Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 16 dec 2019 10:24

ypuh schreef: 16 dec 2019 10:18 Heb je de handleiding vooraf wel gelezen? Ik merk dat dat vaak wel helpt bij het juist afstellen/monteren van een FD :oops:
Jazeker. Er is toch iets met die FD. Alle andere onderdelen krijg ik in een keer goed dmv de zeer duidelijke Shimano handleiding. Het is gewoon geen goed huwelijk tussen ons, hij/zij mag me niet :lol:

Volgende keer maar voor 1x gaan ;)

specializedmerida2.0
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 dec 2019 20:49

specializedmerida2.0 16 dec 2019 19:30

Philippos schreef: 16 dec 2019 10:24
ypuh schreef: 16 dec 2019 10:18 Heb je de handleiding vooraf wel gelezen? Ik merk dat dat vaak wel helpt bij het juist afstellen/monteren van een FD :oops:
Jazeker. Er is toch iets met die FD. Alle andere onderdelen krijg ik in een keer goed dmv de zeer duidelijke Shimano handleiding. Het is gewoon geen goed huwelijk tussen ons, hij/zij mag me niet :lol:

Volgende keer maar voor 1x gaan ;)
Welke derailleur heb je dan ? die laatste modellen 105/ultegra/dura ace, zijn inderdaad niet de makkelijkste om af te stellen, heel gevoelig voor de juiste kabelspanning!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 16 dec 2019 19:45

De FD is een R8000 model.

specializedmerida2.0
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 dec 2019 20:49

specializedmerida2.0 16 dec 2019 20:27

Philippos schreef: 16 dec 2019 19:45 De FD is een R8000 model.
Aanlas of klemband

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 16 dec 2019 20:36

Aanlas. Met klemband ;)

specializedmerida2.0
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 dec 2019 20:49

specializedmerida2.0 16 dec 2019 20:48

Heb je dat achterplaatje ook gemonteerd, moet ook met losse klemband

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 dec 2019 20:45

specializedmerida2.0 schreef: 16 dec 2019 20:48 Heb je dat achterplaatje ook gemonteerd, moet ook met losse klemband
Niet helemaal mee eens. Uit de handleiding.
If installing the front derailleur to a brazed-on type frame, a backup plate must be attached to the seat tube. Always be sure to install the backup plate
in order to prevent damage to the frame from the pressure applied by the support bolt of the front derailleur.

En dan bij het onderdeel "band adapter"
Use a support bolt even when installing the front derailleur using a band adapter

Dus ja de schroef moet aangedraaid worden om steun te geven aan de FD (steunt nu op de klemband), steun plaatje is niet nodig, alleen bij "puur" braze on om je frame te beschermen.

Maar het maakt niets uit, het was al gelukt hoor. Ik wou alleen even mijn frustratie uiten.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 jan 2020 16:59

Ik heb vandaag ook wat kleine klusje uitgevoerd:
1. Crank met powermeter op zomerfiets vervangen door super record crank. En uiteraard de pedalen overgezet.
2. Powermeter voorzien van nieuwe batterij en goed schoongemaakt.
3. 11-23 cassette op nieuw campagnolo Bora wiel gezet.
4. Schwalbe Pro One tubeless bandjes op Bora's gemonteerd.
Ik had ook gehoopt de adapters/doppen te vinden voor het ombouwen van 15x100 naar 12x100 van mij DT Swiss 28RC DB wielen. Met 1350 gram zou dat het klimsetje moeten worden op mijn nieuwe fiets. Met 1500 gram zijn de Bora's weinig zwaarder en een stuk mooier. Misschien dat ik de DT Swiss wielen wel ga inzetten op mijn gravelbike. Keuzes, keuzes, keuzes ;)
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 11 jan 2020 22:19

Tacx NEO maar eens voorzien van een nieuwe cassette (CS-5800 11-28), houd via 'gear' op Strava bij op welke fiets ik de rit heb gemaakt (staat een 'oude' Canyon Ultimate AL SLX op). Kwam tot de conclusie dat de cassette er meer dan 9000km op had zitten, en de ketting er meer dan 5000km. Dus behalve de cassette ook de ketting vervangen (SRAM PC1110, el-cheapo). Meteen even naar de derailleurwiletjes gekeken (5800), die hadden wel heel veel speling. Gelukkig lag er nog een 6800 donor derailleur (met kromme kooi) waarvan de wieltjes nog prima waren, dus ook die maar even geswapped.
Ben benieuwd of ik morgen op Zwift nog wat 'gratis' watts hiermee heb verdient......
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 11 jan 2020 22:39

bigfloor schreef: 11 jan 2020 22:19
Ben benieuwd of ik morgen op Zwift nog wat 'gratis' watts hiermee heb verdient......
In ieder geval gewichtswinst geboekt, :)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 jan 2020 12:15

Ik heb een paar dagen geleden een wielset wissel gedaan. Wielen van de Trek naar de Kona en nieuwe wielen in de Trek. En nu zit ik met een klein probleem.

De wielen die nu in de Kona zitten vormen het probleem. Het betreft een handgespaakte wielset die heerlijk fietst en bomb-proof is. De wielen hebben een remrand en schijven zijn ook mogelijk. De schijven zitten nog met 'oude' systeem van zes bouten gemonteerd. Ik ontdekte een probleem met het achterwiel. Drie van de zes draaien dol. HELP!!. Is dit echt super erg? En zo ja, hoe los ik dit op? Een bredere schroefdraad erin tappen?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 12 jan 2020 12:19

Ik denk het laatste maar ik weet niet hoe dat dan gaat met standaard maat boutjes en verkrijgbaarheid van een alternatief.

Een andere optie is om er een speciale kit in te stoppen die metaalhard uithardt. Vind je in auto-onderdelen speciaalzaak. Dan de boutjes(of beter nog andere dummy boutjes) er in en uitlaten harden.
Dan de bouten losdraaien en als het goed is heb je weer genoeg grip
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie