Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

KNWU Fondo

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 03 dec 2019 23:54

Vandaag 'Fiets' op de mat met voedingsbijlage. In de bijlage komt op pagina een direct een nieuwe app 'Fondo' van de KNWU aan bod. Leuk, meteen proberen, kijken of 't wat is.

De app ziet er netjes en verzorgd uit. Al wel direct een minpunt: je kunt de app niet 'parkeren' met de 'terug-toets'. Alleen de app 'killen' werkt (op twee devices geprobeerd).
Misschien lezen ze bij de KNWU ook dit forum ... zo ja, "doe d'r wat aan" ;)

Misschien leuk om in dit topic de ervaringen te delen.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 04 dec 2019 08:31

top idee, ik doe mee!

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 05 dec 2019 12:34

Leuke app op zich. Of ik tot de doelgroep hoor en er echt beter van gaan fietsen betwijfel ik, maar het heeft mij wel door een motivatiedipje heen geholpen in augustus :)
IG: _superver

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 07 dec 2019 13:16

Laagdrempelige en mooi vorm gegeven.
Door Fondo eindelijk het definitieve zetje gekregen om eens serieuzer met trainingsschema's aan de gang te gaan.
Ik ben gelukkig in het bezit van een fietscomputer waarmee ik de workouts in kan zetten, wel zo gemakkelijk.

Gebruikersavatar
knwufondo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 dec 2019 09:34
Locatie: Papendal
Contact

Gebruikersavatar knwufondo 08 dec 2019 09:40

Misschien lezen ze bij de KNWU ook dit forum ...
Jazeker; mijn naam is Jules en ik werk bij de KNWU aan de Fondo app, samen met onze talentcoaches en ontwikkelaars. We staan net als in de app ook hier klaar om je vragen over trainen met Fondo te beantwoorden, en ook feedback is meer dan welkom :)

Al wel direct een minpunt: je kunt de app niet 'parkeren' met de 'terug-toets'. Alleen de app 'killen' werkt (op twee devices geprobeerd).
Kun je stap voor stap beschrijven wat het probleem is? En welke telefoon gebruik je?
Fiets beter met Fondo, de trainingsapp van de KNWU, in samenwerking met Fiets Magazine.

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 08 dec 2019 20:28

@knwufundo

Graag zou ik de trainingen willen kunnen uploaden naar mij Wahoo. Ik weet dat wahoo een API publiceert voor iOS en Android (en cloud) en gezien jullie slimme manieren van login (JWT?) (capabele mannen dus in de backend) moet het integreren van deze API (middels oAuth2 authenticatie) slechts een kleine uitdaging probleem vormen. Contact wahoo via https://developers.wahooligan.com.

Je kunt wellicht ook denken aan het downloaden van de 'gedane' training en de 'exertion level' om een feedback loop te creeeren.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 09 dec 2019 11:20

knwufondo schreef: 08 dec 2019 09:40 ... en ook feedback is meer dan welkom :)
Al wel direct een minpunt: je kunt de app niet 'parkeren' met de 'terug-toets'. Alleen de app 'killen' werkt (op twee devices geprobeerd).
Kun je stap voor stap beschrijven wat het probleem is? En welke telefoon gebruik je?
In elke app op mijn Samsung smartphone (S8) en Samsung tablet (Tab A 2019) kan ik, door vaak genoeg op de 'terug toets' te drukken, de app 'verlaten' en terugkeren naar het startscherm. Dat kan niet bij de Fondo app. De 'terug-toets' doet helemaal niets. De app is aleen te sluiten door de klikken op de toets 'Recent', om dan vanuit het scherm met alle apps de Fonsdo app echt af te sluiten'.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 09 dec 2019 13:26

Zijn de workouts ook in Zwift te krijgen en/of is er een koppeling met Zwift? Dus als je een workout/rit in Zwift hebt gedaan, is deze ook naar/met Fondo te synchroniseren?

Gebruikersavatar
knwufondo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 dec 2019 09:34
Locatie: Papendal
Contact

Gebruikersavatar knwufondo 09 dec 2019 14:06

jberends schreef: 08 dec 2019 20:28 @knwufundo

Graag zou ik de trainingen willen kunnen uploaden naar mij Wahoo. Ik weet dat wahoo een API publiceert voor iOS en Android (en cloud) en gezien jullie slimme manieren van login (JWT?) (capabele mannen dus in de backend) moet het integreren van deze API (middels oAuth2 authenticatie) slechts een kleine uitdaging probleem vormen. Contact wahoo via https://developers.wahooligan.com.

Je kunt wellicht ook denken aan het downloaden van de 'gedane' training en de 'exertion level' om een feedback loop te creeeren.

Dit is zeker iets wat we aan het verkennen zijn, echter biedt de API die Wahoo op dit moment biedt geen mogelijkheid tot, in tegenstelling tot Garmin die dit wel al biedt en waar we binnenkort mee aan de slag gaan. We zijn via de importeur van wel in contact met Wahoo en er schijnt achter de schermen al gewerkt te worden aan een API om '3rd party planned workout integration' aan te bieden. Dus zodra die live staat, gaan wij met onze 'capabele mannen én vrouwen' kijken wat we kunnen doen!
Fiets beter met Fondo, de trainingsapp van de KNWU, in samenwerking met Fiets Magazine.

Gebruikersavatar
knwufondo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 dec 2019 09:34
Locatie: Papendal
Contact

Gebruikersavatar knwufondo 09 dec 2019 14:10

De Tukker schreef: 09 dec 2019 11:20
knwufondo schreef: 08 dec 2019 09:40 ... en ook feedback is meer dan welkom :)
Al wel direct een minpunt: je kunt de app niet 'parkeren' met de 'terug-toets'. Alleen de app 'killen' werkt (op twee devices geprobeerd).
Kun je stap voor stap beschrijven wat het probleem is? En welke telefoon gebruik je?
In elke app op mijn Samsung smartphone (S8) en Samsung tablet (Tab A 2019) kan ik, door vaak genoeg op de 'terug toets' te drukken, de app 'verlaten' en terugkeren naar het startscherm. Dat kan niet bij de Fondo app. De 'terug-toets' doet helemaal niets. De app is aleen te sluiten door de klikken op de toets 'Recent', om dan vanuit het scherm met alle apps de Fonsdo app echt af te sluiten'.
Bedankt voor de uitvoerige feedback, hier gaan we naar kijken. Indien je mogelijkheid ziet om de bug als schermopname (of met een andere telefoon gefilmd) op te delen, heel graag. Je kunt dit gewoon via de Whatsapp coachchat naar ons sturen.
Fiets beter met Fondo, de trainingsapp van de KNWU, in samenwerking met Fiets Magazine.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 09 dec 2019 14:20

knwufondo schreef: 09 dec 2019 14:10 ... Indien je mogelijkheid ziet om de bug als schermopname (of met een andere telefoon gefilmd) op te delen, heel graag. Je kunt dit gewoon via de Whatsapp coachchat naar ons sturen.
Je gaat me toch niet vertellen dat je het nog steeds niet snapt? Die indruk krijg ik helaas wel door jouw respons. :cry:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
knwufondo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 dec 2019 09:34
Locatie: Papendal
Contact

Gebruikersavatar knwufondo 09 dec 2019 14:49

bkrmn schreef: 09 dec 2019 13:26 Zijn de workouts ook in Zwift te krijgen en/of is er een koppeling met Zwift? Dus als je een workout/rit in Zwift hebt gedaan, is deze ook naar/met Fondo te synchroniseren?
Fondo-trainingen kun je op dit moment niet vinden in Zwift en ook een koppeling mist nog. Wil je gestructureerde trainingen doen in Zwift, dan zul je de trainingen nu zelf moeten nabouwen met de Workout builder van Zwift. Dat kost wat meer tijd, maar is op dit moment de enige manier. We overwegen wel om een koppeling te bouwen met fietscomputers van Garmin, en later misschien ook van andere partijen zoals Wahoo. Met zo'n koppeling kun je straks de Fondo-trainingen met 1 klik sturen naar je fietscomputer, en ze vervolgens uitvoeren op de buitenweg, of binnen op Zwift (als je je Tacx-trainer tijdens het Zwiften laat aansturen door je Garmin fietscomputer).

Het toevoegen van eigen trainingen in de Fondo app is iets wat we wel hebben overwogen maar wat we op korte termijn niet gaan toevoegen. Dergelijke functionaliteit lijkt op het oog simpel maar brengt in de praktijk veel technische complexiteit en risico's met zich mee. Ons budget is beperkt, dus we moeten weloverwogen keuzes maken. Bovendien betwijfelen we de meerwaarde van het toevoegen van eigen trainingen aan Fondo, want we kunnen nog niet je schema aanpassen op basis deze informatie, en de data is - zeker bij het trainen op basis van hartslag - niet erg betrouwbaar voor analyse. Het toevoegen zou dan dus alleen zijn 'voor de volledigheid', en dat is iets wat Strava ook al doet (en beter). Waar we wel veel meerwaarde in zien is om Fondo-fietsers te stimuleren en helpen bij het maken van de keuze ('hoe hard en lang ga ik fietsen?') als ze een eigen training willen doen buiten Fondo om. Dat is ook iets wat we in een volgende versie van Fondo beter willen laten terugkomen.
Fiets beter met Fondo, de trainingsapp van de KNWU, in samenwerking met Fiets Magazine.

Plaats reactie