Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Les 3 Ballons 2020

Livelin
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 dec 2019 14:36

Livelin 14 dec 2019 14:38

Ik ga in 2020 ook voor de eerste keer deelnemen. Ik heb echter geen licentie, zit niet bij een club. Heb ik dan wel medische keuring en een licentie nodig? Hoe regel ik dat?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 dec 2019 07:12

Alleen een medische verklaring, geen keuring. Voorbeeld staat in dit topic en kun je zelf aanpassen...

Livelin
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 dec 2019 14:36

Livelin 15 dec 2019 12:28

En een licentie? Daar lees ik ook wat over?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 dec 2019 15:43

Een licentie kan ipv een medische keuring gelden. Het is of of dus.

Livelin
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 dec 2019 14:36

Livelin 15 dec 2019 17:19

Dus heb ik toch zowel een verklaring als keuring nodig? En niet alleen dat voorbeeld op de vorige pagina?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 dec 2019 18:36

Om de medische verklaring te tekenen heb je geen keuring nodig, je kan ook gewoon dat document uit dit topic pakken en zelf invullen. Ook een huisarts kun je vragen 'm te tekenen, hij zal hooguit vragen of je je goed voelt en misschien je bloeddruk eens meten. Dat is alles behalve een medische keuring.

Livelin
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 dec 2019 14:36

Livelin 15 dec 2019 19:40

Dat snap ik! Dat is niet mijn vraag... Heb ik voldoende aan die verklaring of heb ik daarnaast nog een licentie of keuring nodig?

En ik lees iets over verzekering?

Kortom wat heb ik nodig om te mogen starten?

Sorry voor mij de eerste keer!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 dec 2019 19:52

Nee. Alleen een verklaring OF een licentie. Niet beide. Eén van beide.

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 17 dec 2019 13:22

Ik moest gisteren toevallig bij de huisarts zijn, dus heb ik ineens maar gevraagd om het attest in te vullen. Ademhaling, bloeddruk en polsslag werden gecontroleerd en er werden een paar vraagjes gesteld, meer niet. De dokter vroeg zelfs niet hoeveel kilometer ik ging fietsen ofzo.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 17 dec 2019 14:43

@ allen;

licentie of keuring, het is allemaal voor de verzekering van de organisatie mbt aansprakelijkheid. In dat opzicht is het zelf fabriceren van een medische verklaring een makkelijke en zeer goedkope oplossing. Maar naar aanleiding van de vorige post toch een kanttekening:

Een serieuze sportkeuring is voor iedereen die aan dit soort uitdagingen mee gaat doen (en zeker voor de eerste keer!!!) geen overbodige luxe.

Een opmerking als deze:
Pallieter schreef: 17 dec 2019 13:22 Ik moest gisteren toevallig bij de huisarts zijn, dus heb ik ineens maar gevraagd om het attest in te vullen. Ademhaling, bloeddruk en polsslag werden gecontroleerd en er werden een paar vraagjes gesteld, meer niet. De dokter vroeg zelfs niet hoeveel kilometer ik ging fietsen ofzo.
klinkt grappig, maar je wordt er niet vrolijk van als je ergens in de vogezen van je fiets valt.

Dus mijn advies: doe één keer in bv 5 jaar een serieuze keuring door sportarts, deze kan je verklaring tekenen. Die kun je wat mij betreft naar hartelust modificeren, maar af en toe een serieuze test is wel belangrijk!
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 dec 2019 14:48

Tracing_NL schreef: 17 dec 2019 14:43 @ allen;

licentie of keuring, het is allemaal voor de verzekering van de organisatie mbt aansprakelijkheid. In dat opzicht is het zelf fabriceren van een medische verklaring een makkelijke en zeer goedkope oplossing. Maar naar aanleiding van de vorige post toch een kanttekening:

Een serieuze sportkeuring is voor iedereen die aan dit soort uitdagingen mee gaat doen (en zeker voor de eerste keer!!!) geen overbodige luxe.

Een opmerking als deze:
Pallieter schreef: 17 dec 2019 13:22 Ik moest gisteren toevallig bij de huisarts zijn, dus heb ik ineens maar gevraagd om het attest in te vullen. Ademhaling, bloeddruk en polsslag werden gecontroleerd en er werden een paar vraagjes gesteld, meer niet. De dokter vroeg zelfs niet hoeveel kilometer ik ging fietsen ofzo.
klinkt grappig, maar je wordt er niet vrolijk van als je ergens in de vogezen van je fiets valt.

Dus mijn advies: doe één keer in bv 5 jaar een serieuze keuring door sportarts, deze kan je verklaring tekenen. Die kun je wat mij betreft naar hartelust modificeren, maar af en toe een serieuze test is wel belangrijk!
Eens. Veel wielrenners staan aan de start met fietsen van duizenden euro's met daarbij dure kleding, maar een sporttest van 200 euro is vaak geen geld voorover. :roll:

brutus
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 17 dec 2019 14:57

Wordt meestal door de verzekering vergoedt.

Plaats reactie