Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 04 mei 2019 09:32

Dank voor de info!

Ik rij eigenlijk alleen met mooi weer, dus die slijtage door regen, zand en modder zal wel meevallen. Ik denk dat ik het gewoon maar ga testen met een nieuwe ketting en als dat echt niet gaat zet ik er wel een nieuwe cassette op.

En ik schaf even een kettingtool aan, kost weinig en is altijd handig :).

Groet,
Chris

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 04 mei 2019 12:50

Ik denk dat je op kransje 6 en 7 over gaat slaan. Deze lijken op de foto toch echt wat kleiner dan de andere.
Gr Roos

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 dec 2019 11:13

Een mooie long-read over kettingen:

https://cyclingtips.com/2019/12/the-bes ... cy-tested/

Enkele (korte) conclusies:
11 speed ketting op 10 speed groep verlengd levensduur.
11 speed, en zelfs 12 speed kettingen lijken duurzamer te zijn dan de oudere 10 speed kettingen.
Het gebruikte smeermiddel heeft grote impact op de levensduur
De meetmethode op slijtage te bepalen is belangrijk, totale lengte van de ketting meten versus de kmc meet tool (soort invalhulp, maar dan digitaal meten van afstand).., geeft grote verschillen, afhankelijk van het ontwerp van de ketting.
Duurder is niet altijd beter.
Duurzaamheid en weerstand hebben een relatie met elkaar.., meer speling tussen de rollers en de pins geeft meer ruimte voor smeermiddel om overal tussen te komen, dat vermindert slijtage en weerstand.

Er zitten nog een hoop linkjes in het artikel naar seperate onderzoekjes.

edit: link geupdate, na opmerking NeeNee
Laatst gewijzigd door MarkVeenstra op 04 dec 2019 09:43, 2 keer totaal gewijzigd.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 dec 2019 17:44


Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 dec 2019 18:23

Moet aan jou liggen, hier start ie op zowel een oude Doogee als een Win 7 pc....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 dec 2019 18:37

Ik zie het al. Het is een link waar een verwijzing naar FB aanvast genageld is.
Die werkt bij mij niet vanwege een instelling.

https://cyclingtips.com/2019/12/finding ... g-revealed

Dit hele stuk van de link heeft geen enkel ander nut dan je surfgedrag te volgen en je gedrag in kaart te brengen.
/?fbclid=IwAR0EbeR5bdviLX9-2alV4biGfcEcsatxl03nqI0drCTVaf5dAU8Lh4cRI94

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 dec 2019 09:41

Nee_Nee schreef: 03 dec 2019 18:37 Ik zie het al. Het is een link waar een verwijzing naar FB aanvast genageld is.
Die werkt bij mij niet vanwege een instelling.

https://cyclingtips.com/2019/12/finding ... g-revealed

Dit hele stuk van de link heeft geen enkel ander nut dan je surfgedrag te volgen en je gedrag in kaart te brengen.
/?fbclid=IwAR0EbeR5bdviLX9-2alV4biGfcEcsatxl03nqI0drCTVaf5dAU8Lh4cRI94
Ah, excuse..
Ik was er inderdaad via FB terecht gekomen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 dec 2019 09:59

Dat gebeurt met veel links. Noem mij een Pietje Precies, maar ik kopieer en plak een link en haal daarna alles vanaf /?fb.... weg.

Dat van die verlengde link klinkt onschuldig, maar je werkt je eigen Stasi-dossier bij FB bij. Dat wordt overigens ook bijgehouden als je geen FB-account hebt.

Consequentie is bijvoorbeeld dat je geclassificeerd wordt als "geïnteresseerd in fietsonderdelen", dus deze persoon sturen we gerichte advertenties die verwijzen naar websites met voor hem interessante producten waar we hem een hogere prijs vragen voor iets waar een ander minder voor betaalt.

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 19 jan 2020 08:29

Na 40000 km nieuwe sram force 22 voorbladen besteld. Dat is toch een mooie km stand.
Uiteraard wel meerdere kettingen en cassetes versleten ik vermoed dat die het ongeveer 10000km uithouden.
Ik maak de ketting zeker in de winter wekelijks schoon en smeer de met squirt dry lube.
Erg tevreden dus.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 19 jan 2020 10:55

Dat is zeker een mooi aantal km! Met mijn Sram Force 10sp bladen haalde ik maximaal 15.000km. En ik rijd dan nog amper in slecht weer.

Nu rijd ik met de Ultegra 8050 groep en die voorbladen gaan duidelijk veel langer mee gaan. Ik zit aan 11.000km en daar is nog geen spat slijtage op te zien.
Kettingen wisselen doe ik enkel op de mtb, op de racer vervang ik ze gewoon als het kettingtooltje zegt dat het nodig is. Meestal doe ik +/- 4000km met een ketting.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 jun 2020 17:20

Geregeld lees ik dat je 11 speed ketting het beste bij 0.5% kunt vervangen. Ik was altijd in de veronderstelling dat dit bij 0.75% moest om slijtage van de kettingbladen voor te blijven, maar dat blijkt voor 10 speed en eerder te zijn.

Omdat ik graag het beste jongetje van de klas wil zijn, toch maar een Unior Chain Checker besteld die lager dan 0.75% kan meten. Tot mijn verbazing gaf de huidige ketting na 2.000km alweer 0.55% aan en zou dus vervangen moeten worden wanneer je de richtlijnen van o.a. Park Tool aanhoudt.

Kilometrage slijtage delen:
- SRAM Red 22 ketting: 2.000km
- SRAM Red kettingbladen: Ca. 7.000km
- Shimano Ultegra cassette: Ca. 6.500km (dit zal de 3e ketting zijn, waarvan de eerste al gebruikt was)

De cassette en kettingbladen vertonen nauwelijks slijtage, hebben weinig slecht weer gezien en de drivetrain wordt regelmatig grondig schoongemaakt en gesmeerd (met het droge weer de laatste tijd wat minder, maar na een buitje altijd). 2.000km lijkt me gewoon heel erg weinig. Ook geeft een nieuwe ketting al 0.25% slijtage aan. Kan dit aan de tool liggen, of moet je anders rekenen? SRAM geeft zelf overigens aan de ketting pas bij 0.8% te wisselen (zie manual p22).

Even los van hoe je de levensduur optimaliseert, wat is wijsheid? En zijn er verschillen tussen 10/11 en 12 speed? Van lezen begrijp ik dat 11s en 12s ketting juist langer mee horen te gaan dan eerdere versies, maar buiten 'betere productie' kan ik me hier geen voorstelling van maken.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 jun 2020 17:45

ypuh schreef: 18 jun 2020 17:20Geregeld lees ik dat...
Heb je voorbeelden?

Plaats reactie