Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 13 jan 2020 09:04

Dus laten we nou niet gaan doen of vijftig km/u op een racefiets een situatie schept, waarbij je opeens alle controle kwijt bent.
Nu ben ik iemand die best regelmatig 50 km/h of sneller fietst. Maar dan heb ik over solo fietsen, langs het van Starkenborghkanaal met wind in de rug, Op een lekkere ruime weg, met ruim zicht. Op zich niet zo heel stoer. Maar wat ik wel kan stellen is dat het freaking hard fietsen is! En 50 km/h of harder op een racer is echt totaal maar dan ook totaal niet te vergelijken met 50 km/h “ontspannen” rijden in een auto. Zolang je fietst zoals ik hierboven schrijf raak je niet opeens de controle kwijt (al hoop je dat je niet eens voor iets moet uitwijken zoals een kuil of een obstakel op de weg).

Maar zodra je 50 km/h of sneller fietst, afgaand op de bebouwde kom, kruisingen, onoverzichtelijke situaties, wijzigingen van bestrating, drempels, stoepranden, flauwe bochten, en niet in de laatste plaats andere verkeersdeelnemers.. Als jij dan onverwacht moet sturen of remmen dan garandeer ik je dat je gewoon keihard tegen het asfalt of nog erger iemand anders klapt. Want je hebt echt geen controle over die fiets in een extreme situatie.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 13 jan 2020 09:46

RVV schreef: 13 jan 2020 09:04Maar zodra je 50 km/h of sneller fietst, afgaand op de bebouwde kom, kruisingen, onoverzichtelijke situaties, wijzigingen van bestrating, drempels, stoepranden, flauwe bochten, en niet in de laatste plaats andere verkeersdeelnemers.. Als jij dan onverwacht moet sturen of remmen dan garandeer ik je dat je gewoon keihard tegen het asfalt of nog erger iemand anders klapt. Want je hebt echt geen controle over die fiets in een extreme situatie.
Denk dat je eea goed hebt samen gevat. Als je dan nog vlak achter elkaar fietst (met minder overzicht) is het risico nog een stuk groter.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 jan 2020 10:51

Helemaal juist RVV en FRED!!

En als je in dat kleine stukje bebouwde kom niet even je snelheid wilt aanpassen aan mede weggebruikers ben je gewoon heel asociaal en egocentrisch bezig.

De lokale overheid is wat mij betreft de grootste boosdoener hier, die hadden al lang maatregelen moeten nemen. Echt schandelijk
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 13 jan 2020 11:22

Ik snap ook werkelijk niet waarom mensen segmenten aanmaken in de bebouwde kom en dat er ook nog eens mensen zijn die hier serieus een aanval op doen om een top 10 tijd of zelfs een KOM proberen te pakken.

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 13 jan 2020 12:58

Dus die 30 km die 2 maal op weg staat geldt niet voor alle verkeerdeelnemers ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 13 jan 2020 13:15

De reden waarom je met een auto overzicht hebt, is omdat je tijdig afremt. Als jij met een auto met vijftig km/u over een kruising heen raast zonder rekening met overig verkeer te houden, dan vallen er echt regelmatig doden. Alleen met een auto heb je net zo hard een probleem als iemand zonder voorrang te geven opeens oversteekt.

Dat vijfig km/u op een racefiets veel harder lijkt dan in de auto in gewoon perceptie, het gaat gewoon even hard. Of je met je racefiets een langere remweg heb, dat zou prima kunnen, dat weet ik niet. Ik heb nog nooit mijn remweg met een fiets opgemeten, maar massa heeft natuurlijk wel een behoorlijke invloed op je remweg en die is van een racefiets veel minder. Tegelijkertijd heb je natuurlijk wel veel minder contactoppervlakte met de weg, maar mijn ervaring is dat je met een racefiets, ook in een afdaling met serieuze snelheden, die snelheid er toch wel behoorlijk snel uit kan krijgen. Allen is dat niet het punt wat ik wilde maken. Het punt dat ik probeerde te maken is dat je met een auto veel meer energie hebt, wat de risico's veel groter maakt.

Maar blijkbaar willen mensen dat soort nuance niet zien...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 13 jan 2020 13:23

ceon schreef: 13 jan 2020 12:58 Dus die 30 km die 2 maal op weg staat geldt niet voor alle verkeerdeelnemers ?
in artikel 20 en 21 van het RVV 190 staan de REGELS rondom snelheid (50 binnen de kom, 80 buiten de kom, bromfiets op het fietspad 30, etc.). In deze regels worden motorvoertuigen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen wél genoemd en fietsers niet. de REGELS rondom snelheid zouden op basis van artikel 20 en 21 NIET VAN TOEPASSING zijn OP FIETSERS.

in hoofdstuk III Verkeerstekens van hetzelfde RVV staat echter in artkel 62: "Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden." Aangezien verkeerstekens boven verkeersregels gaan. Delden VERBODSBORDEN dus WEL VOOR FIETSERS, aangezien fietsers ook gewoon weggebruikers zijn.

Dus een bord "30" of "zone 30" geldt volgens mij wél voor fietsers.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 jan 2020 13:36

Precies.., dus een maximum snelheid, aangegeven door borden of tekens, gelden net zo goed voor fietsers. Dat je als fietser niet op een snelheidsovertreding bekeurd wordt is een ander verhaal heeft dan inderdaad weer te maken dat je je snelheid niet kunt weten (formeel). --> Maar dat betekent niet dat de regels niet meer gelden voor een fietser!

Eigenlijk wel prima, anders zouden alle fietsen met een gekeurde kilomterteller rond moeten rijden, wat weer in nog een hele set regels vastgelegd moet worden, incl uitzonderingen, periodieke keuringen (?) en mazen in de wet die dichtgehouden moeten worden. We hebben al genoeg regeltjes in Nederland.

En een agent kan je natuurlijk altijd beboeten op gevaarlijk of asociaal rijgedrag. Ongeacht je snelheid.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 13 jan 2020 14:23

Karl66 schreef: 13 jan 2020 13:15 De reden waarom je met een auto overzicht hebt, is omdat je tijdig afremt. Als jij met een auto met vijftig km/u over een kruising heen raast zonder rekening met overig verkeer te houden, dan vallen er echt regelmatig doden. Alleen met een auto heb je net zo hard een probleem als iemand zonder voorrang te geven opeens oversteekt.

Dat vijfig km/u op een racefiets veel harder lijkt dan in de auto in gewoon perceptie, het gaat gewoon even hard. Of je met je racefiets een langere remweg heb, dat zou prima kunnen, dat weet ik niet. Ik heb nog nooit mijn remweg met een fiets opgemeten, maar massa heeft natuurlijk wel een behoorlijke invloed op je remweg en die is van een racefiets veel minder. Tegelijkertijd heb je natuurlijk wel veel minder contactoppervlakte met de weg, maar mijn ervaring is dat je met een racefiets, ook in een afdaling met serieuze snelheden, die snelheid er toch wel behoorlijk snel uit kan krijgen. Allen is dat niet het punt wat ik wilde maken. Het punt dat ik probeerde te maken is dat je met een auto veel meer energie hebt, wat de risico's veel groter maakt.

Maar blijkbaar willen mensen dat soort nuance niet zien...
Ik schrijf niet dat 50 op een fiets harder lijkt dan in een auto. (Ook al is dat wel zo, omdat de fysieke beleving van snelheid aanwezig is terwijl dit niet in een auto is). Feitelijk is het even hard. Maar totaal onvergelijkbaar. Als jij met 50 een noodstop moet maken op een fiets dan vlieg je gewoon over de fiets heen omdat je voorwiel gelijk blokkeert. Dit is domweg een reflexmatige handeling. Als jij met 50 in een reflex onverwacht moet uitwijken op de fiets dan ga je ook vallen of over de kop vliegen. Alleen met heel geluk blijf je misschien op de fiets zitten. Het is simpel de fiets is een in tegenstelling tot een auto een balans voertuig, zodra je de controle over de balans verliest val je. En bij 50 km/h zijn de marges flinterdun.

In een auto loop je met 50 km/h nagenoeg geen risico in dezelfde omstandigheden. Bij een noodstop blokkeren je wielen niet door het abs systeem. De auto blijft bestuurbaar. Je zit ook nog in een gordel met rondom airbags. Risicoanalyse van een fiets met 50 in het uur projecteren op een auto met 50 in het uur slaat natuurlijk nergens op. Overigens een paar keer flink op je bek gaan met je fiets (wat mij is overkomen in onverwachte situaties) zet je denkwijze over veilig op de fiets zitten moet hoge snelheid in een ander perspectief.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 13 jan 2020 15:35

Alleen gaat het niet om de onveiligheid voor jouw als fietser, maar om de onveiligheid voor de andere weggebruikers. En als je zonder voorrang te verlenen oversteekt dan wordt je door een auto die vijftig rijdt net zo hard doodgereden als door een wielrenner. Sterker nog, de kans dat je een botsing met een wielrenner overleeft is groter dan de kans dat je een aanrijding met een auto overleeft.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 13 jan 2020 16:01

Karl66 schreef: 13 jan 2020 13:15 De reden waarom je met een auto overzicht hebt, is omdat je tijdig afremt. Als jij met een auto met vijftig km/u over een kruising heen raast zonder rekening met overig verkeer te houden, dan vallen er echt regelmatig doden.
Genoeg mensen in auto's die totaal niet afremmen bij een kruising, of nog erger gas bijgeven.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 jan 2020 16:45

Sterker nog, de kans dat je een botsing met een wielrenner overleeft is groter dan de kans dat je een aanrijding met een auto overleeft.
Juist niet! Bij een auto heb je meer kans er overheen te rollen en vertraagd te worden in de uiteindelijke val met als gevolg een paar breuken.
Ik betreffend geval viel het slachtoffer direct met het hoofd op de weg aangedreven door een projectiel a 40km/u Dan heb je gewoon geen schijn van kans meer.

Een helmplicht voor fietsers op leeftijd zou misschien iets geholpen hebben... (niet dat ik daar voorstander van ben, behoudens voor E fietsers dan)
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie