Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trochanter Major

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 nov 2019 21:17

Iemand ervaring met trochanter major bursitis?

Diagnose niet duidelijk. Behandeling uiteraard ook niet.

of Iliotibiale band (ITB) frictiesyndroom.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3372
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 07 nov 2019 08:34

Ik dacht even dat ik deze klim in Mallorca nog niet kende...

ITB frictiesydroom heb ik wel eens gehad toen ik nog marathons liep. Oplossing was simpel, paar keer naar de osteopaat om de heup recht te zetten/wat spanningen te lossen en wat stretching.
Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 07 nov 2019 09:15

raven14 schreef: 07 nov 2019 08:34 Ik dacht even dat ik deze klim in Mallorca nog niet kende...
+1

Dr. Google levert info:
https://www.uzleuven.be/nl/trochanter-bursitis

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 07 nov 2019 20:01

Heb je al een echo laten maken ? Zo niet zou ik dat zeker laten doen.

Zelf al bijna 3 jaar vage klachten aan mijn linker heup, in eerste instantie kreeg ik dezelfde diagnose als jou, echter na 2 echo’s blijkt het een vetbult te zijn die tegen de pees aandrukt.

Dus eerst een goede diagnose laten stellen, die heb ik uiteindelijk bij de sportarts in het ziekenhuis gekregen!
YFood !!!

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 nov 2019 20:15

Heb inderdaad al echo en rx laten nemen. Heb het verslag nog niet gelezen maar de uitvoerende arts zei dat het om een bescheiden ontsteking ging.

Ik heb er al enkele weken fysiotherapie op zitten wat op zich op het moment zelf de klachten reduceert maar deze keren snel terug; de volgende dag of in het beste geval na twee dagen.

Kan eigenlijk al meer dan een maand niet fietsen. Op aanraden van arts en therapeut toch een half uurtje op de rollen geprobeerd maar dat verergerde de symptomen alleen maar.

De pijn in de heup is na enkele weken wel wat minder dan in het begin, maar nu heb ik meer last aan de knie. Wat hiervan een gevolg zou zijn.

Mijn arts denkt dat het best in om cortisonen te infiltreren, zowel in heup als knie.
Ik weet dat zo nog niet.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 nov 2019 20:28

Ik heb heel veel baat gehad met cortisonen. Dat is al best lang geleden. En de reacties zijn heel verschillend.
En een osteopaat?

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 07 nov 2019 20:51

Cortisonen ook gehad hielp helemaal niet, dit was op het moment dat de slijmbeurs ontstoken was.

Heb ook shockwave therapie gehad wat veel wordt toegepast bij dit soort blessures, misschien heb je daar baat bij, injecties zetten zou ik niet direct als oplossing zien - dat zei mijn fysio toen ook en hij had gelijk.

Of de raadt van Raven14 opvolgen.
YFood !!!

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 nov 2019 21:13

Jans schreef: 07 nov 2019 20:28 Ik heb heel veel baat gehad met cortisonen. Dat is al best lang geleden. En de reacties zijn heel verschillend.
En een osteopaat?
De fysiotherapeut waar ik al jaren ga is (ook) manueel therapeut. Ik weet niet of er nu nog veel verschil is met een osteopaat? Hij heeft me in het verleden al vaak kunnen helpen met rugproblemen (hernia), frozen shoulder na sleutelbeenbreuk (na crps), scheur in adductoren, nekltsel na val met fiets ect... Maar ik heb nu het gevoel dat de verbetering steeds tijdelijk is en het probleem steeds terug keert. En niet kunnen fietsen, ook al is het winter, is natuurlijk erg frustrerend.

Heb je op lange termijn geen nadelen ondervonden van cortisone-infiltraties? Je hoort vaak dat dit nadelig zou zijn (op termijn) voor het weefsel van de pezen en collageen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 nov 2019 21:14

csteenbe schreef: 07 nov 2019 20:51 Cortisonen ook gehad hielp helemaal niet, dit was op het moment dat de slijmbeurs ontstoken was.

Heb ook shockwave therapie gehad wat veel wordt toegepast bij dit soort blessures, misschien heb je daar baat bij, injecties zetten zou ik niet direct als oplossing zien - dat zei mijn fysio toen ook en hij had gelijk.

Of de raadt van Raven14 opvolgen.
Wie voert zo'n shockwave therapie uit?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 nov 2019 21:30

@Lugosi, nee ik heb ook later geen problemen met cortisonen gehad. Ik heb ze gehad voor een probleem in mijn voet, voor een slijmbeursontsteking in mijn heup en een overbelaste duim na een gebroken pols.
Denk nu niet dat er ieder ogenblik cortisonen gespoten zijn. Daar zijn jaren overheen gegaan.
En wat die osteopaat betreft, misschien kan een manueel therapeut je er ook vanaf helpen, maar een osteopaat is wel iets anders. (Die van mij is beide, maar heeft uiteindelijk voor de osteopatie gekozen).

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 07 nov 2019 21:31

Mijn fysio voerde de shockwave therapie uit, heb het 5x gehad wat wel wat hielp maar zodra ik echt weer hard trainde kreeg ik weer last, wat achteraf natuurlijk logisch is.

Vooral in rust had ik last niet tijdens het fietsen, maar werd er wel ‘s nachts soms wakker van, en verstoorde mijn nachtrust behoorlijk. Begin december word ik geholpen en hoop er dan definitief verlost te zijn!
YFood !!!

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 nov 2019 11:39

Welke behandeling krijg je dan in december?

Plaats reactie