je normale grenzen blijft.

Tuurlijk zal er met het juiste schema echt wel extra resultaat zijn te halen. Maar proberen goed te rusten en te eten en daarbij afwisselt trainen, zo heel veel brengt een schema dan echt niet.

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 24 jan 2020 09:25

Symen schreef: 24 jan 2020 00:34
Hartslag meter heb ik uiteindelijk overboord gegooid omdat daar geen peil op te trekken was. In december bijvoorbeeld gehad dat na 40 min mijn hartslag pas daalde van 150 naar 125 slagen met een gelijk vermogen. met die gegevens kan je niet echt effectief trainen.
Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat de verschillende invloeden zijn die impact hebben op je hartslag. Je lichaam is geen machine en reageert dus op omstandigheden. Denk aan omgevingstemperatuur, voeding, rust, slaap, stress, etc.

Vermogen is misschien het primaire richtpunt, maar andere indicatoren hebben zeker mogelijk nuttige informatie. Ik heb bijv in het huidige koude en vochtige weer juist moeite om mijn hartslag omhoog te krijgen terwijl mijn vermogens best redelijk zijn. Daar kan je rekening mee houden, zonder direct te zeggen dat een bepaalde meting geen toegevoegde waarde heeft.

Juist het grote voordeel van trainen met een power meter is dat je heel veel data tot je beschikking hebt. Hierdoor kan je je lichaam op een objectieve wijze leren kennen. Daarom heeft bijvoorbeeld Trainingpeaks zoveel verschillende grafieken en analyses. Dat aangevuld met jouw subjectieve ervaring van de training maakt het geheel compleet.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 jan 2020 09:35

barbaar schreef: 24 jan 2020 09:25
Symen schreef: 24 jan 2020 00:34
Hartslag meter heb ik uiteindelijk overboord gegooid omdat daar geen peil op te trekken was. In december bijvoorbeeld gehad dat na 40 min mijn hartslag pas daalde van 150 naar 125 slagen met een gelijk vermogen. met die gegevens kan je niet echt effectief trainen.
Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat de verschillende invloeden zijn die impact hebben op je hartslag. Je lichaam is geen machine en reageert dus op omstandigheden. Denk aan omgevingstemperatuur, voeding, rust, slaap, stress, etc.

Vermogen is misschien het primaire richtpunt, maar andere indicatoren hebben zeker mogelijk nuttige informatie. Ik heb bijv in het huidige koude en vochtige weer juist moeite om mijn hartslag omhoog te krijgen terwijl mijn vermogens best redelijk zijn. Daar kan je rekening mee houden, zonder direct te zeggen dat een bepaalde meting geen toegevoegde waarde heeft.

Juist het grote voordeel van trainen met een power meter is dat je heel veel data tot je beschikking hebt. Hierdoor kan je je lichaam op een objectieve wijze leren kennen. Daarom heeft bijvoorbeeld Trainingpeaks zoveel verschillende grafieken en analyses. Dat aangevuld met jouw subjectieve ervaring van de training maakt het geheel compleet.
+1 je moet juist je hartslag erbij houden om te kijken wat het effect van je vermogen op je lichaam is. Het maakt het allemaal wat ingewikkelder, maar je hartslag zomaar overboord gooien is wel wat kort door de bocht.

Ik heb deze link laatst ook geplaatst in een ander topic: https://www.trainingpeaks.com/blog/how- ... eart-rate/

Plaats reactie