Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Uitgesleten trapas / bottom bracket

m.kleeven@ziggo.nl
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2015 20:39

m.kleeven@ziggo.nl 18 jan 2020 13:06

hoi,

ik heb problemen met mijn trapas aan de Trek Madone. Er zit al langer speling op mijn trapas doordat de trapas aan het frame (volgens mij heet dat de bottom bracket) uitgesleten is. Volgens de fietsenmaker komt dit doordat een eerdere speling te laat is opgemerkt, waardoor er slijtage is opgetreden.

Afijn, het euvel kon tot nu toe redelijk opgelost worden door de speling 'op te vullen' met materiaal. Het probleem komt nu echter steeds vaker terug....

Weet iemand hoe dit probleem structureel op te lossen? En is het oplosbaar?

Dank u.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 18 jan 2020 13:36

Als het probleem aan het frame zelf is, dan aanbieden voor garantie bij Trek via fm. Als het probleem in de lagers zit, dan deze laten vervangen.
En eigenlijk beginnen met het zoeken van een andere fietsenmaker, als ik jouw verhaal zo lees.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 18 jan 2020 14:59

Het frame (de bottombracket) zal denk ik niet het probleem zijn. Vermoedelijk zullen het de lagers zijn die op zijn. De trapas (waar je cranks aan vast zitten) kan op den duur ook uitslijten en dan houd je speling, ook na plaatsen van nieuwe lagers. Een goede fietsenmaker moet je verder kunnen helpen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 jan 2020 16:12

Trek gebruikt meerdere soorten bottom brackets. Hun eigen standaard BB90 werkt met losse in te persen 37mm lagers. Recentere modellen zijn geschikt voor BB 86, te combineren met veel types cranks, o.a. Shimano HollowtechII. Het is nogal een verschil welk systeem je hebt. Trek geeft op frames levenslange garantie.
Laatst gewijzigd door klimmer op 18 jan 2020 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jan 2020 16:12

Zonder verder ook maar iets te weten van de toegepaste constructie is verder speculeren volkomen zinloos.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 18 jan 2020 17:11

Keezx schreef: 18 jan 2020 16:12 Zonder verder ook maar iets te weten van de toegepaste constructie is verder speculeren volkomen zinloos.
De hierboven geopperde BB90 is hier wel befaamd om.
Slechte afdichting waardoor lager vast gaat zitten en het los geperste lager dus in het bracket gaat “spelen”

Inderdaad terug naar trek dealer en contact laten zoeken met trek zelf.

m.kleeven@ziggo.nl
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2015 20:39

m.kleeven@ziggo.nl 18 jan 2020 17:24

dank voor de reacties - kern van de reacties - terug naar de dealer ga ik opvolgen.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 19 jan 2020 02:25

racinglars schreef: 18 jan 2020 20:34 Trek gebruikt voor de Madones allemaal BB90. Als het met een 37.1 lager niet opgelost is en het carbon niet stukgelopen, dan kan Trek daar tegenwoordig een nieuwe sleeve in zetten. Ik zou een goede Trek dealers zoeken die weet waar hij over praat als je hem je probleem duidelijk maakt.
Hmmm, mijn Trek Madone heeft toch echt een BSA 68!

Zonder verder ook maar iets te weten van de toegepaste constructie is verder speculeren volkomen zinloos. ;)

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 19 jan 2020 08:34

Voor zover ik weet heeft Trek net een iets andere maat dan een normaal BB92 bracket, weet je zeker dat je de juiste heb?

Zo heb ik eens de speling bij een normaal frame opgelost door een Trek lager te monteren.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 19 jan 2020 10:11

Bij de Madone (en Emonda en Domane tot 2019) zit je met 2 losse lagers die rechtstreeks op het carbon van de BB draaien. Als je dan een tijd doorfietst met speling en/of vuiligheid tussen lager en carbon dan slijt de boel uit, dat is een gekend probleem.
Trek heeft oversized lagers die het probleem kunnen oplossen. Is het ook met die lagers niet opgelost kan je je frame naar Trek opsturen ter herstelling. Heb je jaren (figuurlijk gesproken) rondgereden met speling op je trapas en is het onherstelbaar dan is er ook geen garantie, dan is het een kwestie van eigen nalatigheid.


Token heeft evenwel een trapas die een oplossing biedt als je trapas is uitgesleten. De 2 kanten schroef je in elkaar. https://www.wiggle.nl/token-ninja-trek- ... m-bracket/
Je hebt er ook wel deze tool voor nodig
https://tokencyclingusa.com/products/co ... -bb90-bb95

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 jan 2020 10:42

Die lagers draaien echt niet op het Carbon

Dat gebeurd wel als het lager vast komt te zitten, door corrosie door de slechte afdichting, dan pas gaat het lager in het bracket “draaien”
Meestal is gekraak direct aanleiding om het lager te vervangen want dan begint het invreten

Plaats reactie