Het grote schijfremmentopic
Een bijdrage aan de discussie "schijf versus velg": dit jaar heb ik nog racefiets met v-brakes opgebouwd (zwaar achterhaald). Zolang dat nog kan, heb ik geen angst dat ik niet over 20 jaar nog een racefiets met velgremmen kan onderhouden (desnoods met een custom-made frame).
Mijn vraag: ik heb ook een fiets met schijfremmen, een Specialized Diverge. Die fiets heeft een Tiagra-groep op de (mechanische) Tektro Spyre remmen na, Ik was in eerste instantie bezorgd over de kwaliteit van het Tiagra-schakelsysteem. Dat was ongegrond: de nieuwe Tiagra-groep schakelt bijna net zo goed als 105/Ultegra.
Maar de remmen zijn een ramp. Elke 1000km gaat de fiets naar de fietsenmaker omdat alle remkracht verdwenen is. Ik rem de schijven altijd goed in, de fm heeft alles goed schoongemaakt en afgesteld, Het probleem dat ik na verloop van tijd steeds weer heb, is dat ik de remhendel een paar cm kan indrukken voordat de rem überhaupt in beweging komt. Dus zijn die shifters gewoon naar de klote? Ik zie dat de remkabel correct in de shifter ligt. Ik overweeg om de shifters/remmen te upgraden naar een hydraulisch systeem.
Mijn vraag: ik heb ook een fiets met schijfremmen, een Specialized Diverge. Die fiets heeft een Tiagra-groep op de (mechanische) Tektro Spyre remmen na, Ik was in eerste instantie bezorgd over de kwaliteit van het Tiagra-schakelsysteem. Dat was ongegrond: de nieuwe Tiagra-groep schakelt bijna net zo goed als 105/Ultegra.
Maar de remmen zijn een ramp. Elke 1000km gaat de fiets naar de fietsenmaker omdat alle remkracht verdwenen is. Ik rem de schijven altijd goed in, de fm heeft alles goed schoongemaakt en afgesteld, Het probleem dat ik na verloop van tijd steeds weer heb, is dat ik de remhendel een paar cm kan indrukken voordat de rem überhaupt in beweging komt. Dus zijn die shifters gewoon naar de klote? Ik zie dat de remkabel correct in de shifter ligt. Ik overweeg om de shifters/remmen te upgraden naar een hydraulisch systeem.
Mechanische schijfremmen = poep
Schijfremmen met qr = kak
Beter iets meer investeren en hydro + steekassen nemen, of gewone velgremmen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12634
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ben ook voor steekassen, maar het slaat werkelijk helemaal nergens op dat qr,s en schijven niet goed zouden zijn.
Ik heb daar rui 10jaar mee gereden op de mtb en op mijn pekel mtb zit het nog steeds, echt geen enkel probleem.
Ik heb daar rui 10jaar mee gereden op de mtb en op mijn pekel mtb zit het nog steeds, echt geen enkel probleem.
Gister gemerkt dat de voorste schijfrem enorm krijste bij remmen.
Bij beter kijken blijkt dat een zuiger niet beweegt maar in de beginpositie blijft staan in de remklauw blijft.
Iemand de gouden tip om deze eruit te krijgen zodat ik hem kan schoonmaken en invetten?
Bij beter kijken blijkt dat een zuiger niet beweegt maar in de beginpositie blijft staan in de remklauw blijft.
Iemand de gouden tip om deze eruit te krijgen zodat ik hem kan schoonmaken en invetten?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Mijn Speci Crux had ook mechanisch/hydraulische schijfremmen en quick release.
Dat remde goed, maar nadat ik het remgedeelte vervangen had voor hydraulische schijfremmen was ik helemaal content.
Ook icm met QR werkte dat erg goed en zelfs het terugsteken van de wielen leverde geen enkel probleem op mbt het evt opnieuw moeten afstellen van de remklauw.
Dat was namelijk niet nodig!
Mijn advies: Zo snel mogelijk vervangen voor een set hydraulische remmen.
Dat remde goed, maar nadat ik het remgedeelte vervangen had voor hydraulische schijfremmen was ik helemaal content.
Ook icm met QR werkte dat erg goed en zelfs het terugsteken van de wielen leverde geen enkel probleem op mbt het evt opnieuw moeten afstellen van de remklauw.
Dat was namelijk niet nodig!
Mijn advies: Zo snel mogelijk vervangen voor een set hydraulische remmen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12634
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou de zuiger er niet uithalen.Mitchel schreef: ↑03 jan 2020 09:13 Gister gemerkt dat de voorste schijfrem enorm krijste bij remmen.
Bij beter kijken blijkt dat een zuiger niet beweegt maar in de beginpositie blijft staan in de remklauw blijft.
Iemand de gouden tip om deze eruit te krijgen zodat ik hem kan schoonmaken en invetten?
Wiel eruit, blokken eruit en dan:
Hou de andere zuigers met iets tegen zodat de zuiger die vast zit er iets uitkomt, dan beetje vet op doen, desnoods beetje siliconen op een wattenstaafje spuiten en schoonmaken, dan terugduwen. Dat proces herhalen totdat het weer goed werkt. Dat kan best een keer of 10 zijn.
Bestaan Tiagra hydro shifters?, ik dacht het niet.
Passen 105 shifters op Tiagra derailleurs? Ook niet want Tiagra is 10-speed en 105 11-speed,
Dus je zal de volledige groep moeten upgraden in jouw geval.
Een goedkopere optie kan erin bestaan om hydro remklauwen te gebruiken die mechanisch bediend worden.
Dat werkt niet zo goed als volledig hydraulisch maar beter als volledig mechanisch.
Zoals de Yokozuna Motoko of de TRP HYRD:
Tiagra 4700 is 10 speed en hydraulisch:
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... -4700.html
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... -4700.html
Thanks, Ben even gaan surfen op het interweb en vond een mooie tutorial van park tool. Zij maken schoon met een katoen touw en alcohol. Daarna ingevet met een drupje remolie. Direct na de eerste keer ging het perfect.wasbeer2006 schreef: ↑03 jan 2020 10:13Ik zou de zuiger er niet uithalen.Mitchel schreef: ↑03 jan 2020 09:13 Gister gemerkt dat de voorste schijfrem enorm krijste bij remmen.
Bij beter kijken blijkt dat een zuiger niet beweegt maar in de beginpositie blijft staan in de remklauw blijft.
Iemand de gouden tip om deze eruit te krijgen zodat ik hem kan schoonmaken en invetten?
Wiel eruit, blokken eruit en dan:
Hou de andere zuigers met iets tegen zodat de zuiger die vast zit er iets uitkomt, dan beetje vet op doen, desnoods beetje siliconen op een wattenstaafje spuiten en schoonmaken, dan terugduwen. Dat proces herhalen totdat het weer goed werkt. Dat kan best een keer of 10 zijn.
Toch die pekeltroep icm vieze wegen...