Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2019-2020

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 jan 2020 23:16

heel vreemde situatie met Betsema: 2 x positief, en dan slechts een straf van 6 maand die bekend wordt na 9 maand? En sedert wanneer wordt een excuus als vervuild voedingssupplement voor het gebruik van anabolen aanvaard door de UCI?
Contador kwam er voor minder heel wat slechter van af. Vreemde zaak vind ik of hebben ze zich vergist?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 20 jan 2020 23:56

maar ik weiger hierbij aan een complot-theorie te denken. :mrgreen:
Ik ben wel verheugd dat ze terug is, maar welk niveau zal ze nog kunnen halen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jan 2020 01:01

Zou de uci sieren als ze meer openheid zouden geven. Dit is een vreemd vonnis.
Of heeft ze dezelfde advocaat als Sky? :mrgreen:
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jan 2020 12:41

De UCI heeft al die tijd niet aan kunnen geven aan de verdediging waar ze nu exact opgepakt is, dus dat zal zeker een grote rol in het verhaal hebben gespeeld. Vermoedelijk een bizar lage concentratie gemeten, waar het lab verder niets mee kon.

Vervuild supplement is een beter verhaal dan een Spaanse biefstuk in de Tour, terwijl er ook "plasticizers" in je bloed zitten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jan 2020 13:16

amclassic-fan schreef: 21 jan 2020 12:41 De UCI heeft al die tijd niet aan kunnen geven aan de verdediging waar ze nu exact opgepakt is, dus dat zal zeker een grote rol in het verhaal hebben gespeeld. Vermoedelijk een bizar lage concentratie gemeten, waar het lab verder niets mee kon.

Vervuild supplement is een beter verhaal dan een Spaanse biefstuk in de Tour, terwijl er ook "plasticizers" in je bloed zitten.
Ik snap je verhaal, maar 0,00000000005 gram per milliliter clenbuterol (hoeveel micromol is dat trouwens?) is ook belachelijk laag.
Wat mij betreft is Contador ook ooit veroordeeld op circumstantial evidence (de restjes weekmaker) ipv de clenbuterol.
In dat licht gezien had Froome natuurlijk de volle straf moeten krijgen voor zijn puffertjes.

Hoe dan ook, deze zaak kent alleen verliezers en dat zou de UCI zich serieus aan moeten trekken. Carriere een enorme dreun opgelopen, sport weer een dopingzaak rijker en (voor mij in elk geval) het gevoel dat de UCI maar een eind doet zonder er echt over na te denken.
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 21 jan 2020 13:20

anabolen in een vervuild supplement? Rechtstreeks uit China die supplementen dan. Net zoals clenbuterol in chinese biefstukken zit.
verwijt Betsema niets (veel te mooi dat meisje :-) ) maar de UCI komt hier niet goed uit! Ergens klopt er iets niet.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jan 2020 13:48

UCI heeft het weer goed voor elkaar, met name de communicatie. Als Denise op deze manier weer wordt ontvangen in het peloton zal ze het zwaar krijgen...


Katie Compton: This is such bull shit, a rider tests positive TWICE for anabolic steroids & she gets a 6month off-season ban? ⁦@UCI_cycling⁩ lets clean athletes down yet again

https://twitter.com/KatieFnCompton/stat ... 1839432704
Less is bore

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 21 jan 2020 15:31

Ik begrijp de reactie wel, het lijkt een beetje een willekeurige beslissing.

Het is ook een vreemde manier van straffen;
Er moet in het gebruikelijke strafrecht eerst geoordeeld worden of het feit wettelijk en overtuigend bewezen is, en daarna moet vrijspraak of een passende straf worden uitgedeeld.
Het is niet zo dat de strafmaat opschaalt met de aannemelijkheid van het misdrijf.

Oftewel als er net genoeg bewijs is, krijg je dezelfde straf als wanneer er heel veel bewijs is.

In dit geval kun je zeggen: er is te weinig bewijs, want kleine afwijking en aanemelijke oorzaak, dus vrijspraak.
Of: We geloven niet in de alternatieve verklaring, dus dopingzondaar en volle mep schorsing.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 jan 2020 17:44

Sporza schreef: De afwijkende waarden blijken te maken te hebben met een voedingssuplement waarin contaminatie was opgetreden. Betsema had een toegelaten product uit een apotheek in België verkregen, maar daar bleken vervuilde stoffen in te zitten (DAE-vervuiling van 0,37%). Afgelopen vrijdag nam de UCI contact op met de Nederlandse renster met een voorstel van consequenties en sancties:

- Schorsing van 6 maanden, met ingang van 5 april (de datum waarop ze door haar ploeg op non-actief is gezet)

- Schrapping van al haar resultaten sinds de Wereldbekermanche in Hoogerheide

Betsema laat weten dat ze besloten heeft akkoord te gaan met bovengenoemde sancties."Sporters blijven volgens het systeem altijd zelf verantwoordelijk voor wat er in hun lichaam komt, maar ik heb nooit bewust doping genomen. Dat bevestigt de UCI ook, dat is vastgesteld uit onderzoek. Maar of je er iets aan kunt doen of niet: je krijgt een straf. In dit geval is dat dus een schorsing van 6 maanden", zegt Betsema.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 jan 2020 17:46

Katie Compton zou zich dus eerst wat beter in de zaak moeten verdiepen alvorens vanalles op twitter uit te spouwen!
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jan 2020 18:16

Goed nieuws: uci geeft aan wat er is geconstateerd.
Slecht nieuws: iemands carriere krijgt in dit geval toch denk ik onterecht een tik.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 jan 2020 18:29

daniel1975 schreef: 21 jan 2020 18:16 Goed nieuws: uci geeft aan wat er is geconstateerd.
..........
Zijnde.... (link)

Plaats reactie