Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 17 jan 2020 07:35

bakboord1 schreef: 16 jan 2020 21:53 Mijn hybride is geleverd met een 15 lux koplamp die het ca 4 uur uit houdt.
Woon-werkverkeer is voor mij 5 uur per week (half uur enkele reis) dus het laden is net niet handig. Maar het grootste probleem is dat ik 15 min voor tijd een melding krijg dat ie bijna op is en ik dus tijdens mijn ritje zonder licht kom te zitten.
Nu zoek ik dus een simpele maar degelijke oplaadbare lamp die met name moet zorgen voor zichtbaarheid. Ik rijd maar ca 400m van de 8,5km in het pikkedonker.
Zelf kom ik op de B + M Ixon Pure of cateye Gvolt 50. Deze hebben een iets betere accu en/of betere indicatie dat de accu leeg is. Heeft er iemand ervaring met een van deze lampen of een ander goed alternatief?
De Ixon van B&M lijkt me prima voor dit gebruik. Er zitten welliswaar AA batterijen in maar die kun je er rustig in laten zitten en de lamp via de oplader opladen.
Bij jouw omstandigheden heb je dan alleen maar per keer 400m lang de hoge stand nodig, voor de rest de spaarstand. Dan haal je makkelijk de hele week. Op hoge stand draait ie al 4 uur (hoog is iets van 60lux).

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 17 jan 2020 07:37

bakboord1 schreef: 16 jan 2020 21:53 Mijn hybride is geleverd met een 15 lux koplamp die het ca 4 uur uit houdt.
Woon-werkverkeer is voor mij 5 uur per week (half uur enkele reis) dus het laden is net niet handig. Maar het grootste probleem is dat ik 15 min voor tijd een melding krijg dat ie bijna op is en ik dus tijdens mijn ritje zonder licht kom te zitten.
Nu zoek ik dus een simpele maar degelijke oplaadbare lamp die met name moet zorgen voor zichtbaarheid. Ik rijd maar ca 400m van de 8,5km in het pikkedonker.
Zelf kom ik op de B + M Ixon Pure of cateye Gvolt 50. Deze hebben een iets betere accu en/of betere indicatie dat de accu leeg is. Heeft er iemand ervaring met een van deze lampen of een ander goed alternatief?
Elke 4 dagen opladen op elke 5?

arnold
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 17 jan 2020 08:33

kopjethee schreef: 17 jan 2020 07:34 @arnold

Het nut is zichtbaar zijn.
Ik vertrek sochtends in het donker vanaf mn werk met constant licht, als het daarna schemert/net licht is zet ik m op daylight. Op dat moment fiets ik momenteel door spaarnwoude, stukjes fietspad maar ook gewone weg. Daar rijden nu bijna geen fietsers en weinig auto's dus wat er rijd let niet echt op.

Daarom ben ik zeer blij met mn daylight stand!
Overdag zou ik m niet aandoen in een drukke omgeving maar op een bewolkte dag op afgelegen plekken zeker wel
Ah Spaarnwoude. Ik vind rijden in de schemering/donker (maar ook overdag) vanaf Spaarndam over de dijk van/naar station halfweg/spaarnwoude sowieso niet fijn. Ze rijden daar als gekken. Ik heb het meeste last van slechte afgestelde of te felle voorverlichting (zowel bij auto's maar ook steeds meer bij fietsers).
Ik vraag me af of er ook een maximum is wat aan verlichting mag worden gebruikt. Wat mij betreft als dat er niet is mag dat er wel komen. De verlichting wordt steeds feller.
Nu fiets ik in de winter slechts 1 keer in de week s'avonds op de racefiets. De woonwerk rit gaat van mijn huis in Haarlem Noord naar station Haarlem over het fietspad daar rijd ik ( :oops: ) terwijl ik wel verlichting heb zonder verlichting :roll:
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

hayes

hayes 17 jan 2020 09:27

Al veel aangehaald, maar je moet je licht met verstand gebruiken.

Ik fiets op een pikdonker jaagpad langs een vaart. Daar heb ik toch echt wel een 600-800 lumen nodig om veilig aan een zekere snelheid te fietsen.
Zodra ik een tegenligger zie, verlaag ik één of twee standjes en richt m'n licht wat naar beneden. Zelfs goeie lichten kan je echt niet gewoon recht vooruit laten schijnen. Zeker als het regent zie je één groot licht én nog eens weerkaatst in de honderden druppels.

Er zijn specifieke dagrijlichtjes die anders schijnen en knipperen dan gewone lichten. Die geven eerder een heel korte puls zodat je eigenlijk nooit verblind kan worden én ze pulsen niet zo heel snel.

Zeker bij schemer of op de donkere winterdagen doe ik overdag ook lichtjes aan. Uiteraard niet m'n grote lichten, die enkel bij duisternis.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 17 jan 2020 09:44

Ik rij altijd met daglichtverlichting, zowel voor als achter: De Bontrager Ion 200 RT and Flare RT. Dit zijn uitstekende, zeer compacte lampjes voor dit doel.

Als het donker is, gebruik ik de Supernova Airstream (StVZO, dus niet verblindend voor tegenliggers) en de Knog Cobber. De Bontragers zijn er dan als back-up.

Zeer tevreden met deze set-up. Alleen in het pikkedonker mis ik een enkele keer een "groot licht" optie.

Overigens is daglichtverlichting ook aan te raden bij laagstaande zon.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 jan 2020 09:58

Als het gaat om overdag gezien te worden bij weinig licht in het donkere jaargetijde, dan zou reflectiemateriaal moeten voldoen.
Knipperend licht is mega-irritant voor andere weggebruikers en niet voor niet verboden bij randonneurs. Als je dat betwijfelt, dan adviseer ik er eens een kwartiertje achter te rijden. Je raakt verblind en dan weer niet en dan weer wel en dan weer niet en dan weer wel etc. etc. Afstand schatten tot de lichtbron is daardoor niet/slecht mogelijk

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jan 2020 10:42

arnold schreef: 17 jan 2020 08:33 Ik heb het meeste last van slechte afgestelde of te felle voorverlichting (zowel bij auto's maar ook steeds meer bij fietsers).
Daar wordt ik echt niet goed van inderdaad, zeker tegenwoordig bij fietsers.

Hier in de polder is er ook zo een die met twee lampen 1 op de helm en 1 op de fiets rondrijd. Zowel in je auto als op de fiets wordt je totaal verblind. Geef ik dan met de auto groot licht gaat ie helemaal door het lint.

Bij auto,s heb ik vooral last van auto,s waar de koplampen hoger zitten.

Als achterlicht heb ik zo,n geïntegreerd fizik lampje, als je ook een zadel van fizik hebt tenminste. Prima ding op een cr2032, gaat echt uren mee. Bij mij een hele winter. Uurtje of 2/3 per week.

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 17 jan 2020 12:23

Mijn setups bestaan uit SON 28 naafdynamo met een B&M Lumotec sensor lamp (afb.) Perfect. De lamp heeft helder, naar boven afgevlakt licht. Op een andere fiets de combinatie SON Edelux naafdynamo met een SON Edelux lamp (ook met sensor).
Afbeelding
Ik heb extra wielen gebouwd met deze naven voor de winterse avondritjes en eventuele brevetten. Kan ik iedereen aanraden. Ik verwacht overigens deze week de Sinewave Beacon lamp binnen. Deze heeft een USB poort waarmee oa de navigatie is op te laden.
Afbeelding

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 17 jan 2020 13:06

Nee_Nee schreef: 17 jan 2020 09:58 Knipperend licht is mega-irritant voor andere weggebruikers
Ik begrijp dat dit irritant kan zijn voor sommige medeweggebruikers. Aan de andere kant is er in al die tijd nog niemand komen klagen. En met enige regelmaat zijn er fietsers die in mijn wiel volgen. Sterker nog, er zijn er die geinformeerd hebben wat voor mooi lampje dat is.

Maar inderdaad, het neemt niet weg dat sommigen mijn lampje irritant zullen vinden. Aangezien het overgrote deel van het verkeer dat mij van achter nadert auto's zijn, is mijn rationale: Liever gezien en irritant, dan niet gezien en op de motorkap.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jan 2020 13:23

Ik vind knippert niet beter zichtbaar. Persoonlijk vind ik het inschatten van de afstand bij een knipperend licht lastiger. (En ik vind het ook nog eens irritant.)

Meer mensen die dat hebben?

Zo vind ik dagrijverlichting bij auto ook veel noodzakelijker als bv de zon laag staat een auto zonder licht zie je dan bijna niet in je spiegels. Ik heb een deel van mijn achterlichten ook aanstaan als dagrijverlichting. Ook dat zouden ze bij nieuwe auto,s vanaf 2018 gaan veranderen maar is nog steeds niet aangepast.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 17 jan 2020 13:34

wasbeer2006 schreef: 17 jan 2020 13:23 Ik vind knippert niet beter zichtbaar.
Dan ben je misschien een uitzondering.

https://www.dropbox.com/s/elegi6k9amk8s ... l.pdf?dl=1

"Flashing LEDs (front and rear) are especially effective for cyclists as they create contrast and the on-off flashing attracts the peripheral vision"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jan 2020 14:48

RobertvD schreef: 17 jan 2020 13:34

Dan ben je misschien een uitzondering.

https://www.dropbox.com/s/elegi6k9amk8s ... l.pdf?dl=1

Daar was ik al bang voor :D

Maar serieus laat ik het zo uitleggen.
Als je twee voertuigen ziet met normaal licht en knipperend, dan heb ik moeite de afstand van beide in te schatten.

Plaats reactie