Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling balhoofd

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 09 dec 2019 15:09

Zijn je lagers zelf niet gewoon versleten ?
Vooral het onderste lager heeft veel te verduren door nattigheid en vuil.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 dec 2019 20:51

Dat was vroeger zo, maar met vorkkronen die de lagers afdekken eigenlijk nauwelijks....
Verder wel mee eens, een versleten lager kan onregelmatig speling vertonen, maar dat merk je al eerder aan zwaar draaien.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 dec 2019 21:19

Maar waar kom je vandaan?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 dec 2019 21:43

Titi schreef: 05 dec 2019 18:26 ...
Ik heb al veel geprobeerd: nieuwe lagers geplaatst, microspacers, nieuwe topcap... maar niets helpt.
...
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 10 dec 2019 12:04

Raymond62 schreef: 09 dec 2019 10:19 Ik vermoed dat de expander niet goed vast zit en telkens omhoog komt.
Als je de topcap (bovenste dekseltje met boutje) verwijdert, zit dan de expander gelijk met de bovenkant van de stuurpen?

Welke expander heb je, eentje met of zonder rand? Weet je hoe een expander werkt en gemonteerd moet? Heeft je stuurpen 1 of 2 (waarschijnlijk) bouten en draai je ze beurtelings aan tot ze beide op het juiste koppel staan?

Als de vork een beetje ingesleten is dan hoef je die echt niet te vervangen.... Dikwijls is dat de afdruk van de compressiering.
De topcap ligt niet gelijk met de voorvorkbuis, er zit wat ruimte tussen door die opvulringen, dus is volgens mij wel normaal.
Ik heb een expander geplaatst nu met rand.
Ik weet eigenlijk niet meer wat te doen, enkel misschien de voorvork vervangen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 dec 2019 12:24

Ik zou nog eens volgende proberen;
-Oppervlak van voorvork opschuren waar de stuurpen raakt en een van de binnenzijde van de stuurpen opschuren.
- Eventueel een andere stuurpen.

En is er nog iemand die kan zeggen of enkel de stuurpen zorgt voor de stevigheid van balhoofd bij rijden en/of de topcap, schroef en expander er kunnen aan bijdragen... -ik beweer enkel stuurpen, anderen zeggen iets anders. Wat is het (Eventueel kunnen de expander /topcap dan schrappen alq deel van het probleem).

Walter

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 10 dec 2019 12:35

Je krijgt de speling er in eerste instantie goed uit. Dan is de expander dus goed genoeg. Blijkbaar komt de stuurpen daarna los. Heb je het al eens geprobeerd met een wat overdreven hoge spacer bovenop de stuurpen bij het afstellen? Bij een van mijn fietsen komt de vorkbuis niet genoeg onder de rand van de stuurpen. Hierdoor kwam het verzonken middelste deel van de top cap tegen de expander. Omdat de vorkbuis carbon was wilde ik hem zeker niet te kort afzagen ivm knelwerking aan de bovenkant en/of eventueel nog eens andere stuurpen. Hij leek strak afgesteld, maar stiekem toch net niet genoeg omdat de top cap vast liep tegen de expander.

Bij het afstellen doe ik er sindsdien een wat grotere spacer op, zodat de vorkbuis zich voldoende strak kan trekken. Dan stuurpen vastdraaien. Daarna vervang ik de spacer door een lager spacertje en monteer de topcap er weer redelijk los op. Eigenlijk alleen voor het gezicht. Nooit meer speling gehad. Wat volgens mij ook bewijst dat die top-cap echt niet zoveel toegevoegde waarde heeft als de stuurpen eenmaal goed vast zit.

De voorvork vervangen gaat wel ver. Dan kun je beter eens een andere stuurpen proberen die wellicht ook beter klemt. Let op de hoogte van het klembereik kan ook anders zijn. Maar misschien helpt dat juist wel.

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 10 dec 2019 16:25

Ja wat raar is, is dat de fiets 4 jaar oud is en ik er het laatste jaar pas problemen mee heb.
Wat hierin zeer bizar is, is het feit dat ik daarstraks wou vertrekken met fietsen, ik de speling van het balhoofd wou afhalen dus eerst de schroeven van de stuurpen losdraaide.
Toen was de speling volledig weg met enkel de schroeven los te draaien. Ik draaide ze weer aan en toen was er weer speling. Kan iemand mij dit even uitleggen? Want ik denk dat het probleem dan gevonden is.

Bedankt alvast voor de vele tips en reacties.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 dec 2019 16:34

Schroeven los: gewicht stuur komt op lagers: voldoende om speling weg te hebben.
Vastdraaien: gewicht stuur terug van lagers en speling....

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 10 dec 2019 16:35

Ja, klopt... Sorry

specializedmerida2.0
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 dec 2019 20:49

specializedmerida2.0 10 dec 2019 17:17

Heb je met het vervagen van het balhoofd ook de oude vorkconus vervangen ?
wellicht heeft deze een andere hoek.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 13 dec 2019 20:10

Goede tip van specializedmerida2.0. Herinner me dat ook een keer gehad te hebben. Alleen waren het toen de lagers die net niet dezelfde hoek hadden als de oude en niet optimaal in de lagerschalen vielen. Hierdoor kwam er steeds weer wat speling op.

Plaats reactie