Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Ik heb altijd geleerd dat er voor fietsers GEEN limiet is. Nergens,... nou ja bijna nergens dan. Alleen op woonerven moet je stapvoets rijden. En ik heb die kennis niet van facebook of de twitter account van Donald Trump. Het was gewoon een agent (in functie) die dit in het programma 'blik op de weg' uitlegde. Er is dus geen snelheidslimiet. In een 30 km zone mag je dus gewoon harder. Dat wil niet zeggen dat je niet dat je overal zo hard mag als je zelf kunt. Met 50 kmh in een woonwijk (30kmh zone) fietsen is vragen om een artikel 5 overtreding. En een sprintje aan 60 per uur richting een school is net zo strafbaar. Maar met 70 kmh over een rechte polderdijk knallen met loeiharde wind in je rug.... Ja, je mocht er misschien maar 60, maar als er geen gevaarzetting is, kan ook agent je weinig maken.
In dit geval was er een limiet van 30 (niet geldig dus voor fietsers) en de renner reed 40. Dat is nu niet echt overdreven onverantwoord hard. En de dame in kwestie keek niet goed uit. Omstanders stopten wel en waarschuwde de dame. Een straf voor de wielrenner zou dan ook in mijn optiek van den zotte zijn. Het feit te moeten leven met een dodelijk ongeluk voor de rest van je leven is al erg genoeg. In dit geval zijn geval zijn er alleen maar verliezers. De vrouw, nabestaanden en een renner met een schuldgevoel. Een straf voegt niks toe en je kan het de renner ook moeilijk kwalijk nemen.
Live fast; die young. mijn blog
Ik heb even gegoogeld en de eerste drie bronnen zijn het erover eens dat max. snelheden ter plaatse ook voor fietsers en zelfs voetgangers gelden (mits aangeduid met A1 of verbodsbord), 1 bron rept zelf van het RVV, oompje agent weet er geen klap van.
Wat ik ooit geleerd heb weet ik niet meer.
Piekvermogen versus luchtweerstand, u bent te breed en/of heeft geen inspuitpomp.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 7825
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Ah! dat programma waar motorrijders bij een overschrijding van 40kmu met een schouderklopje wegkomen bij de kwijlende machismo's die met volle bewondering naar de motor kijken, en waar iemand met een aanhanger zonder netje de volle lezing krijgt over hoe enorm gevaarlijk dat wel niet is...rob74 schreef:...En ik heb die kennis niet van facebook of de twitter account van Donald Trump. Het was gewoon een agent (in functie) die dit in het programma 'blik op de weg' uitlegde...
Inderdaad een veeleer betrouwbaardere bron.
Do or don’t, there is no try
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
ik kom persoonlijk 10x liever een snelle motorrijder tegen (die vrijwel altijd zelf het slachtoffer is als er iets fout gaat) dan een niet afgedekte aanhanger waar de gekste dingen vanaf vallen (al ontelbare keren gezien) en waar iedereen gevaar door loopt. Ooit zelf over een stalen staaf gereden die van de aanhanger van een voorganger af viel en dan had ik nog geluk met twee lekke banden en kapotte velgen.
Overigens iedereen krijgt wat hij verdient, Leon de Haas ging failliet en is tegenwoordig vrachtwagenchauffeur. Coos Spee (is dat gejatte/gekopieerde programma wegmisbruikers - als je het over "fout" hebt - en dat onderkruipsel van een presentator zijn ook niet best terecht gekomen).
Overigens iedereen krijgt wat hij verdient, Leon de Haas ging failliet en is tegenwoordig vrachtwagenchauffeur. Coos Spee (is dat gejatte/gekopieerde programma wegmisbruikers - als je het over "fout" hebt - en dat onderkruipsel van een presentator zijn ook niet best terecht gekomen).
Voor fietsers kan in principe geen maximum snelheid gelden. Om de doodsimpele reden dat een fiets niet verplicht is uitgerust met een snelheidsmeter. Dit is ook niet vastgelegd in de wet. We rijden dan wel met een Garmin (oid) maar zonder een snelheidsmeter zouden we op geen enkele manier kunnen inschatten wat onze snelheid is. Als je niet weet wat (formeel) je snelheid is kun je er ook niet op bekeurd worden.
Artikel 5 voor fietsers die zogenaamd te hard fietsen kan dus ook niet gelden. Te hard fietsen bestaat ook niet als er geen snelheidslimiet voor een fiets geld.
Je zou artikel 5 kunnen krijgen voor het gevaarlijk fietsen maar dan moet je denken aan dronken op de fiets zitten.
Artikel 5 voor fietsers die zogenaamd te hard fietsen kan dus ook niet gelden. Te hard fietsen bestaat ook niet als er geen snelheidslimiet voor een fiets geld.
Je zou artikel 5 kunnen krijgen voor het gevaarlijk fietsen maar dan moet je denken aan dronken op de fiets zitten.
sharkman113 schreef: ↑11 jan 2020 11:40
Overigens iedereen krijgt wat hij verdient, Leo de Haas ging failliet en is tegenwoordig vrachtwagenchauffeur. Koos Spee (is dat gejatte/gekopieerde programma wegmisbruikers - als je het over "fout" hebt - en dat onderkruipsel van een presentator zijn ook niet best terecht gekomen).
Dit zegt iets over u en niks over genoemde medeburgers.
Het zijn merkwaardige schimpscheuten en ook feitelijke onjuistheden.
Leo de Haas is na zijn faillissement handelaar in oldtimers en transportondernemer geworden.
Koos Spee is gepensioneerd, maar nog steeds een gewaard adviseur met grote verdiensten op het gebied van verkeersveiligheid.
Andre van den Toorn was een bekwame presentator tot hij door kanker werd geveld, niet door slecht karma.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 7825
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Ik vraag me af of dat correct is, hoewel het heel logisch klinkt.
Als mijn snelheidsmeter in de auto stuk is ben ik nog steeds verantwoordelijk voor mijn snelheid.. (en ja daar geldt de verplichting voor snelheidsmeter natuurlijk wel)
maar buiten dat; de snelheid wordt gemeten met geijkte apparatuur anders mag er geen boete opgelegd worden. Je kunt dus bij een controle als fietser wel degelijk te hard rijden en ter plekke bekeurd worden (als het strafbaar zou zijn wat ik nog steeds niet met zekerheid uit alle bovenstaande berichten kan afleiden)
Do or don’t, there is no try
Een bekeuring voor te hard fietsen gebeurd gewoon niet. Dit houd namelijk geen stand voor de rechter. Jij kunt namelijk altijd aantonen dat jij je snelheid niet kon weten. Want de snelheidsmeter is domweg niet verplicht. (Ook de gps computers zijn bepalend omdat deze niet geijkt zijn en gps foutmetingen een corrupte snelheid kunnen weergeven).
De politie kan je wel een bekeuring geven voor gevaarlijk weggedrag volgens artikel 5. Zoals L eerder aangehaald dronken fietsen. Of hard door een voetgangerszone fietsen. Of slipstreamend met 70 km achter een vrachtauto hangen.
Voor wat betreft een auto met een kapotte snelheidsmeter. Daar mag je officieel niet mee rijden omdat hij niet aan de apk eisen voldoet.
De politie kan je wel een bekeuring geven voor gevaarlijk weggedrag volgens artikel 5. Zoals L eerder aangehaald dronken fietsen. Of hard door een voetgangerszone fietsen. Of slipstreamend met 70 km achter een vrachtauto hangen.
Voor wat betreft een auto met een kapotte snelheidsmeter. Daar mag je officieel niet mee rijden omdat hij niet aan de apk eisen voldoet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Voor een brom- of snorfiets geldt wel een snelheidslimiet maar geen apk-eisen volgens mij....
En gezien de afwijking van mijn snelheidsmeter van mijn auto denk ik ook niet dat die 'geijkt' is..
En gezien de afwijking van mijn snelheidsmeter van mijn auto denk ik ook niet dat die 'geijkt' is..