Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets kopen

rudi assauer
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52

rudi assauer 11 jan 2020 11:04

klimmer schreef: 11 jan 2020 00:31 Een totaal budget van €1000,- betekent dat je pakweg €800,- of iets meer voor de fiets hebt. De rest voor kleren, pedalen, bidons, plaatjes, helm enz.
Zeer goede aanvulling. Met alleen een fiets ben je er niet. Kleding, helm, zonnebril, fietsschoenen, pedalen, bidons, fietscomputer, reserve binnenbandje, multitool etc. Zoek dat ook uit, tel het op en trek het af van je 1.000 euro. Dan ken je je fiets budget.

Zelf ooit begonnen met een fiets van 400 euro, met Shimano Sora destijds, niets mis mee, kom je ook gewoon mee bij de finish en kun je gerust een tocht van 150 km mee fietsen. Op een goedkopere fiets is je absolute afschrijving ook minder 😉

Wat betreft die 150 km. Dat moet zeker lukken en ligt vooral aan hoeveel doorzettingsvermogen je hebt, zowel vooraf met het maken van de trainings kilometers als tijdens de tocht. Zolang je niet denkt dat je de nieuwe Van der Poel bent, tenzij je dat bent natuurlijk, en je hebt realistische verwachtingen qua snelheid dat haal je het gewoon hoor.

Geniet er van; van de hobby, en bevalt het dan wissel je over 2 jaar je fietsje van pak hem beet 500 euro gewoon in voor een mooi modelletje met 105.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

WM1234
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2020 13:58

WM1234 11 jan 2020 14:35

Mijn ervaring:
Ik heb vorige week mijn eerste fiets gekocht op Marktplaats met een beetje hulp van een bekende die professioneel met fietsen bezig is. Aankoop was van een stel met zeer veel passie voor fietsen en dat was aan alles te zien en maakte de ervaring ook een stuk leuker. Belangrijk is dat een fiets moet worden bijgehouden (elk jaar een beurtje bijvoorbeeld). Dan besef je pas dat fietsen geen goedkope hobby is. Fiets van 6k voor de zomer, racefiets winter 3k, ATB 3k en dan nog alles eromheen (accessoires, Tacx etc.) inclusief de reizen. Je kan er bijna een auto van kopen.

Aankoopprijs van de fiets was iets meer dan 500 euro, volledig Ultegra afgemonteerd, carbon frame (Isaac) + voorvork en mooie alu velgen (AL speed 42 mm), aangepast stuur van Ritchey, bidon houders 2x, banden Continental Gator Skin. Fiets weegt 8,3 kilo dus lekker licht. Of je veel verschil merkt van 7, 8, 9 kilo, ik vraag het mij af in het platte NL. In de bergen ben je per kilo lichter wel een stuk sneller heb ik gelezen. Als je zelf dan ook maar goed op gewicht ben, anders schiet het weinig op. Inmiddels de eerste ritten gereden, afstelling gedaan van de houding en wat kabels bijgesteld. Ben zeer blij dat ik de stap heb gemaakt. Mijn observatie: De meeste mensen kopen een fiets en gaan dan vervolgens van alles aanpassen. Heel bijzonder maar dus wel opletten dat de onderdelen verschillende bouwjaren hebben.

Als nieuwkomer, verbaas ik mij over de prijzen die voor fiets(onderdelen) worden gevraagd. Shimano (deze naam kom je continue tegen) heeft een dusdanige positie (Monopolie is het eigenlijk met dito woekerprijzen). De overige merken kom je minder tegen (Campagnolo etc). Is over het algemeen redelijk simpel, de technische component/sleutelen kan je op Youtube opzoeken. Vooral Roel Peerenbooms kanaal heeft mij veel geholpen en Global Cycling Network.

Het tweedehands aanbod moet je erg oppassen. Er worden veel fietsen gekocht met een lage nieuwwaarde en vervolgens weer redelijk duur verkocht.

Ik heb vooral gekeken naar de afmontage: Shimano 105, Ultegra. Tiagra en daaronder is mij afgeraden (Sora, Claris). Als starter vermoed ik dat je er niet zo heel veel van merkt maar het soepele en snelle schakelen van de Ultegra is wel heel prettig.
Let op: Je ziet ook veel combinatie fietsen met 105, Ultegra etc. gecombineerd. Je hebt meerdere onderdelen van dezelfde lijn: Remmen, Schakeling, Casette's etc. Dus goed opletten.

Frame: Carbon kijken of die recht is zonder scheuren. Net zoals de voorvork & velgen. Alu schade kan je moeilijk / niet oplossen zonder veel kosten.

Eventueel een fiets met wat klein werk is ook geen probleem. Een setje remblokken bijvoorbeeld kost nog geen 10'tje. Een casette en ketting ben je ongeveer 60 euro ex montage voor kwijt dus laat je niet direct afschrikken. Let wel op als je grotere onderdelen moet gaan kopen bijvoorbeeld trappers (60 euro tot 100 euro) dan gaat de teller gelijk lopen. Dus zo compleet mogelijke fiets kopen is mijn advies. Tel bij je aankoopsom ook deze kosten mee.

Accessoires zijn ook redelijk aan de prijs. Mijn startset is nu: Shimano RP3 schoenen (Decathlon, +/- 60), Shimano gele plaatjes (15 euro, let op de kleur) Lange broek met bretels (duurdere variant met betere zeem (Decathlon, 40 euro), handschoenen (Decathlon, 8 euro), Windjack (Decathlon, 20 euro) en Helm (had ik nog liggen). Fietscomputer zwart en draadloos (5 euro van de Action), plakset (Action 2 euro), Bidon (cadeau bij aankoop), extra binnenband (cadeau bij aankoop). Dus circa 150 euro.

Nog nodig: Tas onder het zadel.

Daaronder rijd ik met een warmteshirt (had ik nog liggen van een andere sport). In de zomer ga ik investeren in korte broek + luchtige kleding.

Als laatste tip is het vooral belangrijk dat je meters gaat maken, mooi materiaal is belangrijk maar vooral als je er ook gebruik van maakt. Lekker veel lezen, dit forum staat vol waardevolle informatie.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jan 2020 14:52

WM1234 schreef: 11 jan 2020 14:35 CUT
Dan besef je pas dat fietsen geen goedkope hobby is. Fiets van 6k voor de zomer, racefiets winter 3k, ATB 3k en dan nog alles eromheen (accessoires, Tacx etc.) inclusief de reizen. Je kan er bijna een auto van kopen.
CUT
Winterfiets 3000€?
Mijn winterfiets is een frame van 15€ met rommelkistonderdelen opgebouwd.
Zomerfiets 6000?
Mijn 2 zomerfietsen (waarvan 1 titanium frame) hebben bij elkaar < 2000€ gekost....
Tacx? Doe ik niet aan.

Mijn auto kocht ik bijna 6 jaar geleden voor 800€ en ik rij er nog altijd in....uiteraard zijn de gebruikskosten een veelvoud van de aanschafprijs......

Je kan het net zo duur maken als je wil maar het is geen ijzeren wet.

PS, behalve de pedalen heb ik geen Shimano onderdelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 11 jan 2020 16:23

Koop als je 150km wil fietsen schoenen met een stijve zool.
Ik ben ooit begonnen met mijn mtb schoenen en kreeg daarbij na twee uur altijd pijn in mijn voeten omdat mijn schoenen te slap waren.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jan 2020 16:33

Als nieuwkomer, verbaas ik mij over de prijzen die voor fiets(onderdelen) worden gevraagd. Shimano (deze naam kom je continue tegen) heeft een dusdanige positie (Monopolie is het eigenlijk met dito woekerprijzen). De overige merken kom je minder tegen (Campagnolo etc).
Hier sla je de plank toch wel behoorlijk mis. Je kan veel zeggen van Shimano, maar niet dat ze duur zijn. Sterker nog, op nieuwe (complete) fietsen geven ze de onderdelengroepen haast weg. Ook de onderdelenprijzen zijn redelijk, zeker als je weet waar je ze moet halen. Als je een Ultegra-cassette bij de FM gaat kopen voor 99 euro dan kun je inderdaad spreken over woekerprijzen. Maar dan heb je de belasting op domheid als klant ook meteen betaald, want voor iets meer dan de helft haal je hetzelfde onderdeel in Duitsland.

Monopoli is ook onzin. Er zijn ook nog Campagnolo en SRAM en daarnaast nog een paar kleinere spelers zoals Microshift, FSA en Rotor. Oligopolie komt beter in de buurt. Nog niet eens zo heel lang geleden had Campagnolo een fors marktaandeel, door allerlei redenen hebben ze dat helaas finaal naar de kloten geholpen. SRAM is daarentegen goed bezig en wint meer en meer aan marktaandeel.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 jan 2020 11:09

Vwb Shimano is dat inderdaad niet aan de orde.. integendeel die hebben juist een hele mooie range aan producten van 10,- tot enkele duizenden euro’s.

Wat wel schandalig is zijn de prijzen voor bepaalde kleding, zadels en andere fiets producten/accessoires die en masse in lagelonenlanden geproduceerd worden voor luttele centen en voor honderden euro’s verkocht worden.

Dat zijn echt boeven in mijn optiek.
Do or don’t, there is no try

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jan 2020 11:46

Zolang dat legaal is zijn het handige zakenlui, moreel is er wel wat van te zeggen, maar de term boeven moet je reserveren voor criminelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 jan 2020 12:28

Boeven is een kinderterm, criminelen is voor volwassenen. Ik bedoel dus dat het boefjes zijn, legaal weliswaar maar toch. Ik noem mijn hond regelmatig schurkengebroed. Ook min of meer mild verwijtend maar met een knipoog
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 jan 2020 14:02

Wat is duur en wat is goedkoop?
Dat maakt ieder voor zichzelf uit.
Je kan al beginnen met fietsen met een investering van "slechts" enkele 100-en Euro's.
En je kan voor dezelfde hobby meer dan 10k aftikken voor je fiets alleen.

Het is maar wat je ervoor wil/kan uitgeven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie