Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hartslagzones mountainbiken vs. racefietsen

Robin_tri
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2019 16:24

Robin_tri 30 dec 2019 16:35

Hoi allemaal,

Ik heb er al wat onderzoek naar gedaan, maar ik heb nog niet echt een exact antwoord, dus misschien dat jullie meer weten. Ik train als triatleet met name met hartslagzones. Nu kan dat vrij genuanceerd liggen (zoals veel van jullie zullen weten), want hartslagzones bij het hardlopen zijn bijvoorbeeld heel anders dan die bij het racefietsen (bij hardlopen ongeveer 10 slagen hoger per zone), omdat je bij het hardlopen meer spieren gebruikt. Lopend haal je daarom makkelijker hogere hartslagen dan bij het fietsen, terwijl je qua gevoel eenzelfde inspanning doet.

Echter, ik mountainbike ook nu en dan en dat zette me aan het denken. Met mountainbiken ben je veel actiever dan bij het racefietsen. In en uit het zadel, beter opletten, aanzetten, meer gebruik van bovenlichaam, etc... Je zou zodoende met het mountainbiken makkelijker een hogere hartslag moeten halen, dan bij het racefietsen (en dat doe ik ook). Dit heeft ten gevolge dat je hartslagzones bij het mountainbiken ook anders zouden moeten zijn, maar hoeveel hoger zijn die dan vergeleken met het racefietsen? Komen ze overeen met het hardlopen? Zit het ergens tussen hardlopen en racefietsen in? Is er überhaupt een regel voor?

Zoals gezegd, veel gezocht, weinig gevonden. Wie helpt me verder?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4532
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 30 dec 2019 16:57

Laat ik voorop stellen dat ik zeker geen deskundige ben, maar volgens mijn zou het totaal niet moeten uitmaken.
Als jouw verzuring bij (stel) 165 hartslagen ligt dan maakt dat voor wat voor sport je op dat moment beoefend niet uit.
Bij een sport die je vaak beoefend zal je later bij 165 komen doordat je deze specifieke spieren beter hebt getraind.

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 30 dec 2019 17:43

Uit ervaring kan ik inderdaad zeggen dat mijn HR bij het mountainbiken fors hoger ligt dan bij wielrennen. Komt natuurlijk door de aard van de sport, veel meer aanzetten eigenlijk continu intervallen. Dat kan ik natuurlijk bij wielrennen ook doen, maar is bij mij niet het geval. Wellicht bij mensen die bewust intervallen trainen of wedstrijden rijden wel. Na 1,5 -2 uur MTB kom ik terug met een gemiddelde boven omslagpunt, dat is bij wielrennen eigenlijk nooit zo.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 dec 2019 17:49

Wedstrijdrijders MTB doen hun extensieve trainingen D1 en D2 op de weg. Anders lukt het niet om lang met lage hartslag te rijden

Robin_tri
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2019 16:24

Robin_tri 30 dec 2019 18:07

@Mao: Ik begrijp de redenering, maar het ligt toch iets genuanceerder. Het schijnt dat hardlopers een hogere VO2Max halen bij het lopen dan bij het fietsen, maar dat het andersom wat meer gelijk getrokken wordt. Ik kom vanuit het hardlopen en daarom ligt mijn anaerobe drempel bij het fietsen op 178 bpm en bij het lopen op 188 bpm. Zodoende moet je de zones daar ook op aanpassen. Gemiddeld genomen halen hardlopers hogere hartslagen voor eenzelfde inspanning dan fietsers (persoonlijk voorbeeld: een tijdrit fietsen op 190 gemiddeld gaat me echt niet lukken, ik moet me al binnenste buiten keren om die hartslag te halen op de fiets).

@bluebird: hoe zit het met gevoel? Voelt een hogere hartslag bij het mountainbiken bij een rustige rit even makkelijk als een duurrit racefietsen?

@Nee_Nee: Daaruit haal ik dat de zones die zij gebruiken gelijk liggen aan het wielrennen?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 30 dec 2019 18:42

Hier een leuk stukje, vergelijking tussen hardlopen, fietsen Vice versa en triatleet

Hierin staat dat een triatleet na goede training een vergelijkbaar vo2max haalt in zowel rennen als fietsen.
Ook dat een renner na adaptie ook op een fiets het met rennen vergelijkbare vo2max moet kunnen halen.
Hieruit mag je denk ik concluderen dat je een vergelijkbaar vo2max dus kunt trainen.
Daarnaast denk ik dat er op de mtb in vergelijking met race ook weinig te geen verschil gaat zitten als je beide combineert in training.


http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/do ... 1&type=pdf

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 dec 2019 20:20

Robin_tri schreef: 30 dec 2019 18:07 @Nee_Nee: Daaruit haal ik dat de zones die zij gebruiken gelijk liggen aan het wielrennen?
eh... <mond vol tanden>. Weet ik eerlijk gezegd niet. Wel weet ik dat wedstrijdrenners hun trainingen die ze met lage intensiteit doen niet in het bos kunnen doen, omdat je daar veel te snel op een hoge hartslag zit. Voor lange extensieve trainingen moet je 'met de rem op' rijden en dat lukt alleen op de weg.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 30 dec 2019 21:03

Ga op je racefiets eens de eerste 15min een paar intensieve blokjes doen.
Als ik rustig vertrek dan krijg ik met moeite mijn hartslag hoger. Als ik bv op de mtb al intensief start dan zit ik de hele rit wat hoger in de hartslag.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 30 dec 2019 21:23

Lijkt mij een goede vraag voor Joe Friel, bv via Twitter te stellen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 dec 2019 21:44

bluebird schreef: 30 dec 2019 17:43 ... Na 1,5 -2 uur MTB kom ik terug met een gemiddelde boven omslagpunt, dat is bij wielrennen eigenlijk nooit zo.
Dat kan niet; je kan maar 1 uur op omslagpunt; ergens klopt er iets niet....

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 dec 2019 22:22

Ik heb die ervaring ook al een jaar of 10/15.

Mijn idee is dat het zit in de intensiteit en rust. Op de racer rijd je veel constanter en heb je minder rust, wat het ook veel lastiger maakt om bv twee uur een hele hoge hartslag te hebben.

MTB is intensiever en heeft meer piekel, maar ook veel meer rust in een paar bochtjes bv. Je gebruikt dan weer je bovenlichaam.

Zou het zo kunnen zijn dat je dus feitelijk je benen minder uitput en dit compenseert met je bovenlichaam. Meer spieren dus dit wat doen wat de hartslag hoger maakt???

Voor de duidelijkheid, puur gebaseerd op mijn eigen gevoel.

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 30 dec 2019 23:16

walter- schreef: 30 dec 2019 21:44
bluebird schreef: 30 dec 2019 17:43 ... Na 1,5 -2 uur MTB kom ik terug met een gemiddelde boven omslagpunt, dat is bij wielrennen eigenlijk nooit zo.
Dat kan niet; je kan maar 1 uur op omslagpunt; ergens klopt er iets niet....
Dat is toch een uur non-stop dan? Bij het mtb -en schommelt ie natuurlijk veel meer door de intervallen, hij zit dus ook regelmatig net onder omslagpunt:
Omslagpunt is door SMA bepaald op 164, onderstaand 30 k MTB ritje:

Afbeelding
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Plaats reactie