Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano Roller Brakes

tungsten
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 29 nov 2019 16:36

Ik heb voor het eerst Shimano Roller Brakes uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Binnenin zit een ring met daarin een zestal rollers. Daarom heen zitten drie remschijven.
Door te remmen worden de rollers tegen de remschijven gedrukt, die vervolgens op hun beurt weer tegen de binnenkant van de remtrommel worden geduwd. Daarna treedt het remproces in werking.
Aan de buitenkant zit een klein gaatje, waardoor speciaal shimano remvet naar binnen gespoten moet worden.
Het valt mij op dat dit gaatje zich zo ongeveer boven het aanrakingsveld van de remschijven en de binnenkant remtrommel bevindt. Het lijkt er zo te zien op, dat er dus vet gaat komen tussen de remschijven en de binnenkant remtrommel.
Dit kan toch niet juist zijn? Door het gladde vet, wordt het remvermogen toch enorm verminderd?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 nov 2019 18:49

Het zijn geen remschijven, een rollerbrake is een soort open trommelrem en MOET met dat vet gesmeerd worden om goed (enigszins) te werken, daarom zit dat gaatje daar , dat is dus zo uitgedokterd door dr. Shimano....
Sjef kom dur maar in als ik fout zit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 nov 2019 19:22

Eigenlijk niets aan toe te voegen, Kees.

@tungsten: Rollerbrakes remmen altijd iets; bij echt lange afdalingen worden ze zo heet, dat je remmen kunt vergeten.

tungsten
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 29 nov 2019 19:30

Met deze fiets worden geen lange afdalingen gedaan. Het is meer een huis/ werk/ winkel fiets in het vlakke Nederland. Ik heb de brakes weer in elkaar gezet en zal nu maar van dat speciale vet gaan bestellen. Ik spuit het er maar in en daarna ga ik wel even kijken waar het nou precies in terecht is gekomen. Tussen de rollers of tussen de remschijven en de binnenkant van de trommel. Indien het laatste, dan vind ik dat heel apart. Glad vet tussen de schijven remt m.i. voor geen meter. Ik laat het nog wel even weten wat mijn bevindingen zijn.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 nov 2019 19:35

De optredende drukken tussen de remmende delen worden zo hoog dat vet of geen vet niks uitmaakt voor het remmen.
Zonder vet gaat het vreten (metaal op metaal) en daar is dat vet voor bedoeld.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 30 nov 2019 09:10

Als je hem al eraf hebt kan je altijd het beste tussen de rollers een klein beetje vet doen. Is het gelijk goed verdeeld. Het vulgaatje werkt veel minder goed.
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 nov 2019 09:11

Wat een waardeloze remmen zijn dit. Ik heb ze op mijn stadsfiets. Eens maar nooit weer. Zelfs een terugtraprem remt nog beter.

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 30 nov 2019 09:34

loonatik schreef: 30 nov 2019 09:10 Als je hem al eraf hebt kan je altijd het beste tussen de rollers een klein beetje vet doen. Is het gelijk goed verdeeld. Het vulgaatje werkt veel minder goed.
+1....en het zijn idd niet de beste "vertragers" (zou het geen rem willen noemen) :dislike:

tungsten
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 30 nov 2019 11:20

DSCN2184.JPG
De optredende drukken tussen de remmende delen worden zo hoog dat vet of geen vet niks uitmaakt voor het remmen.
Zonder vet gaat het vreten (metaal op metaal) en daar is dat vet voor bedoeld. (Keezx)

Oké, het wordt me nu wat helderder.
DSCN2183.JPG

tungsten
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 02 dec 2019 14:38

In mijn zoektocht op internet naar shimano roller brake vet, kwam ik onderstaande tegen. Hieruit blijkt inderdaad, dat het vet ook tussen de binnenkant trommel en de remschijven moet komen.
Het vet heb ik kunnen vinden voor slechts 13,95 per 100 gram.

De roller-brake.
De roller-brake
de roller-brakeShimano heeft de onderdelengroep Nexus uitgerust met de Roller-brake. Deze rem bestaat uit de volgende onderdelen:

Een aluminium remtrommel die via een kerfvertanding aan de naaf is bevestigd,
3 stalen remsegmenten die los en spelingsvrij in de remtrommel liggen
Stalen veer die om de remsegmenten is gespannen. De veer zorgt ervoor dat de remsegmenten net vrij lopen van de trommel.
6 cilindrische pallen die de remsegmenten naar buiten drukken.
Een palhouder die de cilindrische pallen op zijn plaats houden. De palhouder haakt daarvoor in de ankerplaat.
Een remconus die de pallen naar buiten drukt. Aan de remconus is een plaatvormige hefboom geklonken waar de kabel aan gehaakt kan worden.
Een veer om de remconus terug te laten veren.
Een ankerplaat die de remsegmenten tegenhoudt. De ankerplaat is op dezelfde manieren aan het frame bevestigd als bij gewone trommelremmen.
De roller-brake.
Een afdekplaatje dat de vuil en regen buiten houdt en het vet binnen. Het afdekplaatje is voorzien van een smeernippel om vet in de rem te kunnen spuiten.
Vet dat overvloedig in de remtrommel zit. Het vet dient om slijtage van remsegmenten en trommel te voorkomen.

De constructie in de rem om de remsegmenten naar buiten te drukken is vergelijkbaar met constructie met cilindrische pallen die in naven met terugtrapremmen is te vinden. De rem moet regelmatig van nieuw vet voorzien worden. Shimano levert speciaal vet voor de Roller-brake dat via een speciale smeernippel in de rem gespoten wordt. Wanneer de remsegmenten versleten zijn moet de rem in zijn geheel vervangen worden. Als de rem droog loopt wordt de wrijvingscoëfficiënt tussen de remsegmenten en trommel veel hoger. Daardoor wordt de remwerking veel te hoog. Als dit bij de voorrem gebeurt dan kan de fiets makkelijk over de kop vliegen. Shimano levert de Roller-brake voor de voorrem met slipkoppeling. Als de remkracht te groot wordt slipt de remtrommel ten opzichte van de naaf. Daardoor wordt voorkomen dat de rem blokkeert.

De roller-brake.Ondanks dat de rem niet zichzelf bekrachtigend en de wrijvingscoëfficiënt tussen de remsegmenten en trommel zeer gering is, remt de Roller-brake zeer goed. Dit is mogelijk doordat de remsegmenten spelingsvrij in de trommel liggen. Omdat ze maar over een zeer geringe afstand naar buiten gedrukt hoeven te worden kan de handkracht extreem versterkt overgebracht worden op de remsegmenten. Immers de versterking van de kracht is omgekeerd evenredig met de verplaatsing.

Als de handgreep 20 mm wordt ingedrukt en de remsegmenten daarmee 0.1 mm naar buiten worden gedrukt dan worden de remsegmenten met een kracht die 200 keer zo groot is als de handkracht tegen de trommel gedrukt. Immers de verplaatsing is 20 : 0.1 = 200 keer zo klein.

Door de goede afdichting is de warmte-ontwikkeling in de rem zeer groot. Shimano geeft aan dat de rem tot 30 minuten na gebruik beter niet aangeraakt kan worden. Voor de warmte-afvoer is de trommel voorzien van speciale koelribben. De rollerbrake wordt als complete remset geleverd.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 apr 2022 21:17

Morgen komt een kameraad met een fiets met rollerbrakes naar mij. Het ding remt schrapend (vooraan) en bijna niet achteraan.

Ik denk dat wat vet erin al veel zal doen (zeker vooraan). Ik heb echter geen specifiek vet in huis en bestellen is er niet tegen morgen.

Mag er gewoon Shimano lagervet in? Of iets wat ze bij de autozaak om de hoek ook hebben?
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 apr 2022 22:22

Elk kogellagervet is goed. Shimano lagervet is extreem duur. Eurol Lithium Grease EP kost een fractie van Shimano-spul (automaterialen winkel).

Plaats reactie