Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote verkeersregelstopic (NL)

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 20 jan 2020 11:15

In deze situatie begrijp ik ook oprecht de regels niet; en ik ben hier ook al een keer bijna frontaal geschept door een auto.
Het gaat om de tuurluur bij Waarder.
Afbeelding

Stel je voor, je komt als fietser uit het zuiden over de papekopperdijk, en een auto rijdt over de Tuurluur, en wil de Papekopperdijk op.
De auto moet een soort zigzagje maken; dit is wat hij ziet, hij moet dus de parallelweg aan de rechterkant hebben.
Afbeelding

Als fietser wil je gewoon rechtdoor het fietspad op; dit is ongeveer wat je ziet, helaas geen streetview op de Papekopperdijk:
Afbeelding

Aan de ene kant komt de auto van rechts, maar aan de andere kant maakt hij in hele korte tijd twee bochten, waardoor je ze heel slecht ziet aankomen. Er staat geen enkel bord of wegbelijning die hier de voorrangssituatie moet verduidelijken.

Daarnaast snijden de auto's logischerwijs de bocht af, niemand gaat daar eerst 90 graden naar rechts, en dan 90 graden naar links rijden, wat het ook niet overzichtelijker maakt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 jan 2020 12:44

Ik zeg, formeel komt de auto dan van rechts en heeft voorrang. Hij komt uit een zijstraat, hoe kort deze ook is.
Een serie haaietanden of een stopstreep voor verkeer van de hoofdrijbaan, naar de parallelbaan, zou de fietsers in de voorrang zetten, maar echt veilig zal het nooit worden. Het is een klotepunt, als fietser kan je niet echt aan zien komen dat een automobilist gaat afslaan de parallelweg op. En de automobilisten zullen inderdaad een snijdende beweging blijven maken.
Ik vrees vrij weinig aan te doen, behalve als ze er een soort uitvoegstrook zouden aanleggen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 20 jan 2020 13:49

De Tukker schreef: 20 jan 2020 11:03
RVV schreef: 20 jan 2020 10:34 Is hier niet goed over nagedacht door de wegbeheerder? Want formeel mag je toch niet met een auto over het fietspad rijden?

Iemand een mening hierover?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat wat jij een fietspad noemt een gewone bedieningsweg van de N980 is. Maar dan wel eentje waarbij de fietser verplicht is daarvan gebruik te maken. Ergo verboden te fietsen op de N980 :-)
Die status van bedieningsweg is idd zoals die altijd geweest is. Er liggen 2 woningen waarvan 1 Boerderij aan deze weg. Maar die laatste heeft een rechtstreekse aansluiting op de hoofdweg. Maar gezien de blauwe borden met de fiets aan beide kanten is het toch formeel echt een verplicht fietspad geworden. Ze hebben overigens wel 2 onderborden onlangs geplaatst. Waarop staat dat speed pedelecs ook zijn toegestaan.

Het lijkt allemaal wat muggezifterij van mij, maar het fietspad is best een druk fietspad ivm schoolgaande jeugd (oa mijn eigen kinderen). En ze hebben zoals je op de foto ziet de aansluiting op de kruising gereconstrueerd. Waardoor er een “knijp” in de bocht zit (die was er voorheen niet) Een auto die dus in mijn ogen er niet mag komen pakt die hele bocht. Zoiets gaat natuurlijk 99 keer goed. Vandaar mijn vraag ook.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 20 jan 2020 14:14

Het is mijn ogen geen muggenzifterij. Ik denk dat veel mensen zich afvragen hoe sommige situaties tot stand zijn gekomen.

Zoals ik al eerder zei, het blauwe bord betekent niets meer en niet minder dan een verplichting voor fietsers/bromfietsers om van die weg gebruik te maken. Het zegt helemaal niets over andere bestuurders. Het een en ander staat overigens los van de vraag of het in dit geval wenselijk is.

Deze afbeelding komt uit het 'Handboek Ontwerpcriteria
Wegen' van de 'Dienst Beheer Infrastructuur' vande provincie Zuid Holland. Zo'n handboek zal er in Friesland vast ook wel zijn :-)
PROVZUIDHO.jpg
De pdf kwam ik tegen op https://www.publicspaceinfo.nl/media/up ... 0004_1.pdf
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 20 jan 2020 14:26

De Tukker schreef: 20 jan 2020 10:46
Het lijkt mij een uitritconstructie te zijn.
Dat lijkt echt in niets op een uitritconstructie.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 20 jan 2020 14:28

Hier blijkt toch uit dat dat het verboden is om met een auto/vrachtauto op een verplicht fietspad te rijden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 20 jan 2020 14:34

RVV schreef: 20 jan 2020 14:28 Hier blijkt toch uit dat dat het verboden is om met een auto/vrachtauto op een verplicht fietspad te rijden.

...
Maar die (bovenste) borden staan er toch niet?
Overigens ... met alle respect, maar jouw plaatje zegt me niet zo veel. Heb je daarvan een bron?

afrit13 schreef: 20 jan 2020 14:26
De Tukker schreef: 20 jan 2020 10:46
Het lijkt mij een uitritconstructie te zijn.
Dat lijkt echt in niets op een uitritconstructie.
Laat ik het anders zeggen ... ik zie de weg, door de rand erlangs, als een gewone weg en daarom het kruisende fietspad als een 'soort' uitrit.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5074
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 jan 2020 16:07

g.jpg
https://goo.gl/maps/fFb4uDntqT3ohd5K8

Moet je hier nou als fietser verplicht oversteken naar een niet verplicht fietspad ?

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 20 jan 2020 16:16

Nee

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 20 jan 2020 17:15

Aan de andere zijde staat er geen enkel bord bij het fietspad. Wat is dan de status ervan?

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 20 jan 2020 17:28

Geen status.... de vormgeving is redelijk 'self explaning' maar officieel mag je daar 'alles' en hoef je 'niks'.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 20 jan 2020 17:39

Als je aldaar op de weg blijft fietsen, wordt er overigens meestal getracht om je 'fijntjes' naar het niet-verplichte fietspad te claxonneren (zo is mijn ervaring). Zoals wel vaker gebeurt bij wegen met niet-verplichte fietspaden ernaast.

Plaats reactie