Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift - anticiperen op stijgingsgraad

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 27 nov 2019 11:03

Ik heb mijn eerste kilometers met mijn Tacx Vortex en Zwift erop zitten (Android telefoon en scherm casten naar TV).

Ik merk dat het heel erg lastig anticiperen is op de stijgingsgraad. Ik heb vaak dat ik een lekkere cadans heb op het vlakke en ineens binnen een seconde zie ik rechtsboven 6% staan en staan mijn pedalen bijna stil.
Op de beelden vind ik ook erg lastig in te schatten wat er aan komt en ook de hellingsgraad rechtsboven is de actuele en niet wat er aan zit te komen.
Ook als je eenmaal aan het klimmen bent en het gaat van 6% naar 12% en weer terug naar 2%, is het eigenlijk niet bij te benen.
Ik heb in de settings al de “trainer difficulty” teruggeschroefd). Dat helpt enorm en ik hoef nu veel minder te schakelen en kan ik dezelfde cadans blijven rijden. De snelheid wordt dan met een formule aangepast.

Is dat de enige oplossing? Dit is wel minder realistisch jammergenoeg.
Of is er een mogelijkheid om beter te kunnen zien wat er voor helling aan komt en zodoende hier op te kunnen anticiperen?

meuk
Forum-lid
Berichten: 1104
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 27 nov 2019 13:04

Ik herken dat van mijn vortex. Raak je aan gewend cq nam ik op een gegeven moment voor lief.

Op mijn Neo 2 overigens veel minder tot geen last van... Maar dat is dan wel weer een prijzige oplossing van genoemd ongemak :)

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 27 nov 2019 16:40

Waar dat stijgingspercentage aangegeven staat kun je toch zien wat er nog komt of hoe lang de klim nog is?

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 27 nov 2019 16:44

fgrs schreef: 27 nov 2019 16:40 Waar dat stijgingspercentage aangegeven staat kun je toch zien wat er nog komt of hoe lang de klim nog is?
Dat is een erg klein profiel, vind het niet te doen om het daar goed uit te halen.

Maar dat kan ook aan mijn setup liggen.
Heb mijn telefoon (6") landscape op mijn garmin houder, Dat beeld is erg scherp maar ook erg klein.
Het casten naar mijn 37" TV is weer groot genoeg maar niet erg scherp (oude TV met 720 beeldlijnen).

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 28 nov 2019 10:18

Het is gewenning. De eerste paar keer op Zwift had ik daar ook last van. Geeft het een beetje tijd en je zult zien dat je er aan gewend raakt.
If it's not fixed, it's broken.

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 28 nov 2019 10:32

Heb 1,5 maand nu een tacx vortex,
Trainerdifficulty in het midden staan en vind het prima fietsen zo.
wat de anderen al zeggen, je went er met een paar ritten al aan.

Je leert de routes ook wel wat kennen, dan weet je wat eraan komt.
Op de tv is het ook wel beter te zien dat er een helling aankomt dan op een klein telefoon schermpje :)

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3371
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 28 nov 2019 11:02

Misschien heb je door het casten van telefoon naar TV ook wat extra 'lag', vertraging tussen er gebeurt en wat je ziet?
Afbeelding

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 28 nov 2019 11:47

Het is in het begin even aanpassen, maar het went snel. Zwift probeert de realiteit zo goed mogelijk na te doen en dat merk je ook. Als je in het echte leven tegen 30 km/h aan een klim begint, dan helpt je momentum ook nog even. Dit neemt snel af natuurlijk en ook al is de helling de eerste 100m perfect consistent aan bv 6%, toch zal de weerstand toenemen. Heel de tijd aan dezelfde cadans en op dezelfde versnelling rijden tijdens een klim is ook in het echte leven niet realistisch. Wil je zeer constant kilometers wegtrappen, dan is ERG modus een betere optie.

Nils Gekopfietsen
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 aug 2016 21:38

Nils Gekopfietsen 01 dec 2019 20:57

Ik herken het wel. Kan er maar niet aan wennen... vooral heuvels ( snel op en af ) zijn irritant. Vlak en constant omhoog gaan prima. Dus daar pas ik de route dan maar op aan...

Plaats reactie