Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes opnieuw lijmen of laten zitten

remy.denboer
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2019 12:18

remy.denboer 13 jan 2020 14:24

Beste allen,

Onlanks heb ik een setje wedstrijdwielen gekocht met vittoria tubes erop gelijmd. De set is gebruikt door team sunweb en hier is niet tot nauwelijks mee gereden (minimale remsporen). De verkoper adviseerde mij om de tubes te verwijderen en opnieuw op de wielen te lijmen.
Zelf ben ik nog een nitwit op het gebied van tubes. Wel begreep ik dat het niet goed is om de wielen op te bergen in een ruimte met veel temperatuurschommelingen zoals een garage.

Ik ben heel erg benieuwd naar het volgende:
- Zijn er richtlijnen voor het opnieuw lijmen van tubes? (aantal km, aantal seizoenen)
- Hoe kan ik controleren of de tube wel of niet opnieuw gelijmd moeten worden?

Mijn gevoel zegt zelf dat ik momenteel de banden moet laten zitten; weinig gebruikt en geplaatst door een professional. Echter weet ik niet hoe deze banden zijn opgeslagen.

ik ben benieuwd naar jullie adviesen,

Remy

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 14 jan 2020 08:00

Een goed gelijmde tube moet je gewoon laten zitten. Zolang de tube niet versleten is, kan die gewoon blijven zitten, desnoods meerdere jaren. Je zou kunnen controleren hoe vast de band zit door met een bijna lege band een beetje te wrikken met de tube. Als je deze makkelijk lostrekt, zou die opnieuw geplakt moeten worden, maar ik kan me dat bijna niet voorstellen.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 jan 2020 11:44

Even tsjekken hoe vast ze zitten en dan niet met een bijna lege tube, maar met minimaal een paar bar erin.
Komen ze alleen los met erg veel handkracht> rijden maar.
Een enige tijd geleden goed geplakte tube komt niet zomaar los, dat gebeurt alleen bij vers en klungelig geplakte.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jan 2020 11:51

Profmecaniciëns nemen niet altijd even goed de tijd om volgens de regels van de kunst de tubes te lijmen. Daar is simpelweg geen tijd voor. Dus wel even checken volgens instructie hierboven.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 jan 2020 12:10

Mijn Velox reparatiesetje voor tubes ligt al 30 jaar onaangeroerd in mijn fietsenschuur. Dus actuele herinneringen heb ik niet, maar wel oude. Als het vastzit, dan zit het vast en dan kun je er zonder risico mee rijden

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 14 jan 2020 14:49

Nee_Nee schreef: 14 jan 2020 12:10 Als het vastzit, dan zit het vast
Ik herinner me vooral het geklooi bij een lekke band op training. Vooral bij koud weer een pretje. En daarna zeer behoedzaam naar huis met de reservetube om de velg.
Voor recreanten, leve de bandjes (al verloopt wisselen van binnenband ook al eens minder vlot dan gehoopt).

remy.denboer
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2019 12:18

remy.denboer 16 jan 2020 11:28

Bedankt voor de reacities! ik zal met een paar bar in de band eens kijken of hij nog goed vast zit! Hopelijk komen ze niet los. Scheelt weer werk:D.

Tijdens de trainingsritten rijd ik lekker ouderwets met binnenbandjes en een reserve in mn zadeltas. De snelheid van mijn nieuwe wielen i.c.m. de tubes mag ik tijdens de wedstrijden ondervinden (natuurlijk eerst een testritje!)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 16 jan 2020 11:34

Ieder zijn idee. Mijn idee, toen ik nog met tubes reed vertrouwde ik maar op een fietsenmaker en mezelf voor het lijmen van tubes. Een keer een tube van de velg gereden in een bocht, dat wilde ik nooit meer meemaken. Als ik nu een setje tube wielen zou kopen zou ik er de tubes afhalen, en als reserve gaan gebruiken, voordeel is dat ze al gelijmd zijn geweest en daardoor beter plakken bij vervanging onderweg. Zou dan zelf een nieuw setje tubes er op leggen, zodat ik gewoon zeker zou weten dat ze goed gelijmd zijn. Ik zou nooit risico nemen hiermee.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie