Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets fixen: Problemen shiften naar grootste voorblad & remmen ver weg

Nommert
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2019 11:19

Nommert 03 dec 2019 11:36

Ik ben pas begonnen met wielrennen (<1 maand) en ik probeer de racefiets uit de schuur te fixen. Ik heb een Koga Flyer tiagra (triple blad) weten te claimen die er nog tiptop uitziet (lucky me). Er zijn nog een paar dingen die me tot nu toe nog niet gelukt zijn om af te stellen, dus ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen :D Ik ben nog student en ik heb geen geldboompje dus ik ga liever niet naar de fietsenmaker toe omdat (a) het geld kost en (b) je het meeste ook zelf zou moeten kunnen leren.

Probleem 1:
Het schakelen loopt erg soepel behalve dat het erg veel kracht kost om het voorblad naar het grootste tandwiel te schakelen. Het terugschakelen gaat wel soepel en kost geen kracht. Ligt dit aan de instellingen van de voorderailleur of zijn de shifter kabels aan vervanging toe? Ik heb ook iets gelezen over olie / wd40 e kabelhulzen in laten lopen om het te versoepelen. Zou dit kunnen werken of is dit juist iets wat je niet zou moeten doen?

Probleem 2:
Met mijn 1m63 en kleine handen heb ik een grootste moeite om de remmen te kunnen bereiken vanuit zowel de shifter als beugel positie op de fiets. Ik heb oudere shimano shifters die helaas geen optie hebben om de hendel dichter tot het stuur te positioneren. Dit geeft mij een erg onveilig gevoel op de fiets en ik rem vaak ook veel te laat. De shifters werken op probleem 1 prima dus ik vervang ze liever niet. Ik heb iets gelezen over 'shims', zou dat kunnen werken? Of zou een andere stuurbeugel een oplossing kunnen zijn?

Overige vragen:
Als ik het goed is gelezen is deze fiets gemaakt in 2010 of iets dergelijks. Zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten of onderdelen die echt vervangen moeten worden?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 dec 2019 14:05

Begin eens met een foto van de complete fiets van opzij....
Geeft een goeie indicatie van het model van het stuur en of die fiets mogelijk gewoon te groot voor jou is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nommert
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2019 11:19

Nommert 03 dec 2019 15:52

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat de fiets inderdaad aan de grote kant is, maar niet echt te groot voor mijn gevoel.

Het model stuur durf ik niet te zeggen. Hij heeft wel een vrij diepe drop, dus ik denk dat het geen compact stuur is.

Foto's in spoiler:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 dec 2019 16:12

Zoals je het schakelen beschrijft is het normaal. Naar groot blad schakelen is tegen veerdruk in en dus zwaar en andersom is het dus licht. De stuurbocht is inderdaad lomp groot. Het crankstel is ergens uit 2004 of eerder.
Kabels vervangen is altijd verstandig. Een compact stuur zal zeker comfortabeler zijn en kost geen hoofdprijs, zoals Deda Piega 26.
Zo te zien kan het zadel ook nog 2 cm naar voren.

Nommert
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2019 11:19

Nommert 03 dec 2019 16:41

klimmer schreef: 03 dec 2019 16:12 Zoals je het schakelen beschrijft is het normaal. Naar groot blad schakelen is tegen veerdruk in en dus zwaar en andersom is het dus licht. De stuurbocht is inderdaad lomp groot. Het crankstel is ergens uit 2004 of eerder.
Kabels vervangen is altijd verstandig. Een compact stuur zal zeker comfortabeler zijn en kost geen hoofdprijs, zoals Deda Piega 26.
Zo te zien kan het zadel ook nog 2 cm naar voren.
Dankjewel voor je reactie. Ik denk inderdaad dat ik om te beginnen een nieuwe handlebar ga kopen. Hoe weet ik wat de ideale afstand tussen het stuur en het zadel is? Ik heb dit geprobeerd te googelen maar ik kwam er geen wijs uit.

Nog over het schakelen: het schakelen is zo zwaar dat ik niet tijdens het fietsen naar het grootste blad kan schakelen. Ik heb simpelweg niet genoeg kracht in mijn vingers en ik heb hier twee handen voor nodig. Dat is niet normaal toch? Is de kabelspanning misschien te hoog?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 dec 2019 17:13

Een ideale afstand stuur-zadel is er niet. Ligt aan je lijf en houding. Denk eens aan 40-45 cm (vanaf punt zadel), gezien jouw lengte. Met een ander stuur en de shifters wat hoger op het stuur en nieuwe kabels zal het ondanks de handkracht een stuk beter gaan. De kabelspanning moet hoog zijn, anders kom je niet op het buitenblad.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 dec 2019 17:15

Schakelen: Tsja , als het zwaar gaat dan kabel vervangen en meteen tsjekken , als de kabel los is, of de derailleur zelf makkelijk beweegt.
Verder is het fietsje inderdaad aan de grote kant, maar er zijn nog wel wat dingetjes die je kan doen:
-80 mm stuurpen erop (de huidige lijkt me iets langer) en stuur (met de shifters) naar voren kantelen, de remgrepen kan je dan makkelijker bereiken.
Een vuistregeltje voor afstand stuur-zadel is:
Zittend met de handen op de shifters en armen recht, maken de armen een hoek van 90 graden met de romp.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 dec 2019 17:43

Zelfs een 60mm stuurpen denk ik voor je grootte.
En het stuur kantelen zodat onderkantstuurbocht horizontaal staat (zo hoort het maar misschien is de huidige positie met lengte ietd aangenamer als beginner).
Starten op een racefiets en remmen is voor de meesten niet comfortabel.

Ivm opschakelen naar grootste blad: draai de schroef op de voorderailleur die de uiterste buitenpositie regelt uit. Eventueel zit die te diep waardoor opschakelen eigenlijk niet werkt (tenzij je veel kracht zet)..

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 dec 2019 17:43

Ps; wel een mooi fietsje.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 dec 2019 20:45

PS: begin eens met rijden op het middenblad, ik dacht 42 tanden. Is voorlopig zeker groot genoeg.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 04 dec 2019 00:10

Een veel gebruikte manier om de afstand tussen zadel en stuur te ajusteren, in de beginfase, en later na testen alsnog te verbeterend aanpassen, aan je houding of comfort = plaats je elleboog tegen de voorkant van het zadel , reik naar je stuur dan moet je met ge met uw vingertoppen ongeveer in de helft van je stuurpen uitkomen. dit dan als start configuratie.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 04 dec 2019 08:10

Mocht je regio Groningen wonen dan heb ik nog wel een compact stuur liggen en verschillende stuurpennen, kun je langskomen om te experimenteren

Plaats reactie