Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo ELEMNT Roam

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 02 dec 2019 23:18

Heb ook Iphone6 en de Roam schakelt gewoon automatisch uit.
Je tikt gewoon de tijd aan die je wilt.
Die van mij gaat uit na 15 minuten.
En inderdaad se gekozen knop wordt niet ‘Dik😳

Chasse pattate
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2019 17:27

Chasse pattate 29 dec 2019 17:47

Heeft er iemand al ervaring met de turn by turn navigatie. Vandaag even een ritje gemaakt met ons vast fietsgroepje. Iemand anders had de route gepland en de gpx via mail doorgestuurd. Inladen in de app en naar het toestel pushen verliep bijzonder makkelijk. Helaas geen instructies bij elke bocht. Op de kaart pagina stond "afstand tot volgende instructie" 65km wat het einde van de rit was. Ik dacht dat er voor elke gpx de turn by turn instructies berekend werden op het toestel zelf?

Ook bewust een aantal keer verkeerd gereden en het herbereken werkt wel perfect, zelfs met een instructie op het moment dat je weer inpikt op de uitgestippelde route.

Zie ik iets over het hoofd?

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 29 dec 2019 19:28

Ligt eraan vanaf welk ‘systeem’ de gpx gegenereerd is. Sommige voegen inderdaad geen TBT toe en krijg je dus geen aanwijzingen.

Wat je kan doen is deze track even importeren in BV komoot ( komoot.de) en dan laten ‘herberkenen’. Sla hem dan op. Sync je Roam met Komoot en dan zal je zien dat je wel TBT hebt.

(komoot is voor één regio gratis. Dus als je daarvoor je ‘thuis’ regio pakt kan je aan de slag. Komoot werkt trouwens als een tierelier).

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 29 dec 2019 19:31

demegens schreef: 02 dec 2019 23:18 Heb ook Iphone6 en de Roam schakelt gewoon automatisch uit.
Je tikt gewoon de tijd aan die je wilt.
Die van mij gaat uit na 15 minuten.
En inderdaad se gekozen knop wordt niet ‘Dik😳
Na de laatste fw update wordt de gekozen tijd wel met blauwe achtergrond aangegeven.

Chasse pattate
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2019 17:27

Chasse pattate 29 dec 2019 19:38

Ik heb het even nagevraagd en de route was gemaakt via routeyou.com

De omweg via komoot ken ik inderdaad aangezien de Elemnt bolt enkel TBT ondersteunt via komoot of ride with gps.

Ik dacht dat dit van de baan was bij de Roam aangezien deze de TBT instructies zelf kan genereren op basis van de gedetailleerde kaarten in plaats van gewoon te lezen uit de GPX file?

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 29 dec 2019 19:45

Klopt wat je zegt. Echter hij leest de gpx en geeft je wat er aan data inzit.

Als je verkeerd rijdt gaat hij herberekenen en genereert de Roam zelf dus WEL TBT aanwijzingen totdat je weer terug op je route bent en dan is het weer over omdat de Roam dan weer de gpx file verder leest waar dus dan geen TBT inzitten. Dus alles wat je ervaart klopt.
Alleen de ingeladen gpx moet WEL AL TBT hebben anders krijg je ook geen aanwijzingen opje Roam. Vandaar dat ik zeg om de track via bv. komoot te herberekenen. Voordeel is dan ook dat hij ook nog eens auto synchroniseert met je Roam zodra je de Roam opstart en je een wifi verbinding hebt. Net zo makkelijk 😃

Chasse pattate
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2019 17:27

Chasse pattate 29 dec 2019 20:10

Bedankt voor de toelichtingen demegens.

Uit de documentatie van wahoo zelf begreep ik dat de roam ook voor gpx bestanden die geen ingebakken TBT aanwijzingen hebben, deze zelf berekend op het toestel zelf. Zie hieronder een stukje van de support website:

“ Note: Turn by Turn navigation on the ELEMNT/BOLT is exclusively available through either the Take Me Anywhere feature or on routes with embedded cues created in RideWithGPS or Komoot, while ELEMNT ROAM now supports Turn by Turn directions from most sources when using firmware WR10-3526 or newer on updated maps.”

Onder most sources moeten we dus verstaan enkel strava TBT extra voor de roam tov de bolt?

De omweg via komoot is vervelend voor de tracks van de buitenlands fietsuitje.

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 02 jan 2020 23:16

Vraagje,

Heeft de wahoo bolt ook "route to start " en alternatieve route bij verkeerd rijden?

Of heeft alleen de roam deze functie?

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 02 jan 2020 23:30

Champignon33 schreef: 02 jan 2020 23:16 Vraagje,

Heeft de wahoo bolt ook "route to start " en alternatieve route bij verkeerd rijden?

Of heeft alleen de roam deze functie?
Nee, die beide functies heeft de Bolt niet.

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 03 jan 2020 01:22

Zoals twee berichten eerser aangegeven kan alleen de Roam herbereken. Roam is een volledig seld navigerende Unit. Dit in tegenstelling tot de Bolt en De Elemnt. Die laten beide alleen de track op een kaart zien die je zelf moet volgen.

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 03 jan 2020 08:14

Dank voor de antwoorden.
Werken deze 2 functies ook goed?

(herberekenen en route to start)

Las dat er in het begin nog wat problemen mee waren, is dit nu verholpen?

Met welke "problemen" moet ik nu nog rekening houden met de roam?

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 03 jan 2020 09:28

Zoals Squeezer zegt, op dit moment weinig rare dingen. Voor mij iig niets of wat niet zou werken. Gezien ditnhet top-mode van Wahoo op dit moment is kunnen we alleen maar nieuwe toegevoegde features verwachten.

O ja, misschien eentje dan: Wahoo geeft geen Whatsapp meldingen. dat vind ik dan wel heel jammer. Maar geeft ook weer rust natuurlijk tijdens het fietsen 🤔😀

Plaats reactie