Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Ik ben er klaar mee, laat het voorjaar maar komen

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37233
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 nov 2019 12:20

Als ik moet kiezen dan ook 100% zomertijd. Anders wordt het veel te vroeg licht en weer vroeg donker.
Alleen snap ik werkelijk de hele discussie niet; wat is er mis met het huidige systeem? Mensen vliegen voor vakantie ook gewoon dwars door tijdzones ipv dat ene lullige uurtje tijdverschil.
Less is bore

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1738
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 26 nov 2019 12:40

Dat zal ook leuk worden op werkvlak met buitenlandse klanten als het ene land de zomertijd neemt en het andere land de wintertijd.

Geef mij maar zomertijd. Ik word liever gewekt door de zon en fluitende vogeltjes dan door mijn alarm in het donker.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6036
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 nov 2019 13:16

Djemz schreef: 26 nov 2019 12:40 Dat zal ook leuk worden op werkvlak met buitenlandse klanten als het ene land de zomertijd neemt en het andere land de wintertijd.

Geef mij maar zomertijd. Ik word liever gewekt door de zon en fluitende vogeltjes dan door mijn alarm in het donker.
Maar hoe doe je dat op dit moment dan met klanten in het buitenland?
Met Brazilie, heb je bijvoorbeeld nu al soms 3u, soms heel even 4u, en soms 5u tijdsverschil (afhanelijk wel de regio). Omdat zij op een ander moment over gaan van zomer naar wintertijd dan Nederland.

En als je liever door de zon gewekt wil worden, dan heb je dus juist voorkeur voor de wintertijd neem ik aan. Als je namelijk de zomertijd aan houd, heb je in de winter pas rond 10u zonlicht.
Misschien moet je het filmpje van Lubach nog eens kijken, en vooral zijn college over stand van de zon en de tijdzones. Dan zie je dat Nederland uberhaupt al in de verkeerde tijdzone is ingedeeld (dus al 40 minuten "te laat" de zon krijgt). En dat is in de zomer nog eens een uur extra opgeschoven.
Ergo, voor zonlicht s ochtends bij opstaan, wil je dolgraag de wintertijd als standaard ;)

Overigens heb ik niets tegen het huidige systeem, nooit problemen gehad, tot dit jaar. Mijn zoontje van bijna 3.., die al rond half 6 naast mijn bed stond, dat werd ineens half 5.., en dat is nog altijd niet helemaal terug recht getrokken. Een uur extra slapen gaat dan absoluut niet op ;). Maar goed, kinderen is ook (deels) een keuze.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1738
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 26 nov 2019 15:05

MarkVeenstra schreef: 26 nov 2019 13:16
Djemz schreef: 26 nov 2019 12:40 Dat zal ook leuk worden op werkvlak met buitenlandse klanten als het ene land de zomertijd neemt en het andere land de wintertijd.

Geef mij maar zomertijd. Ik word liever gewekt door de zon en fluitende vogeltjes dan door mijn alarm in het donker.
Maar hoe doe je dat op dit moment dan met klanten in het buitenland?
Met Brazilie, heb je bijvoorbeeld nu al soms 3u, soms heel even 4u, en soms 5u tijdsverschil (afhanelijk wel de regio). Omdat zij op een ander moment over gaan van zomer naar wintertijd dan Nederland.

En als je liever door de zon gewekt wil worden, dan heb je dus juist voorkeur voor de wintertijd neem ik aan. Als je namelijk de zomertijd aan houd, heb je in de winter pas rond 10u zonlicht.
Misschien moet je het filmpje van Lubach nog eens kijken, en vooral zijn college over stand van de zon en de tijdzones. Dan zie je dat Nederland uberhaupt al in de verkeerde tijdzone is ingedeeld (dus al 40 minuten "te laat" de zon krijgt). En dat is in de zomer nog eens een uur extra opgeschoven.
Ergo, voor zonlicht s ochtends bij opstaan, wil je dolgraag de wintertijd als standaard ;)

Overigens heb ik niets tegen het huidige systeem, nooit problemen gehad, tot dit jaar. Mijn zoontje van bijna 3.., die al rond half 6 naast mijn bed stond, dat werd ineens half 5.., en dat is nog altijd niet helemaal terug recht getrokken. Een uur extra slapen gaat dan absoluut niet op ;). Maar goed, kinderen is ook (deels) een keuze.

Meeste van onze klanten zitten in de eu dus dat valt nu wel goed mee.

Ja je hebt idd gelijk over dat gewekt worden. My mistake.. Maar het betekend wel weer een tijd langer donker savonds en dus langer niet fietsen buiten :( verlichting kan natuurlijk, maar ik vind het toch plezanter als het klaar is buiten.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7781
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 nov 2019 17:51

Wat mij op het moment vooral ergert is dat er hier in de buurt geen bladeren meer geruimd worden. Elke bocht is een glibberige pap van composterende bladeren, spekglad!

En zomer/wintertijd? 100% zomertijd! Maar gewoon een half uurtje er af en voor altijd zo laten is wat mij betreft een prima compromis
Do or don’t, there is no try

christiaan_01
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 okt 2007 17:02

christiaan_01 26 nov 2019 18:30

Wat ik zo gek vind aan die winter-/zomertijd discussie is dat er überhaupt een optie zomertijd bestaat.
Wintertijd is de standaardtijd, zoals het was voordat de zomertijd werd geïntroduceerd.

Dan willen we met z'n allen af van 2x per jaar omschakelen, en krijgen we ineens een keuze.
Nee. Als we niet willen omschakelen, moeten we gewoon de oorspronkelijke tijd aanhouden. En dat is de wintertijd. Zomertijd afschaffen dus.

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 26 nov 2019 18:39

christiaan_01 schreef: 26 nov 2019 18:30 Wat ik zo gek vind aan die winter-/zomertijd discussie is dat er überhaupt een optie zomertijd bestaat.
Dat is natuurlijk onzin...… er is zoveel wat er vroeger niet was en waar we toch aan gewend zijn geraakt, voordeel bij hebben en niet meer willen missen (ook overbodige dingen of dingen die vroeger eigenlijk beter waren.
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37233
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 nov 2019 18:40

Oorspronkelijke tijd is ook maar ooit gewoon een arbitrair ingesteld iets.
Bij vaste wintertijd verkloot je veel te veel uren met daglicht omdat het veel te vroeg licht wordt.
Minder zomeravond-tijd, dus minder sporten, minder terras, minder daglicht.
Altijd wjntertijd is slecht plan imho.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15760
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 nov 2019 18:53

daniel1975 schreef: 26 nov 2019 18:40 .......
Minder zomeravond-tijd, dus minder sporten, minder terras, minder daglicht. ................
Vooral dat dus.
Geef mij ook maar zomertijd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 26 nov 2019 19:05

daniel1975 schreef: 26 nov 2019 18:40 Oorspronkelijke tijd is ook maar ooit gewoon een arbitrair ingesteld iets.
Bij vaste wintertijd verkloot je veel te veel uren met daglicht omdat het veel te vroeg licht wordt.
Minder zomeravond-tijd, dus minder sporten, minder terras, minder daglicht.
Altijd wjntertijd is slecht plan imho.
Toen de tijd werd vastgesteld was de luxe van zomeravonden die we nu willen hebben helemaal niet van belang.

Men zat nog niet gezellig met een wijntje bij de bbq tot een uur of 11.
Tijden veranderen nu eenmaal.

(BTW ik ben zéker ook vóór de zomertijd)
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7781
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 nov 2019 19:43

je realiseert je toch wel dat de zomertijd ooit is ingesteld met het oog op energie besparing? Iets wat trouwens totaal onzinnig is gebleken naar later onderzocht is
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 nov 2019 20:06

Lcsmet schreef: 26 nov 2019 18:53
daniel1975 schreef: 26 nov 2019 18:40 .......
Minder zomeravond-tijd, dus minder sporten, minder terras, minder daglicht. ................
Vooral dat dus.
Geef mij ook maar zomertijd.
Als je dan in de winter een toertocht wilt doen, rijd je de eerste uren gewoon in het donker rond, erg onhandig.
Aan de andere kant, hoe vaak rijd je om 22u nog rond op de fiets?

Altijd wintertijd is gewoon het meest logische.
Afbeelding

Plaats reactie