Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 23 dec 2019 18:15

Keezx schreef: 23 dec 2019 16:34
joopi schreef: 23 dec 2019 16:07 https://www.telegraaf.nl/nieuws/1982024 ... -taakstraf

Dit is toch echt niet te geloven. Er is een Chinees gezegde dat als je 1000 mensen de stuipen op het lijf wil jagen, je er 1 moet opknopen. De plaag van telefoongebruik in de auto gaat met dit soort straffen dus nooit gestreden worden, hoe schrikt dit nou af?
Alleen de doodstraf schrikt af en dan nog maar heel beperkt.
Ja dat zien we in Amerika..

Echt bijna alle onderzoeken tonen aan dat zwaarder straffen geen positief effect heeft op recidive-risico of als afschrikwekkende/voorbeeldfunctie.

Aan de andere kant, het zal je moeder maar zijn die doodgereden wordt...ik begrijp het sentiment

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 dec 2019 18:27

Ja, ik ook, ben alleen bij om in een land te leven waar het sentiment niet leidend is in de rechtspraak...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 23 dec 2019 18:30

Je zult maar iemand doodrijden. Je geweten zal er toch voor zorgen dat je eigen leven nooit meer hetzelfde is.
Avatar gebruiker

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 23 dec 2019 19:36

RelicBert schreef: 23 dec 2019 18:30 Je zult maar iemand doodrijden. Je geweten zal er toch voor zorgen dat je eigen leven nooit meer hetzelfde is.
da's misschien erger dan de PI...

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 dec 2019 20:38

Niet iedereen heeft een geweten. Mensen kunnen gebeurtenissen ook heel goed wissen of hun eigen aandeel daarin.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 dec 2019 20:42

Keezx schreef: 23 dec 2019 16:36
MarkVeenstra schreef: 23 dec 2019 16:18 Was ze nou aan het bellen? Of was ze het nou niet?
Of was het niet bewezen? ...

CUT
Het ging om het rijgedrag, niet om het bellen op zich....
Het schijnt juridisch verschil te maken of het aanmerkelijk, dan wel zeer onvoorzichtig wordt beoordeeld....
Maar joopi postte dit, in relatie tot de "plaag van telefoon gebruik...."
Daar reageerde ik op ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 24 dec 2019 09:03

De rechter mag een rijontzegging van 5 jaar opleggen, dan vind ik 1 jaar nogal weinig. Wat mij betreft wordt er een mogelijkheid tot definitieve rijontzegging ingevoerd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 dec 2019 10:13

Mijn sentiment zegt ook: 5 jaar was beter geweest.
Maar zou het iets uitmaken voor wat mensen doen of laten?
Een rechter heeft een referentiekader voor wat er in het verleden is opgelegd voor verkeersovertredingen met fatale afloop.
Er zijn flinke volksstammen die rechters veroordelen omdat ze niet straffen volgens hun sentimenten.
Ik hoor niet bij zo'n volksstam.
Eigenlijk zou alles wat , zelfs maar enkele seconden, afleidt van het verkeer verboden moeten worden, bijvoorbeeld denken aan goeie seks of zo ongeveer alles dus, maar dat is onmogelijk, dus verbieden we iets dat makkelijk te constateren is.
98 van de 100 autobestuurders vindt een modus om veel aan andere dingen te denken en toch bij de les te blijven, een kleine minderheid heeft daar problemen mee.
Het zou mooi zijn als psychologen eens een effectieve test ontwerpen als onderdeel van het rijexamen om die kleine minderheid eruit te filteren.
Rijontzeggingen werken in dit opzicht gewoon niet, het is louter vergelding (en dus nooit genoeg volgens slachtoffers)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 dec 2019 14:17

Het blijft altijd heel lastig, zeker om te oordelen op een artikel van een paar zinnen.
Er zal veel meer zijn. Lekker populistisch meepraten is makkelijk.

Je moet je als samenleving afvragen wat je wilt met een straf. Iemand puur straffen of klaarmaken voor een nieuw leven. Iemand die uit een gevangenis komt, geen werk meer kan krijgen en amper woonruimte, zal heel snel weer in zijn oude gewoonte terugvallen.

Ik snap op best de rechter die (dacht ik) vorige week aangaf geen slachtoffers in de rechtszaal te willen. Ik praat misschien ook anders als het mij of mijn geliefde overkomt. Maar rationeel gezien voegt het weinig toe.

Als ik nu naar buiten loop en mijn buurman vermoord, dan is dat vrij duidelijk. Als ik nu in mijn maatpak in de auto stap naar een klant en rijd door onoplettendheid (van wat dan ook) achter op een klein autootje en rijd de kinderen op de achterbank dood is dat een ongeluk...……….

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 24 dec 2019 14:24

(Na Engeland worden in Europa de strengste straffen uitgedeeld in Nederland, dus feit en fabel lopen wel eens door elkaar)
Wil je iemand voor 5 jaar of voor altijd de rijbevoegdheid ontzeggen vanwege gebruik van de smartphone tijdens het rijden, dan heb je daarvoor wel een sluitend bewijs nodig. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen. Een verdachte hoeft niet aan zijn eigen veroordeling mee te werken en mag liegen en bedriegen zoveel hij wil.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 dec 2019 14:45

Dat laatste is onwaar.,. tenminste zodra je dingen onder ede moet verklaren.
Punt blijft dat de bewijslast heel moeilijk gaat zijn zolang we niet overal camera's ed. mee laten kijken (en dat moet je misschien ook weer niet willen).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 dec 2019 15:00

Keezx schreef: 22 dec 2019 19:11 Dat is dezelfde soort die het op een fiets heeft over "een mooie rateL"
Zij ergens in de puberteit blijven steken.....
Er zijn tegenwoordig vast mensen te vinden die klaarkomen op het zoemende geluid van een Niksan Leaf.
Laat mij maar lekker puberen dan, oud worden is niet altijd leuk.

Heel veel beter dan dit gaat het nooit meer worden, vanaf 38sec ‘turn up the volume’!!
https://youtu.be/5SoZiTxdQyw
Less is bore

Plaats reactie