Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote verkeersregelstopic (NL)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 dec 2019 08:44

Mag je fietsen op een ruiterpad? Welke onverharde wegen mag je met de fiets komen? Wat is het verschil tussen een verplicht fietspad en een niet-verplicht fietspad?

Het zijn allemaal voorbeelden van onderwerpen die in dit topic thuis horen. In het "domme vragen topic" zijn al wat dingen gepost. Vriendelijk verzoek aan de moderators om die te verplaatsen.

Graag alleen verkeersregels in NL bespreken, om onduidelijkheid te voorkomen.
Laatst gewijzigd door havana op 23 dec 2019 11:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 dec 2019 08:45

Waar mag je onverhard fietsen?

Welkom in je nieuwe wereld waar het avontuur op je ligt te wachten op wel 5 minuten fietsen van je tuinhek. Grenzeloos fietsen van Bantam bij Bussum tot de Grebbeberg bij Rhenen.

Regels zijn simpel. Je bent in Nederland, dus alles mag tenzij het middels een bord verboden is.
Je bent welkom op alle openbare onverharde wegen.
Deze zijn met verkeersborden gemarkeerd. Meestal staat er dan een bord verboden voor snelverkeer of verboden in te rijden.

Je bent welkom op alle openbare onverharde fietspaden.
Deze zijn met éen van de twee bekende borden fietspad gemarkeerd

Vuistregel: als er een verkeersbord staat dat je van je schoolverkeersexamen kent, dan mag je er fietsen

Alle andere terreinen, wegen en paden zijn niet openbaar, maar opengesteld. Dat zijn altijd privé-terreinen, ook als het gemeentegrond is of Staatsbosbeheer: privé. Dan stelt de eigenaar middels de borden de voorwaarden.
In de praktijk betekent dat: fietsen op daartoe aangewezen paden (SBB, Utr. Landschap, Landgoederen etc, of vrij toegang op wegen en paden (GNR).
Voor de mountainbikeroutes tussen Lage Vuursche en Rhenen heb je dan weer een vignet á 7,50 per jaar nodig. Daar betalen wij aanleg, beheer, onderhoud, koffie en koeken van. Maar waarschijnlijk ben je daar nog niet aan toe. Eerst bochten op snelheid leren nemen.

Vuistregel: kijk op de borden aan de rand van het bos.
bron: MTBHeuvelrug

robitero
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 apr 2011 17:33

robitero 23 dec 2019 09:08

Volgens mij zijn ruiterpaden ontstaan omdat ruiters en fietsers vaak geen goede combi zijn. Schrikreactie van paarden. Dus volgens mij mag je niet fietsen op een ruiterpad. Maar zeker weet ik het niet en zo heb ik ook meer ???, dus zeker een interessant topic dit.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 dec 2019 09:16

MTB Heuvelrug daarover

Ruiterpaden zijn doelgroeppaden, dus daar mag je niet fietsen. Je mag ook niet hardlopen op onze mountainbikepaden of daar met je paard lopen.
Dat is de formele kant.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 dec 2019 10:03

Wanneer is een verplicht fietspad verplicht en wanneer mag je op de weg ernaast fietsen ?
Soms staan er borden verboden voor fietsers en is het daardoor duidelijk dat je niet op de weg mag fietsen.

Als voorbeeld hier :
https://goo.gl/maps/4pKZMNm9otkFQKUW7
f.jpg
Onder de verboden in te rijden borden staat uitgezonder fietsers, maar je zou ook kunnen zeggen dat fietsers daar helemaal niet mogen fietsen.

En draai je daar naar links, dan zou je zeggen dat je als fietser daar gewoon mag oversteken :
f2.jpg
(links en rechtsaf staan borden verboden voor tractoren)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 dec 2019 10:13

Dat verplicht fietspad hoor bij die N weg, links. Dat wordt echt duidelijk op de 2e foto, waar je ziet dat het fietspad alleen vanwege het kruispunt even wat slingers maakt. Dat maakt dus dat je niet op de N-weg mag fietsen, maar het fietspad moet volgen (logisch.., ik heb er zelfs al eens een boete voor mogen krijgen omdat het fietspad onbegaanbaar was met bouwafval zat ik 300m op de N-weg.., ik had maar moeten lopen van oom agent)

Dat 1 richting bord met uitzondering fietsers is de secundaire weg.., staat los van het fietspad.

Het oversteken is niet heel duidelijk aangegeven, maar ook de weg rechtdoor daar is een N-weg.., dus zou je daar niet zondermeer mogen fietsen denk ik.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 23 dec 2019 10:48

DDX schreef: 23 dec 2019 10:03 Wanneer is een verplicht fietspad verplicht en wanneer mag je op de weg ernaast fietsen?
Dat is toch het verschil tussen een rond blauw bord met een afbeelding van een fiets (verplicht) en een rechthoekig bord met "fietspad" (niet-verplicht)?

Tenminste zo interpreteer ik het altijd, af en toe tot ongenoegen van automobilisten die vinden dat elk fietspad verplicht is.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 dec 2019 11:10

En best een Vlaamse versie en ook nog een Belgische versie van deze staart want hier zijn de regels anders....

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 dec 2019 11:18

Als ik dit zo lees mogen wij blij zijn dat er geen verkeersexamen moet worden afgelegd voor het rijden op een fiets, de meeste van ons zullen m.i. dan niet slagen.! :roll:

Of wij weten het wel maar doen alsof wij het niet weten of zoeken de mazen in de RVV-wet.? :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 dec 2019 11:29

slugbait schreef: 23 dec 2019 10:48
DDX schreef: 23 dec 2019 10:03 Wanneer is een verplicht fietspad verplicht en wanneer mag je op de weg ernaast fietsen?
Dat is toch het verschil tussen een rond blauw bord met een afbeelding van een fiets (verplicht) en een rechthoekig bord met "fietspad" (niet-verplicht)?

Tenminste zo interpreteer ik het altijd, af en toe tot ongenoegen van automobilisten die vinden dat elk fietspad verplicht is.
Klopt, ik doelde meer op situaties zoals mijn voorbeeld.

Ook zo mooi die haakse bochten om te zorgen dat een fietspad meer dan 5m van de weg afligt, waardoor je dus niet doorgaand verkeer bent en voorrang moet verlenen als er haaientanden/borden staan.
Zouden ze het fietspad rechtdoor trekken dan heb je als fietser voorrang op afslaand verkeer nml, wat hoop mensen niet weten.

Nog een mooi voorbeeld waarvan ik mij al heel lang afvraag wat ze nou bedoelen met dit onderbord :
https://goo.gl/maps/ehoQkPvoxqykayRw7
v.jpg

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 dec 2019 11:39

havana schreef: 23 dec 2019 08:44 Wat is het verschil tussen een verplicht fietspad en een niet-verplicht fietspad?
Volgens mij weet bijna geen enkele automobilist dit. In de gevallen dat ik een middelvinger toebedeeld kreeg (het is niet vaak, maar je onthoudt ze wel) was het in een situatie dat ik er voor koos op de weg te rijden terwijl er een niet-verplicht fietspad naast ligt. Met 30km/u vind ik die niet-verplichte fietspaden doorgaans wat te smal/hobbelig en komen ze vaak tot een abrubt einde.

Het frustreert me dan ook dat ik 'op m'n plek gewezen wordt' door iemand die de regels niet kent.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 23 dec 2019 11:40

ik fiets veel off-road, gravelfiets of mtb, nu loopt er op 2 straten van mijn huis een mtb route. (Niet het startpunt vd route) ik rijd tot aan deze route op openbare weg, en stap daar in op de route. Ik heb geen enkel verbodsbord gezien, ook geen regels oid.
Nu heb ik na een kwart route wel gezien en besluit ergens willekeurig is een bos niet de route rechtsaf te slaan, maar ga links, ook hier geen bordje met regels of verboden. Iets verderop staat een boswachter met het notitieblokje in de hand. U rijd op een wandelpad. Hier is uw bekeuring! (Overigens (nog) niet voorgekomen)

Ik ben uiteraard van mening dat deze bekeuring ongegrond is, ik heb namelijk nergens borden gezien. Maar is dat ook zo? Bij de start van deze mtb route staat wel een bord met alle regels, maar ik ben daar niet gepasseerd. Moet je dan voordat je gaat rijden thuis je van alle gebieden de regels gaan bekijken om zoals in dit voorbeeld niet tegen een bekeuring aan te lopen? en ben je verplicht om langs start te komen om een mtb route te volgen?

Plaats reactie