Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 02 dec 2019 14:56

Lcsmet schreef: 02 dec 2019 14:46
havana schreef: 02 dec 2019 14:39 Dank voor alle antwoorden tot dusver :)
als je op de site van BC kijkt naar de bollige groupset staat erbij dat systeem reeds gevuld is
Had ik ook zien staan maar snap ik niet echt...?
Mogelijk zijn alle leidingen al aangekoppeld.
Als je ze dan moet inkorten of los moet maken voor interne bekabeling moet je bijna altijd bleeden.
Zo'n klein Shimano busje is genoeg, zelfs voor een volledig leeg systeem te bleeden.

Maar zoals aangegeven, de 1 ltr verpakking kost bijna niets meer.
En de minerale olie van Shimano is, in tegenstelling tot Dot olie, ongevoelig voor wateropname.
De laatste set die ik pre-bleed kocht was los, de shifter gevuld en afgedopt en reeds in de shifter de olive gedaan. Daarnaast de caliper met leiding en insert reeds gevuld en afgedicht. In feite hoef je maar de leiding vanaf het montage punt van de caliper terug door het frame te duwen (dus backwards) en dan de caliper monteren en de slang op de shifter te drukken en aan te draaien. Zit t al.
Ik heb de leidingen ingekort, want zijn altijd te lang, dan een nieuwe insert erin en monteren op de shifters. Als je dat afknippen en de insert erin duwen voorzichtig doet hoef je niet te bleeden.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 dec 2019 15:29

Ik fiets het liefste met SPD-SL pedalen, maar deze waren echt niet geschikt toen ik ze meenam op fietsvakantie (lees: regelmatig afstappen). SPD-SL's werken goed als je thuis op de racer stapt, 100km rijdt en thuis weer afstapt. Een loopje van en naar het terras lukt nog net, maar bij stoppen langs de weg sta je al vrij snel met een stokje modder uit je schoenplaatjes te pulken voor je verder kan.

De laatste fietsvakantie ben ik met SPD schoenen oppad gegaan en inmiddels ben ik daar ook helemaal aan gewend. De bewegingsvrijheid is zelfs wel fijn als het allemaal niet zo hard hoeft, en je hoeft ze gewoon nooit onderweg schoon te maken als je even een stukje door het bos of over het veld bij de camping moet lopen.

Long story short, ben je van plan off road te gaan en af en toe een paar meter te moeten lopen, kies SPD. De Look X-Track zijn aanraders omdat ze ook net wat meer oppervlak bieden maar met gewone Shimano schoenplaatjes werken.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 dec 2019 19:12

Inderdaad ineens die 1L-bus kopen. Je moet toch alle 1-2 jaren de olie volledig vervangen (anders kunnen de zuigers wat vast komen te zitten van vervuiling)

Bleed-kit is handig. (om goed te ontluchten best ook wat vacuum-trekken aan de onderkant, zo trek je de lucht uit de olie en krijg je een hardere remhendel)

ik rijd zowel op de weg als op de gravelfiets met 140mm rotors, ziet er veel beter uit en voldoet ruimschoots voor mijn 85-90kg. Zelfs de Stelvio afdalen tussen de auto's ging vlot, helemaal op het einde stonden ze lekker warm (met wat piepjes) maar de remkracht bleef gewoon hetzelfde (ik daal wel redelijk goed en vlot)

Ik heb de Challenge Gravel Grinder, deze zijn perfect voor gravel en droge singletracks, waardeloos in natte modder (als dat je ding moest zijn)
Op de juiste ondergrond hebben ze lekker veel grip en zijn ze erg soepel (tubeless)
Ze slijten wel enorm hard. Ik heb er een kleine 2000km mee gereden en ze zijn eigenlijk al aan vervanging toe.

Als ik mij niet vergis heeft die Space Chicken een 15mm as vooraan, dan moet de remschijf vast gezet worden met de DT-Swiss lockring, dit moet met een bracket-sleutel (dezelfde als voor een BSA Shimano BB)
Achteraan kan je dan kiezen voor een gewone lockring (cassette-tool) of ook de DT-Swiss lockring.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 dec 2019 19:32

De bedoeling van gravelracen is toch ook het ontdekken van nieuwe wegen en paden waar je met de racer niet komt. Dan wil het nog weleens tegenvallen en moer er gelopen worden. Met een beetje pech heb je binnen één seizoen een setje mtb schoenen aan schoenplaatjes versleten...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 02 dec 2019 20:35

Heb 140 schijven op mijn gravelbike. In de eifel met erg steile hellingen incl bagage veilig beneden gekomen.

En voor de schoenen zou ik zeker spd nemen. Je zult vaker wat moeten lopen. Zeker als je in Limburg, Belgie of Duitsland komt. En met twee paar schoenen doe je ook 2x zo lang dus kost het je op de lange termijn niets extra.

Geweldige beredenering overigens. Kun je overal voor gebruiken!
o'7o

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5111
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 dec 2019 20:42

Lopen is opzich niet erg met spd-sl schoenen. Maar mocht je onverhard gaan en modder/zand krijgen is het inklikken enorm lastig en je pedalen slijten dan veel harder.
Spd heeft weer als nadeel dat schoenen net ff wat meer speling hebben maargoed beter dat dan niet kunnen inklikken omdat je even moest afstappen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 dec 2019 20:55

En de eerste mooie MTB schoen moet ik nog tegenkomen...

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 02 dec 2019 21:10

havana schreef: 02 dec 2019 20:55 En de eerste mooie MTB schoen moet ik nog tegenkomen...
Met een beetje nattigheid gebruik je toch overschoenen :lol:

Ik heb voor 17,50 een paar Shimano MTB schoenen gevonden, met plaatjes, op marktplaats. Waren absoluut als nieuw. Dit paste voor mij goed in de stijl van het gravel-gnoom project :mrgreen:

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 dec 2019 21:28

havana schreef: 02 dec 2019 20:55 En de eerste mooie MTB schoen moet ik nog tegenkomen...
Dat klopt helemaal, maar gravelen biedt wel de ultieme gelegenheid mooie hipster spulletjes te kopen en de baard te laten staan. Goede compensatie voor die lilluke schoenen :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 dec 2019 21:47

Hanz Bé schreef: 02 dec 2019 21:10
havana schreef: 02 dec 2019 20:55 En de eerste mooie MTB schoen moet ik nog tegenkomen...
Met een beetje nattigheid gebruik je toch overschoenen :lol:

Ik heb voor 17,50 een paar Shimano MTB schoenen gevonden, met plaatjes, op marktplaats. Waren absoluut als nieuw. Dit paste voor mij goed in de stijl van het gravel-gnoom project :mrgreen:
Klopt maar ik heb extreem snel koude voeten en ben dus veroordeeld tot winterschoenen... en die benne niet goedkoop!

[edit]

Setje Northwave Husky met BF korting kon ik niet lagen liggen voor 120€...

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 dec 2019 22:42

havana schreef: 02 dec 2019 21:47
Hanz Bé schreef: 02 dec 2019 21:10
havana schreef: 02 dec 2019 20:55 En de eerste mooie MTB schoen moet ik nog tegenkomen...
Met een beetje nattigheid gebruik je toch overschoenen :lol:

Ik heb voor 17,50 een paar Shimano MTB schoenen gevonden, met plaatjes, op marktplaats. Waren absoluut als nieuw. Dit paste voor mij goed in de stijl van het gravel-gnoom project :mrgreen:
Klopt maar ik heb extreem snel koude voeten en ben dus veroordeeld tot winterschoenen... en die benne niet goedkoop!

[edit]

Setje Northwave Husky met BF korting kon ik niet lagen liggen voor 120€...
Een fietsmaat van mij heeft ook zeer snel koude voeten,ik heb hem een setje warmte pleisters van de Decathlon gegeven en had geen koude voeten meer in zijn Northwave winterschoenen met wintersokken en tie covers🤕😏
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Mark2017
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 dec 2019 16:09

Mark2017 03 dec 2019 16:12

Ik ben aan het kijken naar een Gravel racer maar ben erg lang. Kom alleen echt goed weg op een Diverge 64 cm. Maar die is nergens meer te krijgen. Voorraden zijn erg laag bij de Diverge en veelal op ook in andere maten. Nu gaan er geluiden dat Specialized begin 2020 met een nieuwe Diverge komt. Weet iemand daar meer van? Waarschijnlijk ook met de nieuwe GRX groep. Iemand tips voor een Diverge 64?

Plaats reactie