Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 25 dec 2019 20:25

Iemand ervaring met bestellen bij Evans cycles? Vind deze wel leuk, maar geen idee wat de bijkomende kosten zijn qua verzending en hoe lang zoiets duurt: https://www.evanscycles.com/en-nl/pinna ... -cEALw_wcB
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 25 dec 2019 21:16

bluebird schreef: 25 dec 2019 20:25 Iemand ervaring met bestellen bij Evans cycles? Vind deze wel leuk, maar geen idee wat de bijkomende kosten zijn qua verzending en hoe lang zoiets duurt: https://www.evanscycles.com/en-nl/pinna ... -cEALw_wcB
Ik zie dat de verzendkosten voor dit frame “vanaf €78” zijn, erg hoog dus. Bij andere Britse verzenders zoals CRC en Wiggle zijn de verzendkosten bij een bestelling boven zo’n €50 gratis, zelfs voor frames en complete fietsen. Maar die verkopen dan weer geen Pinnacle....

Mijn ervaringen met Evans zijn overigens positief.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 25 dec 2019 22:27

Erg hoog inderdaad. Maar voor totaal 355,- heb je een mooie gravel frameset.

Koen87
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 26 dec 2019 09:52

Interessant hoe dit topic een grote vlucht neemt. Ook ik zie het nodige voorbij komen aan gravelgerelateerde events, fietsen e.d. waardoor het begint te kriebelen. Ik ben op zoek naar een fiets waarmee ik de meeste (Nederlandse) mtb routes aankan, maar ook op onverharde wegen (en ter overbruggin verharde wegen) goed uit de voeten kan. Dit is het voornaamste doel, mogelijk in de toekomst toepassen met fietsvakantie.

Mijn wegfiets is een Trek Emonda SL 6 (maatje 56; zelf ben ik 1.84cm, 65kg). Nu lees ik dat qua geometrie een gravelracer wat relaxter is. Hoe kan ik dit het beste inschatten t.o.v. de emonda? Head tube/head angle etc? Simpele vraag, met waarschijnlijk een lastig antwoord: wat is een geschikt gravelframe welke enigszins te vergelijken is met de emonda?

Ik zit met een redelijk strak budget van 1300-1400€

Uiteraard zijn algemene tips, richtlijnen e.d. van harte welkom! Linkjes met info zijn ook meer dan welkom.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 26 dec 2019 10:34

Ik herken mij helemaal in bovenstaand verhaal. Ik heb had dezelfde eisen en hetzelfde budget (behalve de toepassing mbt fietsvakantie). Uiteindelijk ben ik op een cyclocross fiets uitgekomen (Sensa Trentino CXD, schijfrem, Ultegra afgemonteerd). Zowel offroad als op de weg een topfiets. Hoe het op de weg en door het bos fietst heb je zelf ook gedeeltelijk in de hand met bandenkeuze.

Wat betreft gravel geometrie, hier heb je ook allerlei varianten in, Van heel relaxed tot heel sportief. Van elke fiets kun je de geo vinden en vergelijken met de geo van de Emonda.

Succes met de zoektocht!

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 26 dec 2019 12:12

Koen87 schreef: 26 dec 2019 09:52 Interessant hoe dit topic een grote vlucht neemt. Ook ik zie het nodige voorbij komen aan gravelgerelateerde events, fietsen e.d. waardoor het begint te kriebelen. Ik ben op zoek naar een fiets waarmee ik de meeste (Nederlandse) mtb routes aankan, maar ook op onverharde wegen (en ter overbruggin verharde wegen) goed uit de voeten kan. Dit is het voornaamste doel, mogelijk in de toekomst toepassen met fietsvakantie.

Mijn wegfiets is een Trek Emonda SL 6 (maatje 56; zelf ben ik 1.84cm, 65kg). Nu lees ik dat qua geometrie een gravelracer wat relaxter is. Hoe kan ik dit het beste inschatten t.o.v. de emonda? Head tube/head angle etc? Simpele vraag, met waarschijnlijk een lastig antwoord: wat is een geschikt gravelframe welke enigszins te vergelijken is met de emonda?

Ik zit met een redelijk strak budget van 1300-1400€

Uiteraard zijn algemene tips, richtlijnen e.d. van harte welkom! Linkjes met info zijn ook meer dan welkom.
Hoi Koen, ik ben ook orienterend voor iets graveligs. Was afgelopen Bike Motion bij Trek, mijn maatje is een Trekkie :mrgreen: . Hij rijdt een Emonda SL6 in maatje 56 en was/is geinteresseerd in gravel. Dan kom je al snel bij de Checkpoint uit, knappe fiets trouwens. Volgens de medewerker van Trek zou ie dezelfde framemaat moeten aanhouden als op zijn racer. Met jouw budget dus zoiets: https://www.12gobiking.nl/trek-checkpoint-al-4-2019

EDIT: ff wat andere forummers voor zijn; als je in de buurt van Oosterhout woont zou ik een kijkje nemen bij Wim de Vos voor leuke kortingen op Trek.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

chris80
Forum-lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 26 dec 2019 12:19

Helaas te laat, Wim de Vos doet geen Trek meer.. hij had nog 1 Checkpoint staan voor ik geloof 899,-. Ik weer alleen niet welke maat en of die er uberhaupt nog is..

Koen87
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 26 dec 2019 12:47

Bedankt Bluebird & Chris voor de tips:) omgeving Nijmegen, dus een tripje naar Wim de Vos behoort zeker tot de mogelijkheden! Ook goed om te weten dat een dergelijke maat & geometrie aangehouden kan worden. Maakt de zoektocht wat makkelijker!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 dec 2019 14:55

Ik ben op zoek naar een fiets waarmee ik de meeste (Nederlandse) mtb routes aankan, maar ook op onverharde wegen (en ter overbruggin verharde wegen) goed uit de voeten kan.
Misschien beter een MTB kopen... ik heb inmiddels een paar MTB-routes gedaan met mijn gravelracer. Het kan, maar heel relaxed wordt het nooit.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 dec 2019 15:44

Koen87 schreef: 26 dec 2019 12:47 Bedankt Bluebird & Chris voor de tips:) omgeving Nijmegen, dus een tripje naar Wim de Vos behoort zeker tot de mogelijkheden! Ook goed om te weten dat een dergelijke maat & geometrie aangehouden kan worden. Maakt de zoektocht wat makkelijker!
Hij heeft nog 1 Trek Checkpoint in maat 56 voor 899 Euro met hydraulische remmen.
Checkpoint WimDe Vos 899 Euro.png
En misschien is deze Kuota Gravel, weliswaar aan de bovenkant van je budget, ook een optie
Kuota Gravel Wim De Vos 1399 Euro.png
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 26 dec 2019 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Koen87
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 26 dec 2019 17:53

:winkthumb: Dankje voor de tip!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 dec 2019 18:53

havana schreef: 26 dec 2019 14:55
Ik ben op zoek naar een fiets waarmee ik de meeste (Nederlandse) mtb routes aankan, maar ook op onverharde wegen (en ter overbruggin verharde wegen) goed uit de voeten kan.
Misschien beter een MTB kopen... ik heb inmiddels een paar MTB-routes gedaan met mijn gravelracer. Het kan, maar heel relaxed wordt het nooit.
Heb je al geprobeerd met 27.5"-banden.

Ik heb de Velobuild gravelracer (redelijk vergelijkbaar met jou Chicken) en met de 27.5"-banden (2" breed, dus echte MTB-banden) neem ik alle MTB-routes waar niet teveel hoogteverschil in zit (dus niet naar Nederlands Limburg)

In Vlaanderen gaat de streek rond Leuven nog goed (beetje moeilijker als het nat ligt)
Antwerpen en de Kempen (waar ik meestal rijd) gaan perfect zonder veel last. In Nederland is het nog vlakker, dus moet zeker kunnen.

Moest ik nu een ander frame nodig hebben, ging ik voor de nieuwe versie van de Chicken (ik wil echt wel de 2x en dat ging niet op de oude versie) of voor een Mason Bokeh.

Een gravelracer is best iets korter en iets hoger. Ik had de mijne eerst afgesteld zoals mijn TCR (laag en lang) maar dat gaf toch wat last aan mijn nek en de controle was niet helemaal zoals het moest.
Nu heb ik de -17°, 120mm stuurpen vervangen door een -7° 120mm pen en dat bevalt een stuk beter. (3mm korter en 21mm hoger)
Afbeelding

Plaats reactie