Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vraag over Ryde Pulse Comp velgen: 24/28?

mtv
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 feb 2010 00:12

mtv 21 jan 2020 22:12

Ik ben op m’n zoektocht naar een set nieuwe velgen uitgekomen bij de Ryde Pulse Comp. Lijken me fijn, lees hier goede verhalen, en ik kan ze voor een leuke prijs kopen. Maar alleen in de 24-gaats versie...

Ik las in een ouder draadje een advies om voor 28-24 te gaan met de Pulse velgen, maar zou 24 achter ook “veilig” zijn bij een rijdergewicht tussen 75-80 kg, gewoon recreatief gebruik? Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft.

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 jan 2020 00:33

Je wielbouwer kan je dat vertellen, maar 24H in een achterwiel ligt niet echt voor de hand.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 22 jan 2020 09:22

Gewicht weten we nu, maar wat ga je er mee doen en wat voor banden ben je van plan er onder te leggen? Dat zijn ook belangrijke aspecten, vooral het wat ga je er mee rijden. Heb je het systeem gewicht eens globaal uitgerekend? (berijder, fiets, wielen, kleding, schoenen, helm etc etc etc)

Ik rijd nu op een set Aksiums met een 20/20 combinatie. Ben 70kg en geen wattages om over naar huis te schrijven. Rijd voornamelijk op knappe wegen. Alles nog goed. Lange termijn moet nog uitwijzen hoe het spul zich houdt.
24 achter kan zeker, 28 geeft op de lange termijn minder kopzorgen, maar alles hangt wel af van hoe goed het wiel gebouwd wordt.
Laatst gewijzigd door Philippos op 22 jan 2020 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 22 jan 2020 09:49

24 spaken achter is zeker veilig voor recreatief gebruik. Je wiel gaat niet zomaar imploderen. Zelf spaak ik meestal 28 achter omdat dit gewoon een stijver en sterker wiel oplevert zonder veel meergewicht. Stijfheid zal dus wat lager liggen, zeker bij een redelijk lichte velg zoals deze Ryde, en kans op loslopende spaak is misschien wat hoger (maar dat hangt ook af van de bouwkunst). Heb onlangs ook achter deze velgen gezocht voor een 24/28 combinatie, idem voor de ztr alpha velgen en de ryde pulse sprint. Moeilijk te vinden, bij SJS Cycles vind je nog de 28H, maar dan moet je de 24H weer elders kopen. Uiteindelijk ben ik voor de Mavic Open Pro UST velgen gegaan. Gelijkaardig gewicht, modern breed, gemakkelijk te vinden en stonden aan een interessante prijs bij Wiggle.

https://www.sjscycles.co.uk/rims-tape/2 ... rim-black/

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jan 2020 18:16

FWIW, ik heb met deze velgen, 24H voor én achter de transAlp gereden, met een vergelijkbaar gewicht. Ik heb er serieus hard en scherp mee gedaald, en de wielen hebben lang niet alleen glad asfalt gezien (t/M "schotter" stukken aan toe. Wielen gaven geen krimp. Wel door een goede wielbouwer gespaakt, ik denk dat dat nog best veel uit kan maken.

Edit: net ff nagezocht, slechts 20 spaken voor ipv 24
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

mtv
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 feb 2010 00:12

mtv 22 jan 2020 21:13

Allen, erg bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om mee te denken. De balans opmakend, kies ik dan toch voor een (andere) 28/24 combi. Niet vanwege de enorme wattages;-) Maar om er verder niet meer echt over te hoeven nadenken. En zoeken is ook leuk.

Plaats reactie