Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Je fiets bijtellen vanaf 2020

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 dec 2019 18:15

Ook bijtellingsgerelateerd: dure Mitsubsidies, Volvo V60 v6, Tesla Model S, etc. De bijtelling van een standaard Golfje was nog hoger.
Volvo V60: 65k x 7%
Golfje met businespakketje: €35k x 21%
Alleen beschikbaar voor serieuze managementfuncties die vervolgens voor 90% benzine reden.

4(!!!) prive hobby fietsen op een leaseregeling is gewoon misbruik maken van de regeling, hoe je het ook draait of keert.
Less is bore

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 dec 2019 18:17

Ach, zolang er chique firma's zijn op de Zuidas die bedenken dat een Amerikaanse koffieketen zich om fiscale redenen het beste in Ierland kan vestigen en zijn eigen winkels via een dochter in Nederland een groot bedrag aan licentierechten laat betalen voor het filtreerprocedé waarmee je van koffiebonen slootwater maakt en daar een 'ruling' voor krijgt van de BD, zolang dat kan, is alles wat niet verboden is gewoon toegestaan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 dec 2019 18:50

Nee_Nee schreef: 01 dec 2019 18:17 Ach, zolang er chique firma's zijn op de Zuidas die bedenken dat een Amerikaanse koffieketen zich om fiscale redenen het beste in Ierland kan vestigen en zijn eigen winkels via een dochter in Nederland een groot bedrag aan licentierechten laat betalen voor het filtreerprocedé waarmee je van koffiebonen slootwater maakt en daar een 'ruling' voor krijgt van de BD, zolang dat kan, is alles wat niet verboden is gewoon toegestaan.
Die winkels zorgen ook voor werkgelegenheid

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 dec 2019 18:53

daniel1975 schreef: 01 dec 2019 18:15 Ook bijtellingsgerelateerd: dure Mitsubsidies, Volvo V60 v6, Tesla Model S, etc. De bijtelling van een standaard Golfje was nog hoger.
Volvo V60: 65k x 7%
Golfje met businespakketje: €35k x 21%
Alleen beschikbaar voor serieuze managementfuncties die vervolgens voor 90% benzine reden.

4(!!!) prive hobby fietsen op een leaseregeling is gewoon misbruik maken van de regeling, hoe je het ook draait of keert.
Dan moet de regering de regels maar beter opstellen. Als jij je werk niet fatsoenlijk doet, rekent je baas je daar toch op af?
Afbeelding

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 01 dec 2019 19:35

4 fietsen word lastig te verdedigen bij controle lijkt mij.
De zaak koopt de fiets, en is dus eigendom van de zaak, eigenlijk heb je hem dus in bruikleen.
Jij mag hem gebruiken tegen een leas bedrag a 7% van de nieuw waarde. Wat natuurlijk een koopje is als je alle onderhoud mag afschrijven op de zaak en de btw mag terug vragen.
Denk dat ik m’n klanten maar ga inlichten dat ik binnenkort op de (race)fiets kom. ;-)

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 01 dec 2019 19:41

Waarom zou dat lastig zijn? De bijtelling, in dit geval € 1.000,- per jaar betaal ik om privé te mogen fietsen met eender welke fiets ik wil, terwijl de kosten zakelijk zijn. Het blijft maar een beetje hangen op wat de intentie van de regeling is. Zoals ik het lees is dit de intentie, want men wil een hele simpele regeling waar iedereen gebruik van kan maken.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 01 dec 2019 19:45

TL@ schreef: 01 dec 2019 18:53
daniel1975 schreef: 01 dec 2019 18:15 Ook bijtellingsgerelateerd: dure Mitsubsidies, Volvo V60 v6, Tesla Model S, etc. De bijtelling van een standaard Golfje was nog hoger.
Volvo V60: 65k x 7%
Golfje met businespakketje: €35k x 21%
Alleen beschikbaar voor serieuze managementfuncties die vervolgens voor 90% benzine reden.

4(!!!) prive hobby fietsen op een leaseregeling is gewoon misbruik maken van de regeling, hoe je het ook draait of keert.
Dan moet de regering de regels maar beter opstellen. Als jij je werk niet fatsoenlijk doet, rekent je baas je daar toch op af?
Klopt, maar ethisch gezien moet je gewoon aanvoelen dat deze constructie niet is bedacht om bovenstaande praktijken er mee uit te voeren. Ik pas ff denk ik...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 dec 2019 19:46

jappiex schreef: 01 dec 2019 19:41 Waarom zou dat lastig zijn? De bijtelling, in dit geval € 1.000,- per jaar betaal ik om privé te mogen fietsen met eender welke fiets ik wil, terwijl de kosten zakelijk zijn. Het blijft maar een beetje hangen op wat de intentie van de regeling is. Zoals ik het lees is dit de intentie, want men wil een hele simpele regeling waar iedereen gebruik van kan maken.
Zo eenvoudig lees ik het niet. Jij kiest welke fiets je wilt, maar het lijkt er op dat werknemers vaak niet "alles" kunnen kiezen. Je kunt ook niet verwachten dat je binnen een groot bedrijf het iedereen naar zijn zin kan maken qua merken etc.
En 4 fietsen, het lijkt me toch wel overdone.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 01 dec 2019 19:56

Toch is de regeling best interessant voor mensen die heel intensief in deze hobby zitten. Je zou bijvoorbeeld ook met je baas een fietsbudget kunnen afspreken en hiervoor zelfs hetzelfde salaris inleveren. Het uitzoeken waard en m.i. ook een topic waard waarin waardevolle info kan komen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 dec 2019 20:06

jappiex schreef: 01 dec 2019 19:56 Toch is de regeling best interessant voor mensen die heel intensief in deze hobby zitten. Je zou bijvoorbeeld ook met je baas een fietsbudget kunnen afspreken en hiervoor zelfs hetzelfde salaris inleveren. Het uitzoeken waard en m.i. ook een topic waard waarin waardevolle info kan komen.
Wie zegt dat veel bazen zich daar mee bezig willen houden. Ik weet zelf hoe lang het bij mijn laatste werkgever geduurd heeft voordat de administratie voor de belastingvrije dienst zelf gedaan werd. Je kon voordien niet iedere fiets kiezen die je wilde. Pas toen het hoofd administratie er zelf tegenaan liep is het toen gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 dec 2019 20:12

Nee_Nee schreef: 01 dec 2019 18:17 Ach, zolang er chique firma's zijn op de Zuidas die bedenken dat een Amerikaanse koffieketen zich om fiscale redenen het beste in Ierland kan vestigen en zijn eigen winkels via een dochter in Nederland een groot bedrag aan licentierechten laat betalen voor het filtreerprocedé waarmee je van koffiebonen slootwater maakt en daar een 'ruling' voor krijgt van de BD, zolang dat kan, is alles wat niet verboden is gewoon toegestaan.
Die toko zou eigenlijk een verbod moeten krijgen op het gebruik van de naam koffie. Dramatisch slecht.
Less is bore

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 01 dec 2019 20:52

Jappiex, je hebt groot gelijk, ik ga mijn eerstvolgende nieuwe fiets ook zakelijk aanschaffen. Dat je hem vooral privé gebruikt maakt niet uit, dat is met auto's van de zaak ook zo, hoeveel kms je daar privé mee rijdt mag je ook zelf weten. Ook al zijn alle auto-kms 100% privé omdat je lopend naar je werk gaat. Of 4 fietsen op de zaak kan zou mij ook verbazen, maar wat let je als de wet dat niet specificeert. Het enige risico wat je loopt is dat de inspecteur het een beetje overdreven vindt en uit narrigheid je cijfers eens heel goed gaat navlooien. Iets anders om wel even naar te kijken: als je met een foraitaire bijtelling te maken hebt (auto of fiets) dan kun je niet meer in privé een onbelaste reiskostenvergoeding ontvangen van de baas. En een vraag voor iedereen die problemen heeft met het gebruik van deze regeling: jullie voeren toch ook allemaal alle betaalde hypotheekrente op als aftrekpost? Of maar de helft?

Plaats reactie