Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Bbob56
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2019 17:57

Bbob56 14 jan 2020 20:09

3 januari een Endurace CF SL 7.0 besteld. Wel een bevestiging ontvangen, maar nog geen UPS-linkje. Die zullen toch ook geen computer hack hebben gehad ? :lol:

JKBiker
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jan 2020 20:47

JKBiker 14 jan 2020 21:02

Hoi forumleden. Ik wil na 3 jaar op een tweedehands Trek 1.5 een nieuwe fiets kopen, de Canyon Ultimate 7.0 CF SL. Ik twijfel tussen een maat M en L, door mijn korte armen. Ik rijd nu met een 8cm stuurpen op mijn Trek (frame 58) met 1cm spacer eronder, wat een fijne zit geeft. Een ietwat korte reach dus.

Ik fiets graag sportief en rijd af en toe een koers. Mijn lengte is 186cm, BBL is 90cm.

Door de de vaste stuurpen+stuur combi in het aerostuur denk ik over een maat M, zodat ik niet te ver zit. Wat dieper zitten voelt daarnaast prima. Is dit correct gedacht of een slecht idee? Dank voor het meedenken alvast ;)
Laatst gewijzigd door JKBiker op 14 jan 2020 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 14 jan 2020 23:04

JKBiker schreef: 14 jan 2020 21:02 Hoi forumleden. Ik wil na 3 jaar op een tweedehands Trek 1.5 een nieuwe fiets kopen, de Canyon Ultimate 7.0 CF SL. Ik twijfel tussen een maat M en L, door mijn korte armen. Ik rijd nu met een 8cm stuurpen op mijn Trek met 1cm spacer eronder, wat een fijne zit geeft. Een ietwat korte reach dus.

Ik fiets graag sportief en rijd af en toe een koers. Mijn lengte is 186cm, BBL is 90cm.

Door de de vaste stuurpen+stuur combi in het aerostuur denk ik over een maat M, zodat ik niet te ver zit. Wat dieper zitten voelt daarnaast prima. Is dit correct gedacht of een slecht idee? Dank voor het meedenken alvast ;)
Als je twijfelt altijd de kleinste nemen. Een kleinere fiets kun je groter maken met langere stuurpen, zadelhoogte,.. Bij een te grote fiets is dat moeilijker.

jbams
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 15 jan 2020 08:03

JKBiker schreef: 14 jan 2020 21:02 Hoi forumleden. Ik wil na 3 jaar op een tweedehands Trek 1.5 een nieuwe fiets kopen, de Canyon Ultimate 7.0 CF SL. Ik twijfel tussen een maat M en L, door mijn korte armen. Ik rijd nu met een 8cm stuurpen op mijn Trek (frame 58) met 1cm spacer eronder, wat een fijne zit geeft. Een ietwat korte reach dus.

Ik fiets graag sportief en rijd af en toe een koers. Mijn lengte is 186cm, BBL is 90cm.

Door de de vaste stuurpen+stuur combi in het aerostuur denk ik over een maat M, zodat ik niet te ver zit. Wat dieper zitten voelt daarnaast prima. Is dit correct gedacht of een slecht idee? Dank voor het meedenken alvast ;)
Hoe kort zijn je armen?
Ik ben ook 186 met 90 BBl, en ga morgen een fitting doen waarin de fitter o.a. kijkt of de ultimate bij me past en zo ja welke maat.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 jan 2020 08:21

Djemz schreef: 14 jan 2020 23:04 ... Een kleinere fiets kun je groter maken met langere stuurpen, zadelhoogte,.. Bij een te grote fiets is dat moeilijker.
Een te grote fiets kan je net zo makkelijk ook groter maken met langere stuurpen en zadelhoogte :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 jan 2020 08:28

JKBiker schreef: 14 jan 2020 21:02 Hoi forumleden. Ik wil na 3 jaar op een tweedehands Trek 1.5 een nieuwe fiets kopen, de Canyon Ultimate 7.0 CF SL. Ik twijfel tussen een maat M en L, door mijn korte armen. Ik rijd nu met een 8cm stuurpen op mijn Trek (frame 58) met 1cm spacer eronder, wat een fijne zit geeft. Een ietwat korte reach dus.

Ik fiets graag sportief en rijd af en toe een koers. Mijn lengte is 186cm, BBL is 90cm.

Door de de vaste stuurpen+stuur combi in het aerostuur denk ik over een maat M, zodat ik niet te ver zit. Wat dieper zitten voelt daarnaast prima. Is dit correct gedacht of een slecht idee? Dank voor het meedenken alvast ;)
Als je nu een lekkere zit hebt, zou ik dat proberen te benaderen. Kan je de stack en reach van je huidige fiets meten? (tip: zet hem langs een muur en zet streepjes met een krijtje, dan heb je het zo opgemeten).

Ik heb zelf een ultimate AL uit 2013, maat L. Ben 1.85 maar heb juist lange ledematen. (ken mijn bbl niet eact, maar spanwijdte van mijn arme komt tot 1.92). Aapfactor noemen ze dat ook wel.., of iets minder positief een zitdwerg. Juist om die reden zou ik bij mijn volgende fiets twijfelen voor een maatje M.. in geval van de Canyon ultimate.

In mijn ogen is je binnenbeenlengte van belang voor je framestack. En is je romp van belang voor je reach en niet zo zeer je armlengte.

Stel je eens voor, met overdrijving, dat je heeele lange armen hebt en een heel kort lijf. Als je dan een hele lange fiets neemt (vanwege je armen), dan zit je in een soort superman houding. Dat is sowieso niet relaxed. Pak je een kortere fiets, dan zit er wat meer buiging in je ellebogen, maar dat is geen probleem.
Andersom, een lange romp op een te kort frame, kan je alleen compenseren met een heel korte stuurpen.

Maar goed, ik zou eerst je huidige fietspositie meten en dat naast de tabellen van de M en de L leggen ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

JKBiker
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jan 2020 20:47

JKBiker 15 jan 2020 08:36

Dank voor jullie inzichten! De stack en reach van mijn huidige fiets komen meest overeen met de Ultimate L, maar daar heb ik dus wel een korte stuurpen op, plus dat mijn zadel vrij ver naar voren staat om goede zit te creëren.

Ik zal vanavond eens mijn torso opmeten, spanwijdte is in ieder geval 182cm, armlengte 67,5cm.

DonVino84
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 aug 2018 22:08

DonVino84 15 jan 2020 09:13

Ultimate AL is korter dan de cf disc versies! 1cm geloof ik.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 jan 2020 09:14

Met het gegeven dat je je huidige fiets passend gemaakt hebt met korte pen en zadelstand naar voren.., Zou ik voor je nieuwe fiets voor maat M gaan.

Maar je moet even reach huidige fiets + stuurpenlengte doen.
En dan reach maat M + de meegeleverde cockpit lengte. Dan weet je het zeker.

Het komt vaak niet op de mm aan.., in de orde van 0.5 tot 1cm zou al snel goed moeten komen.
In principe staat je zadelstand overigens los van de lengte van je fiets en afstand tot stuur. Idealiter stel je je zadel af ten opzichte van je bottom bracket. en volgt dan de plek van je stuur (lengte stuurpen), vanuit de plek van je zadel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 jan 2020 09:15

DonVino84 schreef: 15 jan 2020 09:13 Ultimate AL is korter dan de cf disc versies! 1cm geloof ik.
Dat zou kunnen.., dan zou ik nog sneller naar een M gaan kijken ipv een L ;).
Maar ik weet ook niet of modeljaar 2013 uberhaupt heel anders is qua geo tov de huidige generatie. Dat zou ik moeten opzoeken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 jan 2020 09:37

jbams schreef: 15 jan 2020 08:03
JKBiker schreef: 14 jan 2020 21:02 Hoi forumleden. Ik wil na 3 jaar op een tweedehands Trek 1.5 een nieuwe fiets kopen, de Canyon Ultimate 7.0 CF SL. Ik twijfel tussen een maat M en L, door mijn korte armen. Ik rijd nu met een 8cm stuurpen op mijn Trek (frame 58) met 1cm spacer eronder, wat een fijne zit geeft. Een ietwat korte reach dus.

Ik fiets graag sportief en rijd af en toe een koers. Mijn lengte is 186cm, BBL is 90cm.

Door de de vaste stuurpen+stuur combi in het aerostuur denk ik over een maat M, zodat ik niet te ver zit. Wat dieper zitten voelt daarnaast prima. Is dit correct gedacht of een slecht idee? Dank voor het meedenken alvast ;)
Hoe kort zijn je armen?
Ik ben ook 186 met 90 BBl, en ga morgen een fitting doen waarin de fitter o.a. kijkt of de ultimate bij me past en zo ja welke maat.
Met 186 en 90BBL kom je hoogstwaarschijnlijk bij de Endurace mits je zo min mogelijk spacers wilt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12644
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 jan 2020 09:54

Lekker maatje is dat ik 185 bbl 91. Zit je vaak overal tussenin, maar kan je eigenlijk maar met 1 maat uit de voeten en dat is een ultimate L. Vrijwel alle race racers hebben deze geo op een paar mm na in maat L (56)

Met deze maten heb je altijd een redelijk drop, maar dat ben je vaak ook al gewend. Met 2cm spacers moet dat prima gaan

Plaats reactie